پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۴۰، شماره ۳، صفحات ۷۲۳-۷۵۵

عنوان فارسی تحلیل قیمت‌گذاری خدمات همانندجو با بهره‌گیری از نظریه بازی‌ها (تحلیل قیمت‌گذاری خدمات همانندجو)
چکیده فارسی مقاله پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با هدف تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و حفظ رضایت کاربران از خدمات سامانه‌های خود، اقدام به درآمدزایی می‌کند. یکی از این سامانه‌ها، سامانه «همانندجو»ست که میزان تشابه گزارش‌های پژوهشی دانشگاه‌های کشور را می‌سنجد. بازارهای مختلف خدمات این سامانه به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: بازار انحصاری شامل بازار پیشنهاده، پایان‌نامه و رساله، و بازار چندقطبی نشریات. هدف این پژوهش ارائه یک مدل قیمت‌گذاری برای سامانه «همانندجو» با استفاده از نظریه بازی‌هاست. در این راستا، تقاضای بالقوه و اهمیت رقبای هر بازار شناسایی شده و راهبرد‌های قیمتیِ مناسب برای هر بازار تعیین می‌شود. این راهبرد‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که با توجه به مزیت رقابتی سامانه، سهم قابل کسب از بازار در وضعیت مطلوب قرار گیرد و سرانجام، سود خدمات این سامانه بیشینه گردد. تقاضای خدمات، تابعی از تقاضای بالقوه و قیمت خدمات است؛ به‌طوری که با افزایش قیمت، تقاضای خدمات کاهشی خواهد بود و در بازار چندقطبی تابعی از قیمت رقبا هم خواهد بود؛ به‌گونه‌ای که با افزایش قیمت رقبا تقاضای خدمات افزایش خواهد شد. نوع رقابت در‌نظر گرفته‌شده در بازارهای گوناگون انحصاری و چندقطبی با توجه به‌قدرت تصمیم‌گیری یکسان بازیکنان از نوع رقابت همزمان (تعادل نش) است. در این پژوهش، یک مدل ریاضی برای بازیکنان در نظر گرفته شده است و نقطه یکتای تعادل «نش» با برآورد کردن پارامترهای مدل ریاضی به‌طور دقیق به‌دست می‌آید. از مهم‌ترین نتایج این پژوهش می‌توان به تأثیر افزایش تقاضای بالقوه و ضریب کش‌سانی قیمت در افزایش سود و تقاضا اشاره کرد؛ به‌طوری که با افزایش تقاضای بالقوه، هم قیمت افزایش می‌یابد و هم سود نهایی سامانه بیشتر می‌شود و از سوی دیگر، با افزایش ضریب کش‌سانی قیمت سود نهایی سامانه و قیمت خدمات کاهش می‌یابد. به ‌گفته دیگر، با رقابتی‌تر شدن بازار قیمت، ارائه خدمات کاهشی خواهد شد. این یافته‌ها نشان‌دهنده اهمیت توجه به عوامل بازار و رقبا در تعیین راهبرد‌های قیمت‌گذاری برای خدمات نرم‌افزاری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قیمت‌گذاری،نظریه بازی‌ها،سامانه همانندجو،تجاری‌سازی،

عنوان انگلیسی Pricing Analysis of Similarity Detection Services: A Game Theory Approach
چکیده انگلیسی مقاله The Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc) aims to commercialize its research achievements and maintain user satisfaction with its system services. One of these systems is Hamanandjoo, which assesses the similarity of research reports from universities across the country. The various service markets of this system are divided into two main categories: the exclusive market, including proposals, theses, and dissertations, and the multipolar market of journals. The goal of this research is to present a pricing model for the Hamanandjoo system using game theory. In this regard, the potential demand and the importance of competitors in each market are identified, and appropriate pricing strategies for each market are determined. These strategies should be designed in such a way that considering the competitive advantage of the system, the achievable market share is in an optimal state, and ultimately, the profit from the system’s services is maximized. The demand for services is a function of potential demand and service prices, such that with an increase in price the demand for services will decrease, and in the multipolar market, it will also depend on competitors’ prices, so that with an increase in competitors’ prices, the demand for services will increase. The type of competition considered in various exclusive and multipolar markets, given the equal decision-making power of the players is simultaneous competition (Nash equilibrium). In this research, a mathematical model for the players is considered, and the unique Nash equilibrium point is obtained by accurately estimating the parameters of the mathematical model. One of the most important results of this research is the impact of increasing potential demand and the price elasticity coefficient on increasing profit and demand, such that with an increase in potential demand, both the price and the final profit of the system increase and on the other hand, with an increase in the price elasticity coefficient, the final profit of the system and the service prices decrease. In other words, with a more competitive market, the price of providing services will decrease. These findings highlight the importance of considering market factors and competitors in determining pricing strategies for software services.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله قیمت‌گذاری,نظریه بازی‌ها,سامانه همانندجو,تجاری‌سازی

نویسندگان مقاله علی نعیمی صدیق |
دانشیار مهندسی صنایع، گروه پژوهشی کسب‌وکار الکترونیک، پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jipm.irandoc.ac.ir/article_725609_b17484817fe779333e40c73ac3a2d83a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات