این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۱۳، شماره ۵۱، صفحات ۱۴۵-۱۶۴

عنوان فارسی سنجش روشهای آموزش معماری بر ارتقا مهارت زیبایی‌شناسی (مطالعه موردی: درس مقدمات طراحی ۱)
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارت آموزی به روش های مختلف، در ارتقا مهارت زیبایی‌شناسی دانشجویان معماری در فرآیند آموزشی درس مقدمات طراحی معماری (1) است. در این تحقیق سه تکنیک آموزشیِ؛ روش آموزش خلاق (دانشجو محور)، روش آموزش فعال (استاد محور) و هم کنش استاد-دانشجو مورد بررسی قرار می‌گیردپرسش اصلی تحقیق پیش‌رو این است که آیا آموزش ابتدایی در سال اول معماری بر ارتقا دید معمارانه دانشجویان موثر است؟ کدام یک از سه روش آموزشی (خلاق و فعال و هم‌کنش استاد-دانشجو) در ارتقا دید معماری و زیبایی‌شناسی دانشجویان در درس مقدمات طراحی (1) موثرتر است؟ این تحقیق بر پایه پیمایش با استفاده از پرسش‌نامه (در دو مرحله) برای جمع‌آوری اطلاعات است. روش گردآوری داده‌ها، جمع‌آوری نتایج ارزیابی و مقایسه میزان اثرگذاری روش‌های آموزشی از طریق پرسشنامه تصویری ، در دو مرحله صورت گرفت. در مرحله اول دانشجویان بدون آموزش معماری و بدون پیشینه ذهنی مورد آزمون قرارگرفتند و مرحله دوم پس از طی دوره آموزشی برگزار شد. جامعه‌ی آماری، سه گروه از دانشجویان درس مقدمات طراحی معماری (1) در دانشگاه گیلان است؛ در گروه یک روش آموزشی هم‌کنش استاد-دانشجو، در گروه دو روش آموزشی فعال و در گروه سوم روش آموزشی خلاق مورد آزمایش قرارگرفت. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که آموزش‌های نیمسال اول تحصیلی تا حد زیادی باعث ارتقا دید معماری در دانشجویان به خصوص در حوزه زیبایی شناسی کلیت نما، کنج و جزئیات می شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش معماری، دید معماری، مهارت زیبایی‌شناسی ، مقدمات طراحی.

عنوان انگلیسی Evaluating architectural education methods on the improvement of aesthetic skills (case study: design lessons 1)
چکیده انگلیسی مقاله This research aims to investigate the effect of learning skills in different ways in improving the aesthetic skills of architecture students in the educational process of the architectural design course (1). This research examines three educational techniques; the Creative education method (student-centered), the active education method (teacher-centered), and teacher-student interaction. The main question of the upcoming research is whether elementary education in the first year of architecture effectively improves students' architectural vision. Which of the three teaching methods (creative, active, and teacher-student interaction) is more effective in improving students' vision of architecture and aesthetics in the introductory course of design (1)? This research is based on a survey using a questionnaire (in two stages) to collect information. The method of collecting data, collecting evaluation results, and comparing the effectiveness of educational methods through a visual questionnaire was done in two stages. In the first stage, students without architectural education and mental background were tested, and the second stage was held after completing the training course. The statistical population consists of three groups of students in the preparatory course of architectural design (1) at Gilan University; the Teacher-student interaction teaching method was tested in group one, the active teaching method in group two, and the creative teaching method in the third group. The results of the research show that education of the first half of the academic year greatly improves the vision of architecture in students, especially in the field of general aesthetics, angles, and details.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Architectural education, architectural vision, aesthetic skills, design basics.

نویسندگان مقاله مائده پورفتح اله | مائده پورفتح اله
استادیار گروه معماری دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان، رشت، ایران(*نویسنده مسول)pourfathollah@guilan.ac.ir

زهرا عظیم زاده | Aynaz Eini
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان، رشت ، ایران

مشکات زهرا رضایی |
این پژوهش در قالب طرح پژوهشی به شماره 9495-پ15 و با استفاده از اعتبارات پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان انجام شده است.


نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-590-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آمیخته ( کمی و کیفی )
نوع مقاله منتشر شده مقاله علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات