این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 30 آبان 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۱۲۳-۱۳۸
عنوان فارسی
رهیافتهای فکری انسان کامل و نقش خویشتنسازی او در آرمانشهرِ امین ریحانی (۱۸۷۶-۱۹۴۰ م)
چکیده فارسی مقاله
تمامی بشریّت مشتاق زیستن در جامعهای آرمانی و نمونه هستند، و به طور کلّی همه ملل و نحل در راه دست یافتن به جامعهای صالح و نوین تلاش مینمایند. مکاتب فکری نیز به نوبه خود راههای گوناگون و متنوعی را جهت برپایی چنین جامعه¬ای، ارائه کردهاند و به سبب آن روشها و ضابطههای مختلفی را با امید به تحقّق یافتن رؤیای قدیم انسانیّت، مطرح نمودهاند. از این خاستگاه، فیلسوف سعی دارد از طریق راهکارهای فکری عقیدتی که گاه ممکن است آرمانگرایانه وخیالپردازانه باشد، بشریّت را به سعادت، در تأسیس «جامعهای نمونه» برساند. ریحانی با اندیشه «آرمانگرا» به مردم جامعه خود برحسب زمانهای که درآن میزیست، مینگریست تا بتواند با نگرش به واقعیت، اصلاحات چشمگیری را درتمامی جوانب اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اجرا نماید، از همین منظر اندیشه آرمانگرای وی با تأثیر پذیرفتن از آرمانشهر افلاطون (428 ق.م) و فارابی (870- 950م) دارای مفاهیمی نوین است، چه، ریحانی شخصیتی مستقلّ از افلاطون و فارابی دارد. در این پژوهش به دو سبک و روش کار اعتماد شده است. این دو روش، وصفی و تطبیقی است که از طریق آن رهیافتهای فکری انسان کامل و نقش خویشتنسازی او در آرمانشهر را از خلال تألیفات متناسب با موضوع تحقیق، همراه با تحلیل متون و توضیح نگرشهای شامل و کامل وی پیرامون انسان کامل در آرمانشهر، دنبال مینماییم. همچنین روش مقارنه سعی دارد تا آنچه ریحانی میان قوای جسدی و عقلی و روحی انسان کامل، مورد تمییز قرار می دهد را تبیین نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انسان کامل، آرمان&،zwnj،شهر، معرفت پروردگار، امین ریحانی،
عنوان انگلیسی
افتهای فکری انسان کامل و نقش خویشتنسازی او در آرمانشهرِ امین ریحانی (1876-1940 م)
چکیده انگلیسی مقاله
می بشریّت مشتاق زیستن در جامعهای آرمانی و نمونه هستند، و به طور کلّی همه ملل و نحل در راه دست یافتن به جامعهای صالح و نوین تلاش مینمایند. مکاتب فکری نیز به نوبة خود راههای گوناگون و متنوعی را جهت برپایی چنین جامعه¬ای، ارائه کردهاند و به سبب آن روشها و ضابطههای مختلفی را با امید به تحقّق یافتن رؤیای قدیم انسانیّت، مطرح نمودهاند. از این خاستگاه، فیلسوف سعی دارد از طریق راهکارهای فکری عقیدتی که گاه ممکن است آرمانگرایانه وخیالپردازانه باشد، بشریّت را به سعادت، در تأسیس «جامعهای نمونه» برساند. ریحانی با اندیشه «آرمانگرا» به مردم جامعة خود برحسب زمانهای که درآن میزیست، مینگریست تا بتواند با نگرش به واقعیت، اصلاحات چشمگیری را درتمامی جوانب اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اجرا نماید، از همین منظر اندیشة آرمانگرای وی با تأثیر پذیرفتن از آرمانشهر افلاطون (428 ق.م) و فارابی (870- 950م) دارای مفاهیمی نوین است، چه، ریحانی شخصیتی مستقلّ از افلاطون و فارابی دارد. در این پژوهش به دو سبک و روش کار اعتماد شده است. این دو روش، وصفی و تطبیقی است که از طریق آن رهیافتهای فکری انسان کامل و نقش خویشتنسازی او در آرمانشهر را از خلال تألیفات متناسب با موضوع تحقیق، همراه با تحلیل متون و توضیح نگرشهای شامل و کامل وی پیرامون انسان کامل در آرمانشهر، دنبال مینماییم. همچنین روش مقارنه سعی دارد تا آنچه ریحانی میان قوای جسدی و عقلی و روحی انسان کامل، مورد تمییز قرار می دهد را تبیین نماید.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم هاشمی |
استادیار دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://aijh.modares.ac.ir/article_7239_06c7431e1b0d9f93b5a62c88a51f3e19.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/815/article-815-353830.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات