کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۵-۳۵

عنوان فارسی همگرایی کتابخانه‌ها، موزه‌ها و آرشیوهای ایران: وضعیت موجود و چالش‌‌ها
چکیده فارسی مقاله هدف: همکاری، همگرایی و تلفیق بین سازمان­‌ها، نهادها و ارگان­‌هایی که اهداف و کارکردهای اجتماعی مشترکی دارند، می‌‌تواند در کنار کاهش هزینه‌­ها و افزایش رضایت کاربران، مزایای دیگری نیز برای سازمان­‌ها داشته باشد. کتابخانه‌­ها، موزه‌­ها و آرشیوها به ­عنوان سه نهاد حفاظت و اشاعه میراث فرهنگی و تاریخی از این قاعده مستثنی نیستند؛ از این رو، هدف پژوهش حاضر تحلیل وضعیت همکاری بین کتابخانه‌­ها، آرشیوها و موزه­‌ها در ایران است.
روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است که با رویکرد کیفی و استفاده از روش داده‌بنیاد (گراندد تئوری) انجام شده است. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه­‌ساختار یافته بوده است. جامعه پژوهش را مدیران و صاحبنظران حوزه کتابداری، موزه‌‌داری و آرشیو تشکیل می‌‌دهند که از میان آن‌ها، 24 نفر به روش نمونه‌­گیری گلوله‌­برفی تا حد اشباع انتخاب شده است. تحلیل داده‌­ها در سه مرحله کدگذاری باز، انتخابی و محوری در قالب روش ساختاریافته داده‌بنیاد انجام شده است.
یافته‌‌ها: در پژوهش حاضر 399 کد اولیه از تحلیل محتوای مصاحبه‌­ها استخراج شد که در قالب 53 کد ثانویه و 5 مقوله اصلی شامل «وضعیت کنونی»، «زمینه­‌های موجود برای همکاری»، «عوامل مؤثر بر همکاری»، «مزایای همکاری» و «چالش‌‌های همکاری» تلفیق شده و در 6 طبقه اصلی شامل شرایط علی، پدیده مرکزی، شرایط زمینه‌­ای، شرایط مداخله‌­گر، راهبردها و پیامدها بر اساس روش نظریه‌­پردازی داده‌بنیاد دسته­‌بندی شدند. الگوی نظری پژوهش نیز بر این اساس ترسیم شد. یافته‌­های حاصل نشان­‌دهنده همکاری‌‌های محدود، موردی و منقطع بین کتابخانه‌­ها، موزه‌­ها و آرشیوها بوده و این امر متأثر از زیرساخت­‌های فناوری نامناسب، نبود استانداردهای توصیف منابع مشترک و جامع، نبود انجمن­‌ها و نهاد‌های متولی همکاری مستقل، نبود خط­‌مشی­های مشخص و مدون، نبودن قوانین بالادستی پشتیبانی‌کننده از مسئله همکاری، نبود نیروی انسانی متخصص و کارآمد، عدم شفافیت در مباحث مالی و اختصاص بودجه است. از سوی دیگر، بر اساس نتایج به دست آمده مشخص شد پیاده‌­سازی یک طرح همکاری جامع و پایدار موجب صرفه‌‌جویی در منابع مالی، کاهش هزینه‌­های تأمین و سازماندهی منابع، افزایش کارآمدی خدمات و رضایت کاربر، کاهش استفاده از منابع اولیه، افزایش میزان دسترسی به منابع اطلاعاتی و تعمیق فعالیت­‌های پژوهشی خواهد شد. سیاستگذاری‌­های کلان، زیرساخت‌های فناوری ضعیف، ساختار و فرهنگ سازمانی، تأمین منابع مالی و تأمین نیروی انسانی از جمله چالش­‌های موجود در زمینه همکاری بین کتابخانه‌­ها، موزه­‌ها و آرشیوها شناسایی شد.
نتیجه­­‌گیری: با در نظر گرفتن یافته‌­های پژوهش، می­توان گفت همکاری و همگرایی کتابخانه‌­ها، موزه‌­ها و آرشیوها به ­عنوان سه نهاد حفظ میراث فرهنگی و تاریخی یک جامعه یک ضرورت بوده و نهادها از این مزایای سازمانی، مالی، نیروی انسانی و رقابتی بسیاری به دست خواهند آورد. در این راستا، لازم است زیرساخت­‌های فناوری، اقتصادی و نیروی انسانی تأمین و استانداردها، آئین­‌نامه‌­ها و خط­‌مشی­‌ها، قوانین و سیاست‌­های لازم طراحی و اجرایی شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کتابخانه،موزه،آرشیو،همکاری،همگرایی،

عنوان انگلیسی Convergence of Iranian Libraries, Museums, and Archives: Current Status and Challenges
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study seeks to explore the potential for enhanced collaboration, convergence, and integration among libraries, archives, and museums as institutions with shared societal objectives. Therefore, the research aims to identify the state of cooperation between libraries, Archives and museums in Iran
Methodology: This study adopted an applied research design with a qualitative approach, utilizing grounded theory methodology. Semi-structured interview was employed as the primary data collection tool. The research population comprised managers and experts in the fields of librarianship, museology, and archival science, with a sample of 24 participants selected through snowball sampling until theoretical saturation was achieved. Data analysis was conducted in three phases: open coding, axial coding and selective coding, adhering to a structured grounded theory approach.
Findings: In this study, 399 initial codes were extracted from content analysis of the interviews, which were categorized into 53 secondary codes and 5 main categories including "current situation", "existing grounds for cooperation", "factors affecting cooperation", "benefits of cooperation" and "challenges of cooperation". These were further classified into 6 main categories based on the grounded theory approach: causal conditions, central phenomenon, contextual conditions, intervening conditions, strategies and consequences. A theoretical model was developed based on these categories. The findings indicated limited, occasional and fragmented cooperation among libraries, museums and archives. This was attributed to inadequate technological infrastructure, lack of common and comprehensive resource description standards, absence of independent associations and organizations responsible for cooperation, lack of clear and systematic policies, absence of overarching laws supporting cooperation, lack of skilled and competent human resources, and lack of transparency in financial matters and budget allocation. On the other hand, the results showed that implementing a comprehensive and sustainable cooperation plan would lead to savings in financial resources, reduced costs of providing and organizing resources, increased service efficiency and user satisfaction, reduced use of primary sources, increased access to information resources, and deepening research activities. Macro policies, weak technological infrastructure, organizational structure and culture, financial resource provision, and human resource provision were identified as the main challenges in cooperation among libraries, museums, and archives.
Conclusion: Considering the research findings, it can be said that cooperation and convergence between libraries, museums, and archives as three organizations preserving society's cultural and historical heritage is a necessity. Organizations will gain many organizational, financial, human resource and competitive advantages from this. In this regard, it is necessary to provide technological, economic and human resources infrastructures and design and implement the necessary standards, regulations, policies, laws and policies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کتابخانه,موزه,آرشیو,همکاری,همگرایی

نویسندگان مقاله زویا آبام |
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‏شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

مرضیه قویدل قریچه |
کارشناس ارشد مطالعات آرشیوی، کتابدار دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

سعید رضایی شریف آبادی |
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://lis.aqr-libjournal.ir/article_218606_849473142cb0f7a37a1597cc3a897c50.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات