این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 20 آبان 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۳۳۱-۳۴۵
عنوان فارسی
شناسایی عوامل مؤثر بر آمادگی بهکارگیری هوش مصنوعی در کسبوکارهای فناورانه جدید
چکیده فارسی مقاله
هدف:
با توجه به اینکه هوش مصنوعی یک فناوری بسیار پیچیده و همهمنظوره با بسیاری از زمینههای کاربردی بالقوۀ جدید است، مطالعات محدود در مورد آمادگی کسبوکارهای فناورانۀ جدید برای بهکارگیری هوش مصنوعی یک شکاف تحقیقاتی قابل توجه را ایجاد کرده است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر آمادگی بهکارگیری هوش مصنوعی در کسبوکارهای فناورانۀ جدید است. این پژوهش یک پیشنیاز برای ایجاد آمادگی و تقویت بهکارگیری هوش مصنوعی است.
روش:
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهش اکتشافی و بر حسب نوع دادهها کیفی است. در این پژوهش از روش کیفی تحلیل تم براون و کلارک برای شناسایی عوامل مؤثر بر آمادگی بهکارگیری هوش مصنوعی در کسبوکارهای فناورانه جدید استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر تعداد 14 نفر از بنیانگذاران کسبوکارهای فناورانۀ جدید و متخصصان در حوزۀ هوش مصنوعی را شامل میشود. گردآوری دادههای پژوهش از طریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته انجام شد و تا اشباع نظری ادامه یافت.
یافتهها:
یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که عوامل متعددی بر آمادگی بهکارگیری هوش مصنوعی در کسبوکارهای فناورانه جدید تأثیرگذار است. عوامل شناساییشده در این پژوهش شامل عوامل سازمانی، عوامل فناورانه، عوامل زیرساختی، عوامل حاکمیت داده، عوامل محیطی، و عوامل قانونی است.
نتیجه:
این پژوهش با شناسایی عواملی که منجر به آمادگی کسبوکارهای فناورانۀ جدید در بهکارگیری هوش مصنوعی میشود سبب میشود کسبوکارهای یادشده با استقبال از هوش مصنوعی از فرصتهای آن بهره بگیرند. بهعلاوه چالشهای هوش مصنوعی را به فرصت تبدیل کنند و سطح ریسک خود را پایین آورند و در نهایت زمینۀ رشد و پیشرفت خود را بهویژه در مقایسه با رقبا فراهم سازند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آمادگی،رقبا،فرصت،کسبوکارهای فناورانۀ جدید،هوش مصنوعی،
عنوان انگلیسی
Identifying Factors Affecting Readiness to Use Artificial Intelligence in New Technological Businesses
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Given that AI is a highly complex and general-purpose technology with many potential new application areas, limited studies on the readiness of new technology businesses to use AI have created a significant research gap. The purpose of this research is to identify factors affecting the readiness to use artificial intelligence in new technological businesses. This research is a prerequisite for building AI readiness and strengthening its use.
Method:
This research is applied in terms of purpose, exploratory in terms of nature, and qualitative in terms of data type. In this study, the qualitative method of Brown and Clark's theme analysis was used to identify factors affecting the readiness to use artificial intelligence in new technological businesses. The statistical population of the present study includes 14 founders of new technological businesses and experts in the field of artificial intelligence. Research data collection was conducted through semi-structured interviews and continued until theoretical saturation.
Findings:
The findings of the present study indicated that several factors affect the readiness to use artificial intelligence in new technological businesses. The factors identified in this research include organizational factors, technological factors, infrastructure factors, data governance factors, environmental factors, and legal factors.
Conclusion
s:
By identifying the factors that lead to the readiness of new technological businesses to use artificial intelligence, this research will ensure that these businesses embrace artificial intelligence and take advantage of its opportunities. In addition, they can turn the challenges of artificial intelligence into opportunities, lower their risk levels, and ultimately provide the basis for their growth and progress, especially compared to competitors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آمادگی,رقبا,فرصت,کسبوکارهای فناورانۀ جدید,هوش مصنوعی
نویسندگان مقاله
رضا کهنهوشنژاد |
گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران
فاطمهزهرا فاضلزاده |
گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_101379_96cea7099c26a9797e77e351f715acb4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات