این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 20 آبان 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۲۸۳-۳۰۱
عنوان فارسی
الگوی شایستگی های خودتوسعهای مدیران (یک مطالعه فراترکیب)
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای خودتوسعهای مدیران با رویکرد کیفی و به روش فراترکیب انجام شده است. کلیه اسناد علمی یافتشده بین سالهای 2012 تا 2023 به تعداد 567 سند علمی جامعه پژوهش حاضر را شکل میدهند که در 7 پایگاه خارجی و 5 پایگاه داخلی یافت شدهاند. 24 سند علمی پس از واکاوی عناوین و چکیده و محتوا گزینش و تحلیل شدند. تحلیل یافتهها با روش تحلیل تم انجام شد. به منظور تأمین کیفیت پژوهش، واکاوی و تحلیل اسناد با دقت بالا صورت پذیرفت و همچنین از نظرات و پیشنهادهای دو خبره به وسیله ابزار برنامه مهارتهای ارزیابی حیاتی (CASP)، در گزینش منابع فراترکیب و کنترل کیفیت یافتهها استفاده شد. پایایی دادههای کیفی از طریق کدگذاری مجدد توسط کدگذار دوم با ضریب توافق 87 درصد تأیید شد. یافتهها نشان داد شایستگیهای خودتوسعهای مدیران در پنج بعد توانایی، ویژگیهای فردی و حرفهای، نگرش، دانش، و مهارت سازماندهی شدند. حیطه توانایی از مؤلفههای خودتوانمندسازی، خودمدیریتی، خودآگاهی، و خودراهبری تشکیل شده و شامل 19 گویه یا مفهوم است. حیطه ویژگی دارای 12زیرمؤلفه است که تحت دو مؤلفه ویژگیهای فردی و ویژگیهای حرفهای سازماندهی شدهاند. اشتیاق به بهبود و خودباورمندی مؤلفههای حیطه نگرش هستند که در مجموع شامل 7 زیرمؤلفه است. در حیطه دانش دو مؤلفه دانش حرفهای و دانش موقعیت با 8 زیرمؤلفه شناسایی شدهاند. 13 زیرمؤلفه نیز تحت سه مؤلفه بلوغ ذهنی و ادراکی، رهبری و سازماندهی محیط کاری، و برقراری ارتباط بینفردی اثربخش حیطه مهارت را ایجاد کردهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شایستگی خودتوسعهای،فراترکیب،مدیران،
عنوان انگلیسی
Self-Development Competencies Model of Managers (A metasynthesis Study)
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted with the aim of identifying the self-development competencies of managers using a qualitative approach and the meta-synthesis method. All scientific documents found between the years 2012 and 2023, totaling 567 scientific documents, constitute the population of the present research, which were sourced from seven foreign and five domestic databases. A total of 24 scientific documents were selected and analyzed after reviewing their titles, abstracts, and content. The analyses were performed using the thematic analysis method. In order to ensure the quality of the research, the documents were carefully reviewed and analyzed, and the opinions and suggestions of two experts were used through the Critical Appraisal Skills Program (CASP) tool in the selection of meta-synthesis sources and quality control of the findings. The reliability of the qualitative data was confirmed through recoding by a second coder with an agreement coefficient of 87%. The findings indicated that the self-development competencies of managers were categorized into five dimensions: ability, personal and professional characteristics, attitude, knowledge, and skills. The dimension of ability consists of components of self-empowerment, self-management, self-awareness, and self-direction, comprising 19 criteria or concepts. The dimension of characteristics has 12 sub-components that are organized under two components of personal characteristics and professional characteristics. Enthusiasm for improvement and self-assureness are sub-components of the attitude dimension, totaling seven sub-components. In the knowledge dimension, two components of professional knowledge and situational knowledge were identified with eight sub-components. Thirteen sub-components under three components of mental and perceptual maturity, leading and organizing the workplace, and effective interpersonal communication have created the skill dimension.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شایستگی خودتوسعهای,فراترکیب,مدیران
نویسندگان مقاله
جواد پورکریمی |
دانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
مهسا عزیزی |
کارشناسیارشد، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سیدحسین موسوی |
دکتری گروه برنامهریزی توسعة آموزش عالی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_96147_42cd166f5e5ddfa04402f1c6facff762.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات