مطالعات انقلاب اسلامی، جلد ۲۲، شماره ۸۱، صفحات ۱۵-۱۶

عنوان فارسی بررسی عملکرد مدارس غیر دولتی دوره پهلوی دوم بر شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران مطالعه موردی مدرسه احمدیه اصفهان
چکیده فارسی مقاله
انقلاب‌ها، صرف‌نظر از ماهیتشان، ریشه در بسترهای گوناگونی دارند که عمده آنها در طول زمان شکل می‌گیرند. از آنجا که زمان، متغیر محوری در هر انقلاب است، این پدیده ماهیتی تاریخی دارد. هیچ رویداد تاریخی به‌طور ناگهانی و بدون زمینه‌ها و عوامل متعدد شکل نمی‌گیرد. برای درک دقیق دلایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، نیازمند پذیرش همین سازوکار تاریخی هستیم. باتوجه‌به حضور بسیاری از نقش‌آفرینان و فعالان آن دوران، بررسی خاطرات ایشان و تحلیل رویدادها از زوایای مختلف می‌تواند در شناخت عمیق‌تر ماهیت انقلاب و عوامل مؤثر در وقوع آن راهگشا باشد. هدف اصلی این مقاله، بررسی عملکرد فرهنگی مدرسه احمدیه و نقش آن در سازمان‌دهی رویدادهای منجر به انقلاب اسلامی است. روش تحقیق عمدتاً بر مبنای مراجعه به اسناد شفاهی و مصاحبه با فعالان این حوزه استوار است. این پژوهش که بر اساس بررسی عملکرد یکی از مدارس غیردولتی در اصفهان انجام شده، نشان می‌دهد که زمینه‌سازی برای تغییرات مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و ایجاد روحیه انقلابی، حداقل از 15 سال قبل از انقلاب اسلامی توسط بخشی از مذهبی‌ها آغاز شده بود. بنابراین، تحلیل‌هایی که نقش عوامل بیگانه یا فرصت‌طلبی روحانیت در مصادره انقلاب را پررنگ می‌کنند، چندان دقیق و واقع‌بینانه به‌ نظر نمی‌رسند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انقلاب اسلامی ایران، مدارس غیر دولتی، پهلوی دوم، اصفهان، مدرسه احمدیه.

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود کثیری |
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان. و مدرسدروس معارف اسلامی.


نشانی اینترنتی http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1815-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بررسی و نقد نظریه‌های انقلاب
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات