این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۱۳، شماره ۵۱، صفحات ۱۶۵-۱۹۸

عنوان فارسی بررسی چالش های مهارت آموزی و کارآفرینی هنرآموزان در هنرستان ها (رویکرد ترکیبی)
چکیده فارسی مقاله این پژوهش، با هدف بررسی چالش­های مهارت­آموزی و کارآفرینی هنرآموزان در هنرستان­های شهر بجنورد انجام شد. روش پژوهش حاضر ترکیبی و طرح تحقیق نیز از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی کمی)بود. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با 10 نفر از دبیران و کارکنان هنرستان­های شهر بجنورد و کارکنان اداری اداره آموزش و پرورش که در زمینه هنرستان­ها مشغول به فعالیت بودند مصاحبه گردید. در بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مضامین مصاحبه، که دارای 9 مؤلفه و 59 خرده مؤلفه بود به روش نمونه­گیری غیر احتمالی در دسترس بین 130 نفر توزیع گردید. جهت بررسی روایی از روایی محتوایی صاحبنظران استفاده شد و پایایی این پرسشنامه با کسب آلفای کرونباخ 81/0 تأیید شد. بعد از تجزیه و تحلیل داده ها، یافته­ها نشان داد مهم­ترین مؤلفه هایی که در این حوزه شناسایی شدند شامل: آموزش کارآفرینی، ویژگی­های روانشناختی هنرجویان، مشاوره تحصیلی و شغلی، سبک رهبری و مدیریت هنرستان­ها، ارتباط با صنعت و تجارت، محتوای آموزشی، توسعه مهارت­های کارآفرینی در فراگیران، فضا و تجهیزات آموزشی و شیوه آموزش بود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چالش‌های مهارت آموزی، کارآفرینی، هنرآموزان، هنرستان های فنی و حرفه ای

عنوان انگلیسی Examining the challenges of skill learning and entrepreneurship of art students in conservatories (combined approach)
چکیده انگلیسی مقاله This research was conducted with the aim of investigating the challenges of skill learning and entrepreneurship of art students in conservatories of Bojnord city. The current research method was combined and the research design was a mixed exploratory (qualitative-quantitative) research design. In the qualitative section, 10 teachers and staff of conservatories in Bojnord city and administrative staff of the Department of Education who were working in the field of conservatories were interviewed using the purposeful sampling method. In the quantitative part, the questionnaire made by the researcher based on the themes of the interview, which had 9 components and 59 sub-components, was distributed among 130 people using non-probability sampling method. In order to check the validity, the content validity of experts was used and the reliability of this questionnaire was confirmed by obtaining Cronbach's alpha of 0.81. After analyzing the data, the findings showed that the most important components identified in this field include: entrepreneurship education, psychological characteristics of students, academic and career counseling, leadership style and management of conservatories, communication with Industry and trade, educational content, development of entrepreneurial skills in learners, educational space and equipment, and teaching method.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Challenges of skill training, entrepreneurship, art students, technical and professional conservatories

نویسندگان مقاله نجمه نیکدل غلامان | najme nikdel gholaman
bojnourd university
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.

مریم حافظیان | maryam hafezian
Department of Management,Adib Mazandaran Institute of higher Education ,Sari, Iran
استادیارگروه علوم تربیتی، مؤسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران(نویسنده مسئول) ma.hafez@yahoo.com

شهربانو دهرویه | shahrbanoo dehroye
Department of Management,Adib Mazandaran Institute of higher Education ,Sari, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-39-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آمیخته ( کمی و کیفی )
نوع مقاله منتشر شده مقاله علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات