این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 2 مهر 1404
تحقیق در علوم دندانپزشکی
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱۴۱-۱۴۷
عنوان فارسی
بررسی میزان استرس محیط دندانپزشکی و ارتباط آن با افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان دندانپزشکی زاهدان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف
:
دانشجویان دندانپزشکی در معرض سطوح مختلفی از استرس هستند که ممکن است بر سلامت روحی و جسمی، عملکرد تحصیلی و کیفیت زندگی آنها تأثیر بگذارد. هدف از این مطالعه بررسی میزان استرس روانی و عوامل استرسزا درک شده در بین دانشجویان بالینی دانشکده دندانپزشکی زاهدان بود.
مواد و روشها
:
دراین مطالعه توصیفی- تحلیلی
گروه موردمطالعه شامل دانشجوی بالینی دندانپزشکی بود. شرکتکنندگان از طریق مقیاس اعتبارسنجی شده افسردگی، اضطراب و استرس (
DASS-21
) و پرسشنامه استرس محیطی دندانی (
DES
) موردبررسی قرار گرفتند. مقادیر
P
کمتر از
۰۵/۰
ازنظر آماری معنیدار درنظرگرفته شد.
یافتهها
:
در این مطالعه 149 نفر دانشجویان سال 3 تا 6 دندانپزشکی زاهدان شرکت کردند که 57 % نفر دختر و 43% پسر بودند.
میانگین نمره استرس محیط دندانپزشکی دانشجویان(66
/57
درصد)
۵۱/۱۷
±
10/19۱ (
از
۱۵۲)
که نشاندهنده استرس متوسط است. منابع عمده استرس در دانشجویان، حیطههای آموزش کلینیکی، درمان بیماران و کارایی دانشگاه بود و کمترین عامل استرسزا برای ایشان مربوط به حیطهی باورهای درونی بود. بین استرس محیط دندانپزشکی با افسردگی، اضطراب و استرس در دختران و پسران، در دانشجویان سالهای تحصیلی مختلف و در دانشجویانی که با خانواده و در خوابگاه زندگی می کردند. رابطهی معنادار و همبستگی مثبت وجود داشت.(0/001
>
P
)
نتیجهگیری:
بیشترین میزان استرس محیط دندانپزشکی در بین دانشجویان سال سوم تجربه میشود، این دانشجویان دارای اضطراب بالاتری نسبت به سایر دانشجویان هستند. میزان افسردگی در دانشجویان سال چهارم از سایر دانشجویان بیشتر است. دانشجویان سال شش دارای کمترین استرس، اضطراب و استرس محیط دندانپزشکی بوده و دانشجویان سال پنج کمترین میزان افسردگی را دارا بودند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجویان دندانپزشکی، افسردگی، اضطراب ، استرس
عنوان انگلیسی
Examining the Level of Stress in the Dental Environment and Its Relationship with Depression, Anxiety, and Stress Among Dental Students in Zahedan
چکیده انگلیسی مقاله
Background&Aim:
Dental students are exposed to various levels of stress that may affect their mental and physical health, academic performance, and quality of life. This study aimed to examine the level of psychological stress and perceived stressors among clinical students at the Zahedan School of Dentistry.
Materials and Methods
: The study population consisted of clinical dental students. Participants were assessed using the validated Depression, Anxiety, and Stress Scale (DASS-21) and the Dental Environmental Stress Questionnaire (DES). A p-value of less than 0.05 was considered statistically significant.
Results:
The score for dental environmental stress among students was 101.19 ± 17.51 (out of 152) (66.57%), indicating moderate stress. The main sources of stress for students were related to clinical education, patient treatment, and university efficiency, while the least stressful factor was related to internal beliefs. A significant positive correlation was found between dental environmental stress and depression, anxiety, and stress among both male and female students, across different academic years, and among students living with family and in dormitories.
Conclusion:
The highest level of dental environmental stress is experienced by third-year students, who exhibit higher anxiety levels compared to other students. Fourth-year students show higher levels of depression than their peers. Sixth-year students report the lowest levels of stress, anxiety, and dental environmental stress, while fifth-year students experience the least depression.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Dental Students, Depression, Anxiety, Stress
نویسندگان مقاله
فروغ فرهی | Foorugh Farahi
Faculty of Dentistry, Zahedan
دانشکده دندانپزشکی زاهدان
محمد امین اقتصاد | Mohammad Amin Eghtesad
Faculty of Dentistry, Zahedan
دانشکده دندانپزشکی زاهدان
سید امیرفرهاد حسینی | Seyed Amir Farhad Hoseini
Faculty of Dentistry, Zahedan
دانشکده دندانپزشکی زاهدان
نشانی اینترنتی
http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1878-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مطالعه اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات