این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ارزیابی مؤلفههای آمادگی سلامت الکترونیک در کتابخانههای بیمارستانی اصفهان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
خدمات کتابخانههای بیمارستانی جزو زیرساختهای اساسی جهت ارتقای آمادگی سلامت الکترونیک هستند. این پژوهش به ارزیابی مؤلفههای آمادگی سلامت الکترونیک در کتابخانههای بیمارستانی اصفهان پرداخته است.
روش بررسی:
پیمایش توصیفی از نوع کاربردی است. جامعه آماری ۱۰ کتابخانه بیمارستانی دولتی شهر اصفهان و تکمیلکنندگان پرسشنامه، مدیران کتابخانههای یادشده هستند. ابزار پژوهش، پرسشنامهی محقق ساخته است که با مرور عمیق و جامع متون مرتبط تهیه شد. پرسشنامهی ۶۱ سوالی بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شده است و چهار بخش دارد: آمادگی یادگیری (R۱)، آمادگی اصلی (R۲)، آمادگی اجتماعی (R۳) و آمادگی فناوری (R۴). برای تعیین روایی محتوایی پرسشنامه از نظرات استادان و متخصصان و کارشناسان خبره استفاده شد که روایی آن تأیید شد و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ ۸۳/۰ تأیید گردید. از آمار توصیفی برای بررسی دادهها استفاده شد.
یافتهها:
کتابخانههای بیمارستانی اصفهان از نظر آمادگی یادگیری با امتیاز ۳/۷۷ در وضعیت خوب، از نظر آمادگی اصلی با امتیاز ۳/۴۹ در وضعیت متوسط و از نظر آمادگی اجتماعی با امتیاز ۲/۴۷ و آمادگی فناوری با امتیاز ۲/۴۸ در وضعیت ضعیف قرار دارند. شاخص«سطح سواد فناوری و خدمات مرتبط با مراقبتهای بهداشتی» با امتیاز ۲/۹ از مؤلفهی آمادگی اصلی، شاخص«سیاستهای مربوط به بازپرداخت» با امتیاز ۱ از مؤلفهی آمادگی اجتماعی، شاخص«آموزش منابع اطلاعاتی» با امتیاز ۱/۸ از مؤلفهی آمادگی یادگیری، شاخص«دسترسی سازمان به آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات» با امتیاز ۱/۳۵ از مؤلفهی آمادگی فناوری جزو شاخصهای ضعیف شناسایی شدند. بهصورت کلی با توجه به میانگین امتیازات دریافت شده همه کتابخانههای بیمارستانی دولتی شهر اصفهان از نظر آمادگی سلامت الکترونیک در وضعیت متوسط قرار دارند.
نتیجهگیری:
کتابخانههای بیمارستانی برای پیوستن به مقولهی سلامت الکترونیک با چالشهای متنوعی از جمله کمبود آمادگی در بخش فناوری روبهرو هستند. نبود سیاستگذاریهای مناسب برای پیادهسازی سلامت الکترونیک در کتابخانهها، عدممهارت کاربران در کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات، ناآگاهی کاربران از خدمات سلامت الکترونیک مورد نیاز در کتابخانه، کمبود نیروی انسانی حرفهای و نبود آموزشهای مرتبط با سلامت الکترونیک برای کاربران از چالشهای پیشرو در کتابخانههای بیمارستانی در بخش آمادگی سلامت الکترونیک شده است که انتظار میرود در جهت ارتقای آمادگی سلامت الکترونیک مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آمادگی سلامت الکترونیک، کتابخانههای بیمارستانی، اصفهان، آمادگی اصلی، آمادگی فناوری، آمادگی اجتماعی، آمادگی یادگیری، ارزیابی آمادگی
عنوان انگلیسی
Evaluation of Health Readiness Components in Isfahan Hospital Libraries
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim:
Hospital library services are among the basic infrastructures for promoting e-health readiness. This study evaluated the components of e-health readiness in hospital libraries in Isfahan.
Materials and Methods:
This is an applied-descriptive survey. The statistical population is 10 government hospital libraries in Isfahan city. The questionnaire completers are the managers of the aforementioned libraries. The research tool is a researcher-made questionnaire that was prepared by a deep and comprehensive review of related literature. The 61-question questionnaire is based on the Likert scale and has four sections: learning readiness (R1), core readiness (R2), social readiness (R3), and technology readiness (R4). To determine the content validity of the questionnaire, the opinions of professors, specialists, and experts were used and its validity was confirmed. Its reliability was confirmed using Cronbach’s alpha of 0.83. Descriptive statistics were used to examine the data.
Results:
Isfahan government hospital libraries are in a good state in terms of learning readiness with a score of 3.77. They were in a moderate state in terms of core readiness with a score of 3.49. Social readiness with a score of 2.47 and technology readiness with a score of 2.48 were reported as poor state. “Literacy level of technology and services related to health care” component with a score of 2.9 from the core readiness, “reimbursement policies” component with a score of 1 from the social readiness, “resources training” component with a score of 1.8 from the learning readiness, and “organization access to ICT education” component with a score of 1.35 from the technology readiness were identified as weak components. In general, all government hospital libraries in Isfahan are in a moderate state in terms of e-health readiness.
Conclusion:
Hospital libraries face various challenges in joining the e-health category, including a lack of readiness in the technology sector. The lack of appropriate policies for implementing e-health in libraries, lack of users’ skills in using information and communication technology, users’ ignorance of the e-health services needed in the library, lack of professional human resources, and lack of e-health-related training for users are some of the weaknesses of hospital libraries in the e-health readiness sector.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
E-Health Readiness, Hospital Libraries, Isfahan, Core Readiness, Technology Readiness, Social Readiness, Learning Readiness, Readiness Assessment
نویسندگان مقاله
فاطمه عباسی قلعه تکی | Fatemeh Abbasi Ghaletaky
Master of Science in Medical Library and Information Science, School of Allied Medical Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناسارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
مریم کازرانی | Maryam Kazerani
Associate Professor, Department of Medical Library and Information Science, School of Allied Medical Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
اعظم شاهبداغی | Azam Shahbodaghi
Assistant Professor, Department of Medical Library and Information Science, School of Allied Medical Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3030-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات