این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۴۱، شماره ۱، صفحات ۷-۲۸
عنوان فارسی
الگوی فقهی-تربیتی صلاحیت حرفهای معلمی: واکاوی مؤلفه های آداب معلمی در متون اسلامی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش پیشرو با هدف متنپژوهی نظاممند و بر اساس روش فراترکیب (متاسنتز) با نرمافزار تحلیل کیفی MAXQDA انجام شده است تا بتواند به بازخوانی و ارائۀ الگویی جامع از صلاحیت حرفهای معلمیِ پدیدار در میراث ارزشمند متون تربیتی-فقهی اسلام بپردازد. دادههای پژوهش دربرگیرندۀ 30 کتاب برگزیدۀ حدیثی و تربیتی از صدر کتابت متون اسلامی (255ق) تا دورۀ معاصر (1228ق) و متشکل از آیات، روایات و نظر اندیشمندان است. بر اساس ستاندۀ پژوهش، 494 کد از روایات، 1954 کد از نظر اندیشمندان و در مجموع 2448 کد از جملگی متون و بر پایۀ تحلیل یافتهها، ساخت نهایی الگو در چهار ساحت، 15 حوزۀ محوری و 91 شاخص صلاحیت با نام «الگوی فقهی-تربیتی صلاحیت حرفهای معلمی (المفید)» به دست آمده است. ساحتهای چهارگانۀ الگوی المفید عبارتاند از: آداب معلمی در شبکۀ دانشی (آداب المعلم فی علمه)»، آداب معلمی در حوزۀ آموزش (آداب المعلم فی تعلیمه)، آداب معلمی در باب آموزندگان (آداب المعلم مع متعلمه) و آداب معلمی در باب توسعۀ فردی (آداب المعلم فی نفسه). گفتنی است که این الگو، ناظر بر الگوی تربیت معلم در نظام ارزشی اسلام، درآمدی بر مسیر صلاحیتپژوهی کیفی در میان منابع دین مبین اسلام و همچنین الگویی اصیل برای عملیاتیشدن در امر تربیت معلم آگاه (عالِم) و کارگزار (عامل) است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صلاحیت حرفهای، فراترکیب، ویژگیهای معلم، الگوی دینی، الگوی المفید
عنوان انگلیسی
Teachers’ Professional Competencies Derived from Islamic Writings
چکیده انگلیسی مقاله
In order to identify the professional competencies as referred to in a selected set of 30 top Islamic writings, written over a period of one thousand years, their content was analyzed and a total of 2448 indicators were derived and then classified into 4 areas, 15 main categories, and 91 indices of competency. The four areas cover teaching manners in relation to the knowledge network, the instructional framework, the students’ interactions, and personal development. This set of areas, categories, and indices can be looked upon as a comprehensive model for teacher training programs within the value system of Islam and also as an original and practical guide for teachers who want to be both knowledge and effective agents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
professional competencies, meta-synthesis, religious model, Almofeed Model
نویسندگان مقاله
سجاد عسکری متین | S. Askari Matin
رضا منتظری مقدم | R. Montazeri Moghaddam
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-394-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات