|
رویش روانشناسی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۸۵-۹۴
|
|
|
عنوان فارسی |
پیشبینی گرایش به خودکشی در نوجوانان دختر بر اساس جو روانی اجتماعی کلاس، میزان پایستگی تحصیلی و جهتگیری هدف پیشرفت |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر پیشبینی گرایش به خودکشی نوجوانان دختر براساس جو روانی اجتماعی کلاس درس، پایستگی تحصیلی و جهتگیری هدف پیشرفت بود. روش پژوهش توصیفی_همبستگی بود، جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول ناحیه 2 شهرستان خرمآباد در اردیبهشتماه سال تحصیلی 1403-1402 بود. در این پژوهش 380 دانشآموز بهعنوان نمونه بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. جهت ارزیابی از مقیاس گرایش به خودکشی بک (BSSI، 1961)، پرسشنامه ادراک جو روانی اجتماعی کلاس فرایزر و همکاران (PCSMCQ، 1995)، پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (ABQ، 2008) و نسخه تجدیدنظر شدۀ پرسشنامه هدف پیشرفت الیوت و موریاما (AGQ-R، 2008) استفاده شد. همچنین جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد گرایش به خودکشی با جو روانی-اجتماعی کلاس درس، پایستگی تحصیلی و جهتگیری هدف-پیشرفت رابطه معناداری دارد (05/0>p). این متغیرها در مجموع 39 درصد گرایش به خودکشی را تبیین کردند. بنا به یافتههای حاصلشده جو روانی اجتماعی فضای مدرسه و کیفیت تحصیل دانشآموزان، میتواند با افکار خودکشی در نوجوانان در ارتباط باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پایستگی تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، خودکشی، جو کلاس، نوجوانی. |
|
عنوان انگلیسی |
Prediction of suicide Ideation in female Adolescent based on the Classroom Psychosocial Climate, Academic Buoyancy and achievement goal orientation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present study aimed to predict the suicidal tendency of female adolescents based on the psychosocial climate of the classroom, academic retention, and achievement goal orientation. The research method was descriptive-correlational. The statistical population in this study consisted of all female students in junior high school in District 2 of Khorramabad city during the 2023-2024 academic year. In this study, a sample of 380 students was selected using convenience sampling. The Beck Suicidality Scale (BSSI, 1961), Frazier et al.'s Classroom Psychosocial Climate Questionnaire (PCSMCQ, 1996), the Martin and Marsh Academic Retention Questionnaire (ABQ, 2008), and the revised version of the Elliot & Murayama Achievement Goal Questionnaire (AGQ-R, 2008) were used for assessment. Also, Pearson correlation test and multiple linear regression test were used to analyze the data. The results showed that suicide Ideation was significantly related to the Classroom Psychosocial Climate, Academic Buoyancy, and achievement goal orientation (p<0.05). These variables explained a total of 39% of suicidal tendencies. According to the findings, the psychosocial climate of the school environment and the quality of students' education can be related to suicidal thoughts in adolescents. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Academic Buoyancy, Educational Achievement, Suicide, Classroom Climate, Adolescence. |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه قاسمی نیایی | Fatemeh Ghasemi niaei Ph.D in counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran. دانش آموخته دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
نفیسه درخشان | Nafiseh Derakhshan Ph.D student in counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran. دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
ثنا نیلی پور | Sana Nilipoor MA of Cultural Management, Faculty of Management, Islamic Azad University Isfahan Branch, Isfahan, Iran. کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اصفهان، ایران.
زهرا امان اللهی | Zahra Amanollahi Assistant professor, Department of counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran. استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4523-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی تربیتی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|