|
رویش روانشناسی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۷۵-۸۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی دو روش آموزش والدین با رویکرد آدلری و رفتاری بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اصلی در این پژوهش مقایسه اثربخشی دو روش آموزش والدین با رویکرد آدلری و رفتاری بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، والدین کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی شهر تهران در سال 1402 بود که از بین آنها به طور در دسترس 60 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 20 نفره جایگذاری شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رفتاری کودکان راتر (1964، RCBQ) بود. پس از اجرای پیش آزمون در هر سه گروه، گروههای آزمایش به مدت 10 جلسه، هفتهای یک جلسه، تحت آموزش و مداخله گروهی قرار گرفتند. سپس میزان مشکلات رفتاری در هر دو گروه آزمایش و همچنین گروه کنترل مجدداً مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین پس آزمون گروههای مداخله (آدلری و رفتاری) و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). بنابراین آموزش والدین چه با رویکرد آدلری و چه با رویکرد رفتاری بر مشکلات رفتاری کودکان مؤثر است. همچنین نتایج دو گروه آزمایش آدلری و رفتاری با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند (05/0P>). بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت آموزش والدین با دو رویکرد آدلری و رفتاری اثربخشی یکسانی بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال بیش فعالی و نقص توجه، آموزش والدین، رویکرد آدلری، رویکرد رفتاری، مشکلات رفتاری کودکان. |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of the effectiveness of two parent training methods with Adlerian and behavioral approach on the behavioral problems of children with attention deficit hyperactivity disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The main goal of this research is to compare the effectiveness of two parent training methods with Adlerian and behavioral approaches on the behavioral problems of children with attention deficit hyperactivity disorder. In terms of the purpose, the present research is part of applied research and in terms of method, it is a semi-experimental type with a pre-test post-test design and a control group. The statistical population of the research was the parents of children with attention deficit hyperactivity disorder in Tehran in 1402, from whom 60 people were selected as a sample and randomly placed in three groups of 20 people. The research tool included Rutter's children's behavioral questionnaire, (1964, RCBQ). After performing the pre-test in all three groups, the experimental groups underwent group training and intervention for 10 sessions, one session a week. then the amount of behavioral problems in both the experimental and control groups was re-examined. The results of multivariate covariance analysis showed that by controlling the effect of the pre-test, parent training, there is a significant difference the post-test average of the intervention groups (Adrelian and behavioral) and the control group (P<0/05). therefore parent training is effective on children's behavioral problems whether with an Adlerian approach or a behavioral approach. Also, the results of two Adlerian and behavioral experimental groups were not significantly different from each other (P>0/05). Based on the findings, it can be concluded that parent training with two Adlerian and behavioral approaches has the same effectiveness on the behavioral problems of children with attention deficit hyperactivity disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Parent Training, Adlerian Approach, Behavioral Approach, Behavioral Problems. |
|
نویسندگان مقاله |
ماندانا رکنی | Mandana Rokni PhD Student of Counseling, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. دانشجوی دکتری مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
سیما قدرتی | Sima Ghodrati Assistant Professor, Department of Counseling, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. استادیار، گروه مشاوره، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
علی زاده محمدی | Ali Zadeh Mohammadi Associate Professor, Family Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. دانشیار، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
علیرضا جعفری | Alireza Jafari Assistant Professor, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish, Iran. استادیار، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-12065-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی خانواده |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|