مطالعات انقلاب اسلامی، جلد ۲۲، شماره ۸۱، صفحات ۱-۲

عنوان فارسی مؤلفه‌های اعتبارسنجی دانشگاهی در منظومه فکری امام خمینی (ره)
چکیده فارسی مقاله دانشگاه‌ها مبتنی بر ارزش‌های زیربنایی مکاتب خاصی شکل گرفته‌اند و هر مکتبی، شاخصه‌هایی را برای دانشگاه مطلوب خود دارد. هدف این پژوهش کیفی، شناسایی مولفه‌های اعتبارسنجی دانشگاهی بر اساس آرای امام خمینی (ره) بوده که با به‌کارگیری تحلیل مضمون نظریه‌مبنا، به تحلیل سخنان امام (ره) پرداخته است. از بررسی ادبیات تخصصی حوزه اعتبارسنجی، 7 مؤلفه اصلی شامل «مدیریت برنامه درسی»، «محتوای برنامه درسی»، «هیئت علمی»، «دانشجو»، «خدمات و پشتیبانی»، «دانش‌آموخته» و «پژوهش و تعاملات علمی و عملی» حاصل شد و از تحلیل صحیفه امام (ره)، 80 زیرمؤلفه استخراج گردید. عوامل مربوط به محتوا و مدیریت برنامه درسی بیش از سایرین مورد توجه امام (ره) قرار داشته و مؤلفه‌های «لزوم تحصیل هم‌زمان علم» و «شناخت و خنثی‌سازی فتنه دشمنان و جلوگیری از نفوذ آنها» نیز پرتکرارترین ملاک‌های اعتبارسنجی بوده است. با ادغام الگوی به‌دست‌آمده با الگوهای موجود، می‌توان الگوی اعتبارسنجی دانشگاهی مطلوب را ارائه نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مؤلفه‌های اعتبارسنجی دانشگاهی، ارزشیابی آموزشی، منظومه فکری امام خمینی (ره).

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی جنیدی جعفری |
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران. و مدرس دروس معارف اسلامی

محمدسعید تسلیمی |
استاد دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران. (نویسنده مسئول)

محمد ابویی اردکان |
دانشیار دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران.

سید رسول حسینی |
دانشیار دانشگاه فرهنگیان، تهران، جمهوری اسلامی ایران.


نشانی اینترنتی http://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1948-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات