کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۱۶۳-۱۹۲

عنوان فارسی تجربیات کارآفرینان در دوران مدرسه: تحلیل هم‌رخدادی انتشارات علمی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این مقاله تحلیل هم‌رخدادی واژگان انتشارات علمی تجربیات مدرسه‌‎ای کارآفرینان با استفاده از فنون علم‎‌‌سنجی است تا نشان داده شود تجربیات دوران مدرسه کارآفرینان تا چه میزان مورد توجه و بررسی پژوهشگران بوده و کشورها و دانشگاه‌های مختلف در بررسی این موضوع چه نقشی ایفا کرده‎‌اند. همچنین، این بررسی آشکار می‎‌کند در این حوزه چه مفاهیمی مورد نظر قرار گرفته و ارتباط آن‌ها چگونه است. روش پژوهش: نوع پژوهش حاضر کاربردی است که با روش هم‌رخدادی واژگان و شاخص‎‌های علم‌سنجی انجام شده است. داده‎‌های 2132 مقاله علمی  از 1970 تا 2023 از پایگاه اسکوپوس استخراج و با نرم‌افزار «شبکه‌های کتاب‎سنجی» تحلیل گردید. یافته‌‌ها: روند رشد مقالات علمی منتشرشده در حوزه تجربیات مدرسه‎‌ای کارآفرینان از سال 2000 شروع شده و همچنان ادامه دارد. آمریکا، انگلستان و اندونزی، کشورهای پیشرو این حوزه علمی هستند. همچنین خوشه‌‎های موضوعی اصلی شامل: آموزش عملی کارآفرینی، استراتژی‌های آموزشی در کارآفرینی، جنبه‌های روان‌شناختی کارآفرینی و ادغام آموزش و کارآفرینی است. اهمیت پژوهش: نتایج می‌تواند به درک بهتر از وضعیت حال و آینده این حوزه کمک کند. تحلیل علم‌‎سنجی از سویی موضوعات مورد بررسی و مغفول را نشان می‎‌دهد و از سوی دیگر زمینه‌‌های پژوهش و همکاری‎‌های پژوهشگران را آشکار می‎‌کند. این آشکارسازی خدمتی به شناسایی مسئله‎‌های مهم و مغفول می‌‎رساند و به پژوهشگران فرصت همکاری می‌‌دهد. . نتیجه‌‌گیری: پژوهش در حوزه کارآفرینی، عملی میان‎‌رشته‌‎ای و نیازمند همکاری گروه‎‌های علمی متعدد است و این فعالیت طی قرن بیست و یک افزایش قابل توجهی داشته و همچنان در فرایند رشد است. با وجود این، پژوهش‎‌های اندکی توسط پژوهشگران ایرانی انجام شده است. فعالیت‎‌های کارآفرینی به چندین روش، توسعه اجتماعی و اقتصادی را ترویج می‌‎کنند؛ زیرا درآمد افراد را افزایش می‎‌دهند و مشاغل بیشتری ایجاد می‎‌کنند و نیروی خلاقیت جامعه را به تحرک وامی‌دارند. تجربه مدرسه‌‎ای کارآفرینان نقش اساسی در شکل‌دهی به دانش و مهارت‌های نظری آن‌ها برای راه‌اندازی و مدیریت یک کسب‌وکار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآفرینی،تجربه،آموزش،مدرسه،علم‌‎سنجی،هم‌رخدادی واژگان،کتاب‌سنجی،اسکوپوس،

عنوان انگلیسی Entrepreneurs' Experiences during School: Co-Occurrence Analysis of Scientific Productions
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this paper is to analyze the co-occurrence of the vocabulary of academic publications of the school experiences of entrepreneurs using scientometric techniques to show the extent to which the experiences of the entrepreneurs' school period have been considered and studied by researchers and what role different countries and universities have played in investigating this issue. Also, this study reveals what concepts are considered in this field and how they are related. Methodology: The present type of research is applied which has been done using the co-occurrence method of words and scientometric indicators. The data of 2132 scientific articles from 1970 to 2023 were extracted from the Scopus database and analyzed using Vosviewer software. Findings: The trend of growth of scientific articles published in the field of school experiences of entrepreneurs started in 2000 and is still continuing. The United States, the United Kingdom, and Indonesia are the leading countries in this field of science. Also, the main thematic clusters include practical entrepreneurship training, educational strategies in entrepreneurship, psychological aspects of entrepreneurship, and integration of education and entrepreneurship. The results can contribute to a better understanding of the current and future status of this field. Scientometric analysis, on the one hand, reveals the topics under investigation and those that have been neglected, and on the other hand, clarifies research areas and collaborations among researchers. This revelation helps identify important and neglected issues and provides researchers with opportunities for collaboration. Conclusion: Research in the field of entrepreneurship is an interdisciplinary practice that requires the collaboration of multiple scientific groups, and this activity has increased significantly during the twenty-first century and is still in the process of growth. However, little research has been conducted by Iranian researchers. Entrepreneurial activities promote social and economic development in several ways; because they increase individual incomes, create more jobs, and mobilize the creative power of society. The school experience of entrepreneurs plays a fundamental role in shaping their theoretical knowledge and skills for starting and managing a business.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کارآفرینی,تجربه,آموزش,مدرسه,علم‌‎سنجی,هم‌رخدادی واژگان,کتاب‌سنجی,اسکوپوس

نویسندگان مقاله مرضیه صادقی گوغری |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.

نعمت الله موسی پور |
استادتمام برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.


نشانی اینترنتی https://lis.aqr-libjournal.ir/article_216216_eedf4ba769472181d04b41181fa58ded.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات