این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 23 آبان 1404
مدیریت اطلاعات
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ارائه مدل شناسایی مشتری الکترونیکی با استفاده از فناوری مبتنی بر بلاکچین (مطالعه موردی: شعب بانک رفاه ایران)
چکیده فارسی مقاله
امروزه یکی از عناصر حیاتی برای همه مؤسسهها و سازمانها، شناسایی هویت مشتری است. فرایند شناسایی مشتری، برنامهای است که هویت و آدرس مشتریان را تأیید و ثبت میکند. در حال حاضر، فرایند شناسایی مشتری، در سازمانهای مختلف بهطور جداگانه انجام میشود و بهدلیل عدم اعتماد بین سازمانها، این دادهها بین آنها به اشتراک گذاشته نمیشود؛ بنابراین به راهحلی نیاز است که بتواند اعتماد و قابلیت اطمینان را تضمین کند. استفاده روزافزون از فناوری بلاکچین به توسعه سیستمهای جدیدی منجر شده است که هدف آنها بهبود کارایی فرایند شناسایی مشتری و امکان همکاری بین مؤسسههای مالی است. در این پژوهش با استفاده از فناوری بلاکچین، یک مدل جدید و بومی توسعه داده شده است که هدف آن، تسریع و بهبود کارایی فرایند شناسایی مشتری است. در این پژوهش با استفاده از روش علم طراحی، تلاش میشود تا شرایط، نیازها و اهداف مشتری درک و شناسایی و برای آن برنامهریزی لازم ارائه شود؛ سپس یک مدل جامع و بهینه شناسایی مشتری، بر اساس فناوری مبتنی بر بلاکچین ارائه شود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از منظر روش اجرا اکتشافی است. نمونه آماری مدیران فناوری اطلاعات بانک رفاه بودند که از حوزه بلاکچین آگاهی داشتند. برای گردآوری اطلاعات در این پژوهش، با 23 نفر از مطلعان کلیدی (حد اشباع) که با روش هدفمند و به قضاوت پژوهشگران انتخاب شدند، مصاحبه باز و عمیق صورت گرفت. پژوهش حاضر، از طریق طراحی یک فرایند دیجیتالی، چارچوبی را برای بهبود کاستیهای فعلی در فرایند KYC ارائه داده است که از فناوری مبتنی بر بلاکچین استفاده میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناسایی هویت مشتری،فناوری بلاکچین،علم طراحی،بانکداری،
عنوان انگلیسی
Presenting the Electronic Customer Identification Model (EKYC) Using Blockchain-based Technology
چکیده انگلیسی مقاله
Today, a vital element for all institutions and organizations is to identify the identity of the customer. The Know Your Customer (KYC) process is a customer identification program that verifies and records the identity and address of customers. Currently, the customer identification process is done separately by different organizations and due to the lack of trust between organizations, this data is not shared between them, so there is a need for a solution that can guarantee trust and reliability. Slow the increasing use of blockchain technology has led to the development of new systems that aim to improve the efficiency of the customer identification process and enable collaboration between financial institutions. In this research, using blockchain technology, the development of a new and indigenous model is discussed, which aims to accelerate and improve the efficiency of the customer identification process. In this research, using the design science method (DSR), it is tried to understand and identify the customer's conditions, needs and goals, provide the necessary planning, and then provide a comprehensive and optimal customer identification model based on blockchain technology. to do The current research is practical in terms of its purpose and exploratory in terms of implementation method. The statistical sample was formed by the information technology managers of Refah Bank, who are aware of the blockchain field. In order to collect information in this research, an open and in-depth interview was conducted with 23 key informants (saturation limit) who were selected by a purposeful method and according to the judgment of the researchers. The current research aims to design a framework to improve the current shortcomings in the KYC process through a digital process that uses blockchain-based technology.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شناسایی هویت مشتری,فناوری بلاکچین,علم طراحی,بانکداری
نویسندگان مقاله
علی لطفی |
دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
اکبر نبی الهی |
استادیار، دانشکده مهندسی کامپیوتر، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
ناصر خانی |
دانشیار، گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.aimj.ir/article_227966_fbdf3540ba489855d2968e770f5ff8b1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات