این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 30 آبان 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۳۰۳-۳۱۴
عنوان فارسی
ارائه مدل کیفیت دانشجوـ معلمان دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و عناصر و ارائه مدل کیفیت دانشجوـ معلمان دانشگاههای فرهنگیان تهران انجام شده است. پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از منظر ماهیت دادهها کیفی است که از روش تحلیل مضمون برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. جامعه آماری را استادان دانشگاههای فرهنگیان شهر تهران و همچنین دانشجوـ معلمان ترم آخر همان دانشگاهها در بهار سال 1402تشکیل دادند که با کاربرد روش نمونهگیری هدفمند، به عنوان نمونه پژوهش، انتخاب شدند و مصاحبهها تا نفر 22 به اشباع رسید. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختارمند بود. دادههای بهدستآمده با استفاده از تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد ابعاد کیفیت دانشجوـ معلمان دارای چهار مقوله شامل کیفیت شایستگی با سه مؤلفه (خلاقیت و نوآوری، تخصص و مهارت، حفظ شأن معلمی)، کیفیت نقش با چهار مؤلفه (تسهیلگری، مقتدر رسمی، مربیگری، الگویی)، کیفیت یاددهی و یادگیری با سه مؤلفه (روش تدریس، سبک تدریس، روش ارزیابی)، و کیفیت زندگی کاری با چهار مؤلفه (سطح استقلال، روابط اجتماعی مطلوب، سلامت عمومی، سازگاری با محیط) است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجو،دانشگاه فرهنگیان،شایستگی،کیفیت،معلم- دانشآموختگان،
عنوان انگلیسی
A Conceptual Model of the Quality of Student-Teacher at Farhangian University
چکیده انگلیسی مقاله
This research has been conducted with the aim of identifying the dimensions and components and presenting the student-teacher quality model of Farhangian Universities in Tehran. Based on the purpose, this research was applied, and from the point of view of the nature of the data, it was qualitative. The thematic analysis method was used to analyze the data. The statistical population was formed by the professors of Farhangian universities in Tehran and also the student teachers of the last semester of the same universities in the spring of 2002, who were selected as the research sample using the purposeful sampling method, resulting in 22 participants. The data collection tool was a semi-structured interview. The obtained data were analyzed using thematic analysis. The results of the research showed that the dimensions of the quality of student-teachers have four categories: the quality of competence, which includes three components (creativity and innovation, expertise and skill, and maintaining the dignity of teachers), the quality of the role, which includes four components (facilitation, formal authority, and verbal coaching). The quality of teaching and learning which includes three components (teaching method, teaching style, and evaluation method), and the quality of work life which includes four components (level of independence, favorable social relations, general health, and adaptation to the environment).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دانشجو,دانشگاه فرهنگیان,شایستگی,کیفیت,معلم- دانشآموختگان
نویسندگان مقاله
ناهید نادری بنی |
دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، قم، ایران
حسین خنیفر |
دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
بهنام جعفری مجد |
گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، قم، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_98943_97a74eb7f112b71e9f2265a6cdbe5db6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات