کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۱۳۳-۱۶۱

عنوان فارسی نقش مدیریت کوانتومی و زبان انگیزشی در ارتقای تعاملات کاری و عملکرد کارکنان کتابخانه‌های عمومی
چکیده فارسی مقاله هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مهارت‌های مدیریت کوانتومی بر تعامل کاری کارکنان کتابخانه‌های عمومی شهرستان اصفهان با نقش میانجی زبان انگیزشی مدیران انجام شده است. این پژوهش به دنبال شناسایی ارتباطات بین این متغیرها و اهمیت آن‌ها در بهبود عملکرد سازمانی است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل 308 نفر از کارکنان کتابخانه‌های عمومی شهرستان اصفهان بود که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده، 200 پرسشنامه توزیع و 169 پرسشنامه کامل برای تحلیل انتخاب شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد که روایی و پایایی آن‌ها تأیید شده بود، جمع‌آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار اسمارت پی.ال.اس انجام شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که مهارت‌های مدیریت کوانتومی تأثیر مثبت و معنی‌داری بر تعامل کاری کارکنان کتابخانه‌های عمومی دارند. همچنین، زبان انگیزشی مدیران به ‌عنوان متغیر میانجی، نقش مؤثری در تقویت رابطه بین مهارت‌های مدیریت کوانتومی و تعامل کاری کارکنان کتابخانه‌های عمومی ایفا می‌کند. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش به مدیران و مسئولان کتابخانه‌های عمومی پیشنهاد می‌کند که با تمرکز بر انگیزه‌های کارکنان و به‌کارگیری مؤثر زبان انگیزشی، گام‌های مؤثری در جهت تقویت تعامل و بهبود عملکرد کارکنان بردارند. این رویکرد می‌تواند به افزایش رضایت شغلی، ارتقای کیفیت خدمات کتابخانه‌ای و بهینه‌سازی محیط کار منجر شود. در نتیجه، توجه به این عوامل به ‌عنوان یک راهبرد کلیدی در مدیریت کتابخانه‌های عمومی توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت کوانتومی،تعاملات کاری،زبان انگیزشی،کارکنان کتابخانه،ارتقای عملکرد،

عنوان انگلیسی The Role of Quantum Management and Motivational Language in Enhancing Workplace Interactions and Employee Performance in Public Libraries
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study aims to investigate the impact of quantum management skills on the work engagement of employees in public libraries in Isfahan County, with the mediating role of managers' motivational language. The research seeks to identify the relationships between these variables and their significance in enhancing organizational performance. Methodology: This study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. The statistical population included 308 employees of public libraries in Isfahan in the second half of 2022, with 200 questionnaires distributed using simple random sampling, and 169 questionnaires were fully analyzed. Standard questionnaires were used to measure quantum management, work engagement, and motivational language. The validity and reliability of the questionnaires were confirmed using Cronbach's alpha and composite reliability. Data analysis was conducted using structural equation modeling (SEM), and the results indicated a good model fit and confirmed the validity and reliability of the indicators. Findings: The research highlights the impact of quantum management on workplace interactions and motivational language. It involves a demographic analysis indicating that most participants are men aged 31-40, with 48.5% holding a bachelor's degree and 43.8% having less than ten years of work experience. Using structural equation modeling in Smart PLS, four hypotheses were tested. The findings confirmed that quantum management positively influences work interaction and motivational language, with significant path coefficients (0.234 and 0.604, respectively). Additionally, motivational language was found to mediate the relationship between quantum management and work interaction, enhancing employee interactions through effective motivational strategies. This underscores the importance of managerial approaches in fostering a collaborative work environment. Findings: The present study investigates the role of quantum management skills on workplace interactions, considering motivational language as a mediating variable among public library employees in Isfahan. The findings highlight the critical importance of quantum management skills in fostering effective communication between managers and staff. This innovative management approach enables leaders to enhance workplace interactions and improve employee performance through the use of motivational language, which serves as a powerful tool for emotional support and stress reduction. The research confirms four hypotheses, all of which were validated, indicating that both quantum management skills and motivational language have direct effects on workplace interactions. This underscores the necessity of these skills in enhancing service quality in public libraries and creating a collaborative work environment. Furthermore, the study emphasizes that attention to motivational language and quantum management can significantly contribute to achieving library objectives and improving overall service efficiency. Ultimately, fostering a dynamic and supportive atmosphere in libraries not only enhances employee engagement but also leads to greater user satisfaction and better quality of library services.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیریت کوانتومی,تعاملات کاری,زبان انگیزشی,کارکنان کتابخانه,ارتقای عملکرد

نویسندگان مقاله مسرت آیت |
استادیار مدیریت فناوری اطلاعات، گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

الهه مولایی |
استادیار، گروه مدیریت ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://lis.aqr-libjournal.ir/article_215547_1943200b7ef4536678edb9ac98f8005d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات