مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۴۰۷-۴۲۶

عنوان فارسی تدوین الگوی اثربخشی رسانه‌ها در توسعه ورزش خانگی در ایام همه گیری ها
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف این مطالعه طراحی الگو کیفی برای تبیین نقش رسانه‌ها در توسعه ورزش خانگی در دوران پاندمی ( همه گیری) ‌کووید ۱۹بود.
روش کار: پژوهش حاضر از پارادایم تفسیری و با رویکرد کیفی (روش نظریه داده بنیاد) اجرا شد. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با ۱۵ متخصص علوم ورزشی و رسانه (انتخاب شده به روش هدفمند و با تکنیک گلوله برفی) گردآوری و مصاحبه ها در قالب متن و صوت با استفاده از نرم‌افزار2024  MAXQDA  تحلیل شدند. جهت روایی تحقیق از دانش و تخصص مشارکت کنندگان و همچنین بازبینی کدگذاری توسط دو تن از اساتید متخصص حوزه تربیت‌بدنی و جهت پایایی از پایایی بازکدینگ استفاده شده است که ضریب پایایی بازکدینگ برابر با 82/0 محاسبه گردید.
نتایج: تحلیل مصاحبه‌ها منجر به استخراج ۴۰۵ واحد معنادار و طبقه بندی آنها درقالب ۳۲ کد نهایی شد. این کدها در پنج مقوله اصلی در غالب پارادایم نظام مند اشتراوس و کوربین و در راستای طراحی الگو شامل: شرایط علی (مانند محدودیت‌های زیرساختی و عوامل اجتماعی-فرهنگی)، زمینه‌ها (مانند هماهنگی رسانه با نهادهای ورزشی)، عوامل مداخله‌گر (نظیر چالش‌های فنی در تولید محتوا)، راهبردها (از جمله تعامل دیجیتال و توسعه پلتفرم‌ها)، و پیامدها (نظیر افزایش مشارکت در ورزش آنلاین و پایداری اقتصادی رسانه‌ها) شناسایی شدند. یافته‌های الگوی کیفی نشان داد که رسانه‌های دیجیتال، با توجه به تغییر رفتار کاربران، نقشی کلیدی در ترویج ورزش خانگی ایفا کرده‌اند.   
نتیجه‌گیری: توسعه ورزش‌های خانگی مستلزم سرمایه‌گذاری هدفمند در زیرساخت‌های رسانه‌ای، تولید محتوای متناسب با نیاز مخاطبان، و بهره‌گیری هوشمندانه از داده‌ها و تحلیل‌های دیجیتال است. همچنین تقویت همکاری رسانه‌ها با نهادهای ورزشی و بازنگری در استراتژی‌های رسانه‌ای با درنظر گرفتن محدودیت‌های فنی و اقتصادی، ضروری به نظر می‌رسد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پلتفرم‌های آنلاین، جذب مخاطب، رسانه، ورزش‌های خانگی، همه گیری

عنوان انگلیسی Designing a Model for the Effectiveness of Media in the Development of Home-Based Sports during Pandemics
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: This study aimed to design a qualitative model of the role of media in the development of home-based sports during the COVID-19 pandemic.
Materials and Methods: This was an interpretivism research with a qualitative approach (Grounded theory). Data were collected through semi-structured interviews with 15 experts in sports sciences and media selected purposefully using the snowball technique. The interviews were analyzed both textually and aurally using the MAXQDA 2024 software. To ensure research validity, expert knowledge of the participants and external review of the coding by two specialists in physical education were used. The inter-coder reliability was assessed using recoding reliability, resulting in a coefficient of 0.82.
Results: Analysis of the interviews yielded 405 meaningful units, ultimately categorized into 32 final codes which were identified into five main dimensions based on the systematic paradigm of Strauss and Corbin and in line with the design of the model, including causal conditions (infrastructural limitations, sociocultural impacts), contextual factors (media coordination with sports institutions), intervening factors (technical challenges in content production), strategies (digital interaction, platform development), and consequences (engagement in online exercise, media economic sustainability). The findings of the qualitative model showed that the expansion of digital media and shifts in the audience behavior played a central role in the development of home-based sports.
Conclusion: Developing home-based sports requires purposeful investments in digital platforms, contents tailored to the audience needs, and leveraging digital data and analytics. In addition, the media must also strengthen their collaborations with sports institutions and revise their strategic approaches, considering the current technical challenges and economic constraints.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Online Platforms, Audience Acquisition, Media, Home Sports, Pandemic

نویسندگان مقاله سید کاملیا داودزاده | Seyedeh Kamelia Davoodzadeh
Ph.D. Student, Department of Sports Management, Am.C., Islamic Azad University, Amol, Iran
دانشجوی دوره دکتری،گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران

سید جعفر موسوی | Seyyed Jafar Moosavi
Ph.D. Associate Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, QaS.C., Islamic Azad University, Qaemshahar, Iran
دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران

فرشاد امامی | Farshad Emami
Ph.D. Assistant Professor, Department of Sports Management, Am.C., Islamic Azad University, Amol, Iran
استادیار،گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران

سمیه برجعلی لو | Somaieh Borjalilu
Ph.D. Assistant Professor, Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-268&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات