روش‌ شناسی علوم انسانی، جلد ۳۱، شماره ۱۲۲، صفحات ۱۰۵-۱۲۶

عنوان فارسی تأملی بر روش‌شناسی پرتره
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف: در دنیای پیچیده و در حال تغییر امروز، نیاز به بازنگری در روش‌های تحقیق و تولید دانش بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود (شای، 2017). محدود کردن محققان به روش‌های کیفی، تحقیقات جدید را به شکل تحقیقات انجام شده می‌برد و از بینش‌های پیشرفته جلوگیری می‌کند (مازی، 2021). بنابراین، نیازمند بازنگری و نوآوری در رویکردهای تحقیقاتی کیفی برای پاسخ به چالش‌های جدید و تولید دانش جدید است که به نتایج متفاوتی منجر می‌شود. روش پرتره به‌عنوان رویکرد تحقیقاتی به کشف عمیق و دانستن بالاتر منجر می‌شود. این روش با عبور از مرزهای سفت و سخت و مرزهای تحمیل و تعریف‌شده، تجربه درک بالاتر را فراهم می‌آورد و امور را با دانش خلاقانه جایگزین دانش تکراری و تولیدشده می‌کند تا از این طریق با آرمان‌های بشریت و جامعه هماهنگ شود و زمینه، صدا، روابط، موضوعات نوظهور و وحدت بیان‌شده از طریق کل زیبایی‌شناختی برای محققان، شرکت‌کنندگان و بینندگان تبدیل می‌شود. درک ما از پرتره در حال تکامل است (هالت، 2023). باوجود تحولات و دیدگاه‌های بسیاری که ایجاد شده است، هنوز شکاف بزرگی در درک تأثیر این تغییرات بر درک عمومی و پذیرش پرتره وجود دارد (سیلوا، 2021). به‌عنوان‌مثال، شکاف‌هایی در تحلیل هنر پرتره (کیچر، 2023) و جنبه‌های روانی و اجتماعی (یوسیماکی، 2021) وجود دارد. تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه انجام شده است، در کشف هویت و احساسات ایرادهای زیادی دارد (پفول، 2021). همان‌طورکه به نظر می‌رسد، شکاف‌ها در زمینه مطالعه پرتره معاصر بسیار زیاد است و نیاز به فرصت‌های تحقیقاتی عمیق‌تری دارد (رابتسوا، 2021). بنابراین گام گذاشتن در این روش مستلزم حساسیت، همدلی و تحمل ابهام در فرآیند و نتایج تحقیق است (جانگوارد، 2015). بر‌اساس‌این، مقاله حاضر به‌دنبال آشنایی با مفهوم پرتره، مزایا و ویژگی‌های آن، اصول کاربرد آن (جامعه، نمونه‌گیری، جمع‌آوری، تحلیل و اعتبارسنجی) در پژوهش‌های علوم انسانی و اجتماعی به‌ویژه مدیریت آموزشی است. روش تحقیق: پژوهش حاضر با هدف آشنایی با روش‌شناسی پژوهش پرتره انجام  و برای بررسی و تبیین تحقیق از روش‌های توصیفی - تحلیلی استفاده شده است. برای جمع‌آوری اطلاعات، از روش کتابخانه‌ای استفاده شده است و به بررسی و مطالعه مقالات، اسناد علمی و کتاب‌های دست اول موجود در زمینه پرتره استفاده شده است. این پژوهش در چند مرحله طراحی شده که هدف آن ارائه درک عمیق‌تر از این رویکرد جدید به تحقیق است. در مرحله نخست، مفهوم پرتره توصیف و تبیین شد. در این قسمت مفاهیم و تعاریف کلیدی مرتبط با این روش به‌طور جامع بررسی شد. در ادامه به بررسی دقیق اصول کلیدی روش پرتره پرداخته شد. این بخش شامل انعکاس صدای شرکت‌کنندگان، فرآیند شکل‌گیری پرتره در پژوهش، تحلیل پرتره، اعتبار در روش پرتره و استفاده از پرتره در محیط‌های آموزشی می‌باشد. در نهایت، خلاصه مطالب در بخش نتیجه‌گیری بحث شد. این تحقیق روش‌شناسی پرتره را به شیوه‌ای جامع و منسجم تحلیل می‌کند و بینش جدیدی در این زمینه ارائه می‌دهد. با این رویکرد، پژوهش حاضر می‌تواند به‌عنوان منبعی معتبر برای محققان و دانشجویان علاقه‌مند به استفاده از روش‌های نوآورانه و تغییر ساختارهای موجود استفاده شود. یافته‌ها: برخی از یافته‌های مربوط به تحقیقات پرتره عبارت‌اند از: الف) انعکاس صدای شرکت‌کنندگان: در روش پرتره، شرکت‌کنندگان به‌عنوان افراد فعالی در نظر گرفته می‌شوند که در ایجاد دانش و پژوهش مؤثر بوده و پاسخگوی نیازهای جامعه هستند. در این روش، دانش از طریق مشارکت شرکت‌کنندگان به شیوه‌ای هنرمندانه و خلاقانه جمع‌آوری می‌شود تا مشارکت فعال شرکت‌کنندگان را تحریک کند. در روش پرتره، محققان اجازه می‌دهند که چگونه تجربیات توصیف شوند و تحت‌تأثیر ساختارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی قرار گیرند و برای ایجاد تغییر در این ساختارها حرکت کنند. پتانسیل استعمارزدایی از تولید دانش به یادگیری تحول آفرین منجر می‌شود. ب) فرآیند شکل‌گیری پرتره در تحقیق: پرتره در پاسخ به سؤالاتی مانند مفاهیم مرتبط با زمینه و رابطه و ثبت دقیق فرآیندها مفید است و به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا با روایت‌های شخصی در جنبه‌های مهم تحقیق شرکت کنند. استراتژی تحلیلی پیشنهادشده در تحقیق پرتره دو کارکرد دارد: توضیح جزئیات داستان، نشان دادن فرآیند و زمینه و نشان دادن دلایل و تأثیرات اساسی. مراحل تحلیلی پیشنهادی شامل کدگذاری شخصیت‌ها، زمان، مکان و شرایط، رویدادهای کلیدی و نقطه مشترک پدیده‌های مورد علاقه است (رودریگز - دورانز و جاکوبز، 2020). ج) تحلیل پرتره: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به روش پرتره پس از گوش دادن مکرر به صدای شرکت‌کنندگان در تحقیق شامل چهار مرحله است: گام اول دریافت داستان، گام دوم ساختن شعر، گام سوم گوش دادن به صداهای مخالف و گام چهارم نوشتن گزارش است (مک‌کارتی، 2017). این تفسیر از روایت‌های شرکت‌کنندگان و روایت‌های شنیداری و شخصی محقق سعی در حفظ تعادل دارد؛ زیرا مصاحبه‌شوندگان در زندگی خود متخصص هستند (اندرسون، 2012). این تلاش روش‌شناختی برای متعادل کردن قدرت بین نقش محقق در تفسیر داده‌ها و تخصص شرکت‌کنندگان در تجربه زندگی‌شان همان چیزی است که پرتره‌های روایی نامیده می‌شود (رودریگز -دورانز و جاکوبز، 2020). د) اعتبار در روش پرتره: داشتن یکپارچگی در روش تحقیق پرتره برعهده محقق است. برخلاف پژوهش کمّی که محقق از راه دور، بی‌طرف و عینی است، تحقیق کیفی به‌طورکلی و روش پرتره به‌طورخاص، مذاکره بر سر تقابل، نزدیکی و رابطه است. براساس دیدگاه لایت‌فوت (2005)، فرآیند خلق پرتره‌های روایی، واضح و قابل تشخیص، مشورتی و بسیار خلاقانه است و به دیدگاهی عمیق و انعطاف‌پذیر نیاز دارد. پویایی‌های حیاتی بین مستندسازی و خلق روایت، بین دریافت و شکل دادن، بازتاب و تحمیل و بداهه‌سازی وجود دارد. تلاش برای دستیابی به انسجام باید هم به‌صورت ارگانیک و هم به‌صورت تفسیری جریان داشته باشد (لایت‌فوت، 2005). هـ) استفاده از پرتره در محیط‌های آموزشی: روش‌های جدید و متفاوتی را بررسی می‌کند که از طریق انواع تحقیقات دیگر مانند تحقیقات تجربی قابل دسترسی نیست. در پرتره، صدا در بسیاری از موارد با درجه‌های مختلف محدودیت یا حضور کشف شده است و شاهد، تفسیر، نگرانی، خودنوشت، تشخیص صداهای دیگر و گفتگو با دیگران همه شکل صدا در روند پرتره از طریق روابط بین ذهنی بین محقق و شرکت­کنندگان در محیط‌های آموزشی است (رودریگویز - دورانز و جاکوبز، 2020). بحث و نتیجه‌گیری: تغییرات قابل‌توجهی در طول تاریخ برای سازگاری با تحولات اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی ایجاد شده است (استین، 2023). در فضای تحقیقاتی قرن 21، ما گفتگوی خود را برای تفکر در مورد داده به‌صورت داستان باز کرده‌ایم و از فرآیندهای تحقیقاتی بین فرهنگ معاصر بهره می‌بریم که شامل مشارکت و ترویج همکاری در ساخت روایت‌های داستانی است (ووفن و پیکفورد، 2021). روش تحقیق پرتره، در درجه اول به تحقیق به‌عنوان ابزاری برای تغییر اجتماعی می‌نگرد و با به حداقل رساندن تأثیر بسترهای اجتماعی فرهنگی، تاریخی و سیاسی تأثیرگذار، بر نقاط قوت و آن چیزی تأکید می‌کند که می‌توان از آنها آموخت. همچنین، این رویکرد با انتقال داده‌ها به داخل یک روایت قانع‌کننده و قابل دسترس که می‌توان با آن به اشتراک گذاشت، توسط مخاطبان فراتر از جامعه علمی درک شد. هر نقاشی مطابق با معنای خاص خودش ظاهر می‌شود و از طریق تصاویری که خلق شده، یاد گرفته می‌شود. وقتی پرتره‌ها با شرکت‌کنندگانی که آنها نمایندگی می‌کردند به اشتراک گذاشته شد، تفسیر آنها از تجربه آنان نمایان می‌شود. محقق خودش را از طریق پاسخ افراد درک می‌کند و به شیوه های گوناگون و استعاری می‌بیند. تحقیق پرتره در تقابل با انواع قضاوت‌ها قرار دارد. این روش مبتنی‌بر هنر پرتره بیانی که براساس ساختاری از پدیدارشناسی ساخته شده است و تفسیری غنی از تجربیات زیسته شرکت‌کنندگان ارائه می‌دهد و یک موضع میانی بین دقت و کیفیت و استفاده از پرتره به‌عنوان یک همراه با ارزش، هرچند غیر متعارف، با کیفیت تحقیق می­کند. تعارض منافع: در این مقاله تعارض منافع وجود ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش کیفی،پرتره،تحقیق،رویکرد،تأمل،

عنوان انگلیسی An Exploration of Portrait Methodology
چکیده انگلیسی مقاله Introduction and Objectives: In today’s complex and ever-changing world, the need to reconsider research methods and knowledge production is more pressing than ever (Shay, 2017). Restricting researchers to conventional qualitative methods steers new inquiries toward familiar frameworks, limiting advanced insights (Mazy, 2021). Thus, there is a demand for revisiting and innovating qualitative research approaches to address emerging challenges and generate new knowledge that yields distinct outcomes. The portrait method, as a research approach, facilitates deep exploration and higher understanding. By transcending rigid boundaries and imposed definitions, it offers an elevated comprehension of phenomena, replacing repetitive knowledge with creative insights that align with humanistic and societal ideals. This method transforms context, voice, relationships, and emerging themes into an aesthetic unity for researchers, participants, and audiences. Our understanding of portraiture continues to evolve (Holt, 2023). Despite numerous developments and perspectives, a significant gap remains in comprehending how these changes affect public perception and acceptance of portraiture (Silva, 2021). For instance, gaps exist in the analysis of portrait art (Kitcher, 2023) and its psychological and social dimensions (Yousimaki, 2021). Existing research in this field has substantial shortcomings in uncovering identity and emotions (Pful, 2021). As it stands, the gaps in contemporary portrait studies are vast, necessitating deeper research opportunities (Rabetsva, 2021). Engaging with this method requires sensitivity, empathy, and tolerance for ambiguity in both process and outcomes (Jangvard, 2015). Accordingly, this paper seeks to introduce the concept of portraiture, its advantages and characteristics, and its application principles (community, sampling, data collection, analysis, and validation) in humanities and social sciences research, particularly in educational management. Research Method: This study aims to explore portrait research methodology and employs a descriptive-analytical approach. Data were collected through a literature review, examining articles, academic documents, and primary sources on portraiture. The research was designed in several stages to provide a deeper understanding of this novel research approach. First, the concept of portraiture was described and explained, with a comprehensive review of key definitions and related concepts. Next, the core principles of the portrait method were examined, including participant voice reflection, the process of portrait formation in research, portrait analysis, validity in portraiture, and its use in educational settings. Finally, a summary of findings was discussed in the conclusion. This study offers a coherent and systematic analysis of portrait methodology, providing new insights in the field. As such, it serves as a valuable resource for researchers and students interested in innovative methods and restructuring existing frameworks. Findings: Key findings from portrait research include: a) Reflecting Participant Voices: In portraiture, participants are active contributors to knowledge production, addressing societal needs. Knowledge is gathered through artistic and creative collaboration, stimulating active engagement. Researchers allow experiences to be described in ways influenced by political, economic, and cultural structures, fostering transformative change. The potential for decolonizing knowledge production leads to transformative learning. b) The Portrait Formation Process in Research: Portraiture is useful for exploring contextual relationships, documenting processes, and enabling researchers to engage with personal narratives in critical aspects of inquiry. The proposed analytical strategy serves two functions: detailing stories to illustrate processes and contexts, and revealing underlying causes and effects. Analytical steps include coding for characters, time, place, conditions, key events, and common themes (Rodríguez-Durán & Jacobs, 2020). c) Portrait Analysis: Data analysis in portraiture involves four stages after repeated engagement with participant voices: (1) receiving the story, (2) constructing poetry, (3) listening to opposing voices, and (4) writing the report (McCarthy, 2017). This interpretive balance between participant narratives and researcher reflections acknowledges participants as experts in their own lives (Anderson, 2012). This methodological effort to balance researcher interpretation with lived experience expertise defines narrative portraiture (Rodríguez-Durán & Jacobs, 2020). d) Validity in Portraiture: Ensuring integrity in portrait research rests with the researcher. Unlike quantitative research, where the investigator remains detached and objective, qualitative research—particularly portraiture—involves negotiation, proximity, and relational dynamics. According to Lightfoot (2005), crafting narrative portraits is a consultative, highly creative process requiring deep and flexible insight. Vital dynamics exist between documentation and narrative creation, reception and shaping, reflection and imposition, and improvisation. Coherence must emerge organically and interpretively (Lightfoot, 2005). e) Portraiture in Educational Settings: This method explores unique perspectives inaccessible through other research approaches, such as empirical studies. In portraiture, voices are discovered with varying degrees of constraint or presence, encompassing witnessing, interpretation, self-narration, and dialogue. These forms emerge through intersubjective relationships between researchers and participants in educational contexts (Rodríguez-Durán & Jacobs, 2020). Discussion and Conclusion: Significant historical adaptations have been made to align with social, cultural, and technological developments (Stein, 2023). In 21st-century research, we have expanded our discourse to conceptualize data as stories, drawing from cross-cultural processes that emphasize collaboration in narrative construction (Woffen & Pickford, 2021). Portrait research primarily views inquiry as a tool for social change, emphasizing strengths and learning opportunities while minimizing the influence of socio-cultural, historical, and political contexts. This approach translates data into compelling, accessible narratives that resonate beyond academia. Each portrait emerges with its own meaning, learned through the images it creates. When shared with participants, their interpretations of lived experiences become evident. Researchers gain self-awareness through participant responses, perceiving themselves in varied and metaphorical ways. Portrait research resists conventional judgments, instead offering an art-based, phenomenological structure that provides rich interpretations of lived experiences. It occupies a middle ground between precision and quality, valuing portraiture as an unconventional yet meaningful companion in research. Conflict of Interest: The authors declare no conflict of interest.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روش کیفی,پرتره,تحقیق,رویکرد,تأمل

نویسندگان مقاله سیده مهسا موسوی |
دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

حسین خنیفر |
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

سید حسین موسوی |
دکتری برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://method.rihu.ac.ir/article_2339_05687869b838ca13cf078430b5c900e1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات