رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۵، شماره ۹۷، صفحات ۹-۴۳

عنوان فارسی چارچوب بندی اینفوگرافیک‌های سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و خبرگزاری ایرنا از پاندمی کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با شیوع ویروس کووید-19 نهادهای متولی مبارزه با آن در این خصوص اطلاع‌رسانی کردند. رسانه‌های مختلف هر یک جنبه‌های خاصی از این پدیده را برجسته کردند و افکار عمومی را حول موضوعات خاصی شکل دادند. هدف پژوهش حاضر شناسایی چارچوبهای اینفوگرافیکهای تولیدشده در خصوص پاندمی کرونا توسط سازمان جهانی بهداشت به‌مثابه متولی اصلی کنترل ویروس در سطح بین‌المللی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان متولی مبارزه با کرونا در سطح ملی و ایرنا به‌عنوان خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران است.
روش: در این مطالعه تمام اینفوگرافیکهای تولیدشده توسط سه نهاد مذکور از تاریخ 11 مارس 2020 (21 اسفند 1398) یعنی زمان اعلام همه‌گیری کرونا توسط سازمان جهانی بهداشت (سایت سازمان جهانی بهداشت،2020) تا پایان سال 1400 استخراج شد. سپس بر اساس نمونه‌گیری هدفمند با استفاده از روش تحلیل مضمون و با رویکرد آتراید-استرلینگ تعداد 190 اینفوگرافیک کدگذاری شد. مضامین پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر به ترتیب استخراج شد.
یافته‌ها: دو نهاد داخلی در چارچوب‌بندی همه‌گیری کرونا بیشتر به بعد سلامت جسمانی پرداختند و ابعاد گسترده‌ای از مخاطرات پاندمی مذکور را نادیده گرفتند. این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت به سایر ابعاد آن مانند چارچوبهای سلامت روان، سلامت اجتماعی، عدم استیگما (انگ‌زدایی)، افزایش خشونت در محیط خانه و اقتدار کادر درمان نیز پرداخت.
بحث: مقایسه اینفوگرافیهای سازمان جهانی بهداشت با وزارت بهداشت و ایرنا حکایت از نگاه چندبعدی در برابر نگاه تک‌بعدی دارد. تنوع اندک چارچوبهای رسانه‌ای نهادهای یادشده، به این معناست که آنها همه‌گیری را به‌عنوان مسئله سلامت صورت‌بندی کرده‌اند و نیازهای چندجانبه مخاطبان خود را برآورده نمی‌کنند. این امر می‌تواند جایگاه آنها را برای مرجعیت خبری شهروندان در همه‌گیریهای احتمالی آتی به مخاطره اندازد.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کووید-19، ارتباطات سلامت، اینفوگرافیک، چارچوب‌بندی، تحلیل مضمون

عنوان انگلیسی Framing of Infographics on the COVID-19 Pandemic by the World Health Organization, the Ministry of Health, and IRNA
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: With the outbreak of the COVID-19 virus, the responsible institutions for combating it provided information about the coronavirus pandemic. Different media highlighted specific aspects of this phenomenon and shaped public opinion around certain topics. The aim of this research is to identify the frameworks of infographics produced on the COVID-19 pandemic by the World Health Organization as the main body responsible for controlling the coronavirus at the international level, the Ministry of Health, Treatment, and Medical Education as the responsible body for combating the coronavirus at the national level, and IRNA as the official news agency of the Islamic Republic of Iran.
Method: In this study, all infographics produced by the three mentioned institutions were extracted. Then, based on purposeful non-random sampling using the thematic analysis method, 190 infographics were coded.
findings: The results showed that internal institutions, in framing the coronavirus pandemic, focused more on the physical health dimension and ignored a wide range of the risks of this pandemic, while the World Health Organization paid attention to other dimensions of this pandemic such as mental health frameworks, social health, not stigmatization of others, increased violence in the home environment and health heroes.
Discussion: If the Iranian audience does not receive some of the necessary information in the face of crisis, in today's multimedia world, they will go to other sources and media such as cyberspace and personal pages of doctors, which in some cases may lack credibility and authenticity. The result of this situation, is losing the audience of internal media and may lead to obtaining incorrect information, infodemics, and consequently, the formation of incorrect mental images in the audience's mind about the disease, increased anxiety due to obtaining incorrect information, and consequently, the audience's confusion; perceptions that will not be easily corrected and improved.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Covid-19, health communication, infographic, framing, thematic analysis

نویسندگان مقاله سعیده رضوانی | Saeideh Rezvani
Department of Communication Sciences, School of Communication Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

هادی خانیکی | Hadi Khaniki
Department of Communication Sciences, School of Communication Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

زرین زردار | Zarrin Zardar
Department of Communication Sciences, School of Communication Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-838-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات