|
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۱۶۳-۱۹۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تجربیات کارآفرینان در دوران مدرسه: تحلیل همرخدادی انتشارات علمی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این مقاله تحلیل همرخدادی واژگان انتشارات علمی تجربیات مدرسهای کارآفرینان با استفاده از فنون علمسنجی است تا نشان داده شود تجربیات دوران مدرسه کارآفرینان تا چه میزان مورد توجه و بررسی پژوهشگران بوده و کشورها و دانشگاههای مختلف در بررسی این موضوع چه نقشی ایفا کردهاند. همچنین، این بررسی آشکار میکند در این حوزه چه مفاهیمی مورد نظر قرار گرفته و ارتباط آنها چگونه است. روش پژوهش: نوع پژوهش حاضر کاربردی است که با روش همرخدادی واژگان و شاخصهای علمسنجی انجام شده است. دادههای 2132 مقاله علمی از 1970 تا 2023 از پایگاه اسکوپوس استخراج و با نرمافزار «شبکههای کتابسنجی» تحلیل گردید. یافتهها: روند رشد مقالات علمی منتشرشده در حوزه تجربیات مدرسهای کارآفرینان از سال 2000 شروع شده و همچنان ادامه دارد. آمریکا، انگلستان و اندونزی، کشورهای پیشرو این حوزه علمی هستند. همچنین خوشههای موضوعی اصلی شامل: آموزش عملی کارآفرینی، استراتژیهای آموزشی در کارآفرینی، جنبههای روانشناختی کارآفرینی و ادغام آموزش و کارآفرینی است. اهمیت پژوهش: نتایج میتواند به درک بهتر از وضعیت حال و آینده این حوزه کمک کند. تحلیل علمسنجی از سویی موضوعات مورد بررسی و مغفول را نشان میدهد و از سوی دیگر زمینههای پژوهش و همکاریهای پژوهشگران را آشکار میکند. این آشکارسازی خدمتی به شناسایی مسئلههای مهم و مغفول میرساند و به پژوهشگران فرصت همکاری میدهد. . نتیجهگیری: پژوهش در حوزه کارآفرینی، عملی میانرشتهای و نیازمند همکاری گروههای علمی متعدد است و این فعالیت طی قرن بیست و یک افزایش قابل توجهی داشته و همچنان در فرایند رشد است. با وجود این، پژوهشهای اندکی توسط پژوهشگران ایرانی انجام شده است. فعالیتهای کارآفرینی به چندین روش، توسعه اجتماعی و اقتصادی را ترویج میکنند؛ زیرا درآمد افراد را افزایش میدهند و مشاغل بیشتری ایجاد میکنند و نیروی خلاقیت جامعه را به تحرک وامیدارند. تجربه مدرسهای کارآفرینان نقش اساسی در شکلدهی به دانش و مهارتهای نظری آنها برای راهاندازی و مدیریت یک کسبوکار دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کارآفرینی،تجربه،آموزش،مدرسه،علمسنجی،همرخدادی واژگان،کتابسنجی،اسکوپوس، |
|
عنوان انگلیسی |
Entrepreneurs' Experiences during School: Co-Occurrence Analysis of Scientific Productions |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The aim of this paper is to analyze the co-occurrence of the vocabulary of academic publications of the school experiences of entrepreneurs using scientometric techniques to show the extent to which the experiences of the entrepreneurs' school period have been considered and studied by researchers and what role different countries and universities have played in investigating this issue. Also, this study reveals what concepts are considered in this field and how they are related. Methodology: The present type of research is applied which has been done using the co-occurrence method of words and scientometric indicators. The data of 2132 scientific articles from 1970 to 2023 were extracted from the Scopus database and analyzed using Vosviewer software. Findings: The trend of growth of scientific articles published in the field of school experiences of entrepreneurs started in 2000 and is still continuing. The United States, the United Kingdom, and Indonesia are the leading countries in this field of science. Also, the main thematic clusters include practical entrepreneurship training, educational strategies in entrepreneurship, psychological aspects of entrepreneurship, and integration of education and entrepreneurship. The results can contribute to a better understanding of the current and future status of this field. Scientometric analysis, on the one hand, reveals the topics under investigation and those that have been neglected, and on the other hand, clarifies research areas and collaborations among researchers. This revelation helps identify important and neglected issues and provides researchers with opportunities for collaboration. Conclusion: Research in the field of entrepreneurship is an interdisciplinary practice that requires the collaboration of multiple scientific groups, and this activity has increased significantly during the twenty-first century and is still in the process of growth. However, little research has been conducted by Iranian researchers. Entrepreneurial activities promote social and economic development in several ways; because they increase individual incomes, create more jobs, and mobilize the creative power of society. The school experience of entrepreneurs plays a fundamental role in shaping their theoretical knowledge and skills for starting and managing a business. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
کارآفرینی,تجربه,آموزش,مدرسه,علمسنجی,همرخدادی واژگان,کتابسنجی,اسکوپوس |
|
نویسندگان مقاله |
مرضیه صادقی گوغری | دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.
نعمت الله موسی پور | استادتمام برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_216216_eedf4ba769472181d04b41181fa58ded.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|