این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 24 آبان 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۳۱۵-۳۳۰
عنوان فارسی
معنا و مفهوم فرهنگ کیفیت از منظر ذینفعان در دانشگاه تهران
چکیده فارسی مقاله
هدف: این پژوهش با هدف واکاوی ادراک معنا و مفهوم فرهنگ کیفیت بر اساس اشتراک و افتراق موجود از نظر هیئتعلمی، مدیران، کارکنان، و دانشجوهای دانشگاه تهران شکل گرفت. روش پژوهش: رویکرد این مطالعه کیفی و به روش پدیدارشناسی تفسیری بود. شرکتکنندگان تحقیق دربرگیرنده چهار دسته از ذینفعان شامل اعضای هیئتعلمی، کارکنان، مدیران، دانشجویان دانشگاه تهران بودند که به شیوه نمونهگیری ملاکی انتخاب شدند و اشباع پس از 61 مصاحبه حاصل شد. یافتهها: یافتهها به شناسایی 66 نشانگر و دستهبندی آنها در قالب 19 زیرمضمون و 3 مضمون اصلی منتج شد. در بررسی افتراق، دانشجویان فرهنگ پاسخگومحور، اعضای هیئتعلمی فرهنگ مبتنی بر پیشرفت، مدیران فرهنگ کمیمحور، و کارکنان فرهنگ عدالتمحور را فرهنگ غالب مورد نظر خویش به سمت کیفیت میدانند. مقایسه مفهومی فرهنگ کیفیت در گروههای آموزشی مختلف نشان داد نگاه و ادراک غالب در دانشکدههای مختلف با یکدیگر متفاوت است. نتیجه: بر اساس یافتههای بهدستآمده فرهنگ کیفیت مسئلهای چندبُعدی است که فراتر از اشتراک مفهومی بر حسب سمت دانشگاهی و گروههای آموزشی از تنوع حداکثری و تکثرگرایانه برخوردار بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اشتراک و افتراق،پدیدارشناسی،تضمین کیفیت،فرهنگ ارزشیابی،فرهنگ کیفیت،
عنوان انگلیسی
The Meaning and Concept of Quality Culture Based on the View of Stakeholders at the University of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
This study aimed to analyze the meaning and concept of quality culture based on the commonality and differences of faculty members, managers, employees, and students of the University of Tehran.
Methods:
The approach of this study was qualitative and interpretive phenomenology. The research participants included four categories of stakeholders: faculty members, employees, managers, and students of the University of Tehran, which were selected and saturated after conducting 61 interviews.
Results:
The findings led to the identification of three main themes, 19 sub-themes and 66 indicators agreed by all stakeholders. In examining the difference, students favor an answer-oriented culture, faculty members prefer a progress-oriented culture, managers advocate a quantitative-oriented culture, and employees considere justice-oriented culture as their desired dominant culture towards quality. The conceptual comparison of quality culture in different educational groups showed that the dominant view and perception in different faculties are different from one another.
Conclusion:
Based on the findings, quality culture is a multidimensional issue that, beyond the conceptual commonality, has had maximum diversity and pluralism in terms of the academic side and educational groups.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اشتراک و افتراق,پدیدارشناسی,تضمین کیفیت,فرهنگ ارزشیابی,فرهنگ کیفیت
نویسندگان مقاله
مرتضی مالمیر |
گروه سنجش و اندازهگیری، گروه روشها و برنامههای درسی و آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
کیوان صالحی |
گروه روشها و برنامهریزی آموزشی و درسی ، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
علی مقدمزاده |
گروه روشها و برنامهریزی آموزشی و درسی ، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
مرضیه دهقانی |
گروه روشها و برنامهریزی آموزشی و درسی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_94375_90b1520192a17ed72532f6b63043c70b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات