این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۴۱، شماره ۱، صفحات ۱۸۱-۱۹۶
عنوان فارسی
جایگاه «گفت وشنود میان -فرهنگی» در اندیشه های پائولو فریره و ارائه دلالتهای تربیتی آن
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش، بررسی جایگاه گفتوشنود میان- فرهنگی در اندیشههای انتقادی پائولو فریره و ارائه دلالتهای تربیتی آن برای بهبود و توسعۀ نظام آموزشی کشور است. روش بهکار رفته در این پژوهش روش تحلیلی - استنتاجی است و برای گردآوری دادههای پیرامون مقولۀ گفتوشنود میان- فرهنگی از همه نظرات و اندیشههای فریره استفاده شده است. تحلیل و بررسیهایی که از مبانی فلسفی (انسانشناختی، معرفتشناختی و ارزششناختی) فریره درباره جایگاه گفتوشنود میان- فرهنگی به دست آمده حاکی از آن است که دلالتهای تربیتی فریره بر گفتوشنود یا دیالوگ تأکید دارند. با تأکید بر مبانی انسانشناختی در این پژوهش، اصول تربیتی اعم از خودآگاهی انتقادی، دیگری، آزادی اندیشه، تعامل متواضعانه و درک متقابل فرهنگی استنتاج شده است. فریره با در نظر گرفتن گفتوشنود میان- فرهنگی به مثابۀ عامل شکست سکوت فرهنگهای حاشیهای و ستمدیده در اهداف آموزشی، تأکید کرده روی تربیت انسانی فعال و شهروندی آزاد و آیندهنگر که مایل به تغییر وضعیت موجود خویش از راه گفتوشنود با دیگر فرهنگهاست. وی با پیشنهاد بهرهگیری از روش تدریس بحث و گفتوشنود میان فرهنگهای متفاوت و نیز توصیه به برقراری روابط افقی و ارتباط متقابل مربی با متربیان، محتوا و برنامه درسی را عامل مهم بهبود و پاسخگوی روابط میان- فرهنگی میداند که حل مسئله و گفتوشنود در آن نقشی مهم دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گفت وشنود، میان- فرهنگی، فریره، دلالتهای تربیتی، نظام آموزشی
عنوان انگلیسی
Educational Implications of Paulo Freire’s Thoughts on Intercultural Dialogue
چکیده انگلیسی مقاله
To help with the development and improvement of the country’s educational system, the critical thoughts of Paulo Freire were scrutinized for any educational implication of intercultural dialogue. Analyses of philosophical foundations of his thoughts on the status of intercultural dialogue indicate that Freire emphasizes the educational implications of dialogue. Among such implications are educational principles such as critical self-awareness, freedom of thought, humble interactions, and mutual cultural understanding. Freire thinks of dialogue as means of breaking the silence of marginal and oppressed cultures and bringing about citizens who are free , active, and future oriented wanting to improve their lot through intercultural dialogue. Teaching methods emphasizing discourse and discussion, as well as development of horizontal and mutual relationships between students and teachers are considered as ways of improving both dialogue and problem solving skills.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
dialogue, inter-cultural, Freire, educational implications, educational system
نویسندگان مقاله
سید حسین نجاتی موسوی | S. H. NejaatiMoosavi
سید منصور مرعشی | S. M. Mar’ashi
مسعود صفایی مقدم | M. Safaa’eeMoghadam
سید جلال هاشمی | S. J. Haashemi
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-3729-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات