پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۴۰، شماره ۳، صفحات ۷۹۵-۸۲۴

عنوان فارسی مدل عِلّی یادگیری مادام‌العمر بر اساس سواد دیجیتال با نقش واسطه‌ای تسهیم دانش
چکیده فارسی مقاله با ورود به عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه آموزش از نخستین نهادهایی است که دستخوش تحولات اساسی شده است. امروزه، مدارسی در کانون توجه قرار گرفته‌اند که با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، امکان یادگیری مادام‌العمر را فراهم می‌آورند و فرصت‌های مناسبی را در اختیار افراد برای رشد و تجربه زندگی قرار می‌دهند. بنابراین، هدف این پژوهش، برازش مدل مفهومی یادگیری مادام‌العمر بر اساس سواد دیجیتال با نقش واسطه‌ای تسهیم دانش با مدل تجربی بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی بخش «کوهنانی» شهرستان «کوهدشت» در سال تحصیلی 1401-1402، به تعداد 285 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعیین و 164 نفر برآورد گردید که به‌ روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های یادگیری مادام‌العمرِ «لی و تسای»، سواد دیجیتالِ «رودریگوئز-دو-دیوس، ایگوارتا و گنزالز-واسکز» و تسهیم دانشِ «وان دن هوف و وان وینن» بود. پایایی پرسشنامه‌ها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه‌ یادگیری مادام‌العمر 939/0، سواد دیجیتال 792/0، و تسهیم دانش 837/0 به‌دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار استفاده شد. همچنین نتایج برای پاسخگویی به فرضیه‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزار «اسمارت‌پی‌ال‌اس» به ‌روش معادلات ساختاری و تحلیل مسیر، تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که سواد دیجیتال بر تسهیم دانش و یادگیری مادام‌العمر اثر مستقیم دارد، تسهیم دانش بر یادگیری مادام‌العمر اثر مستقیم دارد، و سواد دیجتیال بر یادگیری مادام‌العمر با نقش میانجیگری تسهیم دانش اثر غیرمستقیم دارد. همچنین می‌توان نتیجه گرفت که مدل مفهومی یادگیری مادام‌العمر بر اساس سواد دیجیتال با نقش واسطه‌ای تسهیم دانش با مدل تجربی با توجه به شاخص محاسبه‌شده (31/0 GOF=)، از نیکویی برازش متوسطی برخوردار است. سواد دیجیتال و تسهیم دانش از جمله عوامل مؤثر یادگیری مادام‌العمر معلمان است. در نتیجه، برای بهبود یادگیری مادام‌العمر، معلمان باید هم شایستگی دیجیتال و هم تسهیم دانش خود را در نظر بگیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد دیجیتال،تسهیم دانش،یادگیری مادام‌العمر،

عنوان انگلیسی Causal Model of Lifelong Learning Based on Digital Literacy with the Mediating Role of Knowledge Sharing
چکیده انگلیسی مقاله With the advent of information and communication technology era, the field of instruction is one of the first institutions to undergo fundamental changes. Today, schools are in the spotlight, which by utilizing information and communication technology (ICT), provide lifelong learning and provide individuals with appropriate opportunities for growth and life experience. Therefore, the purpose of this research was to fit the conceptual model of lifelong learning based on digital literacy with the mediating role of knowledge sharing with the empirical model. The research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of implementation method. The statistical population included all elementary school teachers in the Kohnani district of Kohdasht city in the academic year 2023-2024, i.e. 285 people. The sample size was determined based on the Cochran formula and was estimated at 164 people, who were selected by random sampling. The research tools included the lifelong learning questionnaires of Lee and Tsai (2007), digital literacy of Rodríguez-de-Dios, Igartua & González-Vázquez (2016), and knowledge sharing of Van den Hoff and Van Weenen (2004). The reliability of the questionnaires was obtained through Cronbach’s alpha for the lifelong learning questionnaire 0.939, digital literacy 0.792, and knowledge sharing 0.837. Descriptive statistics indicators including meanand standard deviation were used to analyze the data. Also, to answer the research hypotheses, the results were analyzed using Smart-PLS software using structural equation and path analysis methods. The research findings showed that digital literacy has a direct effect on knowledge sharing and lifelong learning. Knowledge sharing has a direct effect on lifelong learning, and digital literacy has an indirect effect on lifelong learning with the mediating role of knowledge sharing. Also, the conceptual model of lifelong learning based on digital literacy with the mediating role of knowledge sharing with the empirical model, according to the calculated coefficient (GOF = 0.31), it can be concluded that the model has an average fit. The research findings showed that the conceptual model of lifelong learning based on digital literacy with the mediating role of knowledge sharing has a good fit with the empirical model of data, so that digital literacy with the mediating role of knowledge sharing has a positive and significant effect on lifelong learning. Digital literacy and knowledge sharing are among the effective factors of lifelong learning of teachers. As a result, to improve lifelong learning, teachers should consider both their digital competence and knowledge sharing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سواد دیجیتال,تسهیم دانش,یادگیری مادام‌العمر

نویسندگان مقاله فرامرز سهیلی |
دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی؛ دانشیار؛ گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی‌؛ دانشگاه پیام نور؛ تهران، ایران؛

علی عبدی |
دکتری برنامه‌ریزی درسی؛ دانشیار؛ گروه علوم تربیتی؛ دانشگاه پیام نور؛ تهران، ایران؛

نرگس منصوری |
کارشناسی ارشد علوم تربیتی؛ دانش‌آموخته گروه علوم تربیتی؛ دانشگاه پیام نور؛ تهران، ایران؛


نشانی اینترنتی https://jipm.irandoc.ac.ir/article_719184_97505483ec35125203b38e36a4b1eab6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات