این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۱۶، شماره ۴۱، صفحات ۱۰۷-۱۲۰
عنوان فارسی
بازتاب چندصدایی در دو نمایشنامه "شهادتخوانی قدمشاد مطرب در طهران" و " اتاق گریم" با رویکرد زبان بنیاد پل کاستانیو
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به بررسی جلوههای چندصدایی دار دو نمایشنامهی شاخص از محمد رحمانیان میپردازد و سعی دارد با تمرکز بر صورتهای تحقق زبانی، الگویی قابل تعمیم برای خوانش درامهای معاصر ارایه دهد. مفهوم چندصدایی، که ابتدا خاستگاه نظری آن در آراء میخائیل باختین سرمنشاء داشته، در مطالعهی حاضر با بهرهگیری از راهبرد زبانمحور پل کاستانیو بازخوانی شده است. کاستانیو با بازآفرینی نظریات باختین در زمینهی رمان، الگویی متناسب با ساختار دراماتیک پیشنهاد داده که ویژگیهای منحصربهفرد زبان نمایشنامه را مورد تحلیل قرار میدهد. این پژوهش، با واکاوی تفاوتهای میان رهیافت دراماتیک کاستانیو و نگرش رمانمحور باختین، نشان میدهد که این تمایز میتواند بستری مناسب جهت طرح مسایل بدیع در نظریهپردازی درام را فراهم آورد. در راستای تحقق اهدافی که در فوق یاد شد، نمایشنامههای
شهادتخوانی قدمشاد مطرب در طهران
و
اتاق گریم
مورد تحلیل قرار گرفتهاند. تحلیل این دو اثر با تأکید بر چهار صورت زبانی شکل گرفته است: زبان گفتاری، زبان خاص رسانهای، صداهای بیناسبکی و کارکرد وجههها و ظواهر. نتیجهی حاصل از تحقیق نشان میدهد که دریافت مؤثر از چندصدایی در متون نمایشی، نیازمند شناسایی لایههای فرازبانشناختی و نظامهای نشانهای متعدد در تعامل با یکدیگر است. از سوی دیگر، وقتیکه یک رسانه با زبان خاص خود در تعامل با رسانهای دیگر قرار میگیرد، مثلاً یک رسانه با شاخصههای زبانی خود رسانهای دیگر را هژمونی میکند، در واقع ساختار درام وارد قلمرو «فرم آمیخته» میشود؛ مفهومی که در نظریات کاستانیو جایگاهی محوری دارد. درنهایت، این پژوهش قصد دارد عنوان کند که آثار رحمانیان را میتوان ذیل مفهومی از چندصدایی با هویتی دراماتیک - پرفورماتیک تحلیل کرد؛ مفهومی که علاوه بر چندلایگی زبانی، بر گفتمانهای همزمان، پویایی اجرا و تعاملات بینارسانهای نیز تأکید دارد. روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی بوده و بر تحلیل نمونهها با بهرهگیری از منابع کتابخانهای استوار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
چندصدایی،زبان،پل کاستانیو،نمایشنامههای ایرانی،رسانه،
عنوان انگلیسی
Polyphony reflection in the plays “Ghadamshad the minstrel’s Martyrdom-playing in Tehran” and “Makeup Room” with Paul Castagno's language- based approach
چکیده انگلیسی مقاله
The present study examines the manifestations of polyphony in two notable plays by Mohammad Rahmanian and attempts to present a generalizable model for reading contemporary dramas by focusing on the forms of linguistic realization. The concept of polyphony originally rooted in the theories of Mikhail Bakhtin, the concept of polyphony is reexamined here using Paul Castagno’s language-based approach, Castagno has proposed a model appropriate to dramatic structure that analyzes the unique features of the language of the play. By exploring the divergence between Castagno's dramatic approach and Bakhtin's novel-oriented perspective, this study shows that this distinction can provide a suitable platform for raising novel issues in theorizing drama. The analysis focuses on two plays: “Ghadamshad the minstrel’s Martyrdom-playing in Tehran” and “Makeup Room”. The analysis of these two texts has been doned with an emphasis on four linguistic forms: colloquial speech, media-specific language, inter-style voices, and the function of faces and appearances. The results of the research show that an effective perception of polyphony in dramatic texts requires the identification of metalinguistic layers and multiple sign systems in interaction with each other. Furthermore, when a medium with its own language interacts with another medium, for example, a medium with its own linguistic characteristics hegemonizes another medium, the structure of the drama actually enters the realm of “mixed form,” a concept that has a central place in Castagno’s theories. Ultimately, this research argues that Rahmanian’s works can be analyzed under the concept of polyphony with a dramatic-performative identity; a concept that, in addition to linguistic multi-layering, also emphasizes simultaneous discourses, performance dynamics, and inter-media interactions. The research follows a descriptive-analytical methodology and is based on close textual analysis supported by library sources.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
چندصدایی,زبان,پل کاستانیو,نمایشنامههای ایرانی,رسانه
نویسندگان مقاله
فاطمه محمدی |
دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس
محمدجعفر یوسفیان کناری |
استادیار ادبیات نمایشی- دانشگاه تربیت مدرس
سید مصطفی مختاباد |
مدیر گروه ادبیات نمایشی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
https://dam.journal.art.ac.ir/article_1414_28241fb388e54cc7b5d571207976e211.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات