|
مدیریت پرستاری، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۳-۴
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش به شیوه شبیه سازی حاکمیت بالینی و مدیریت پرستاری در مرکز مهارت های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۴۰۳: یک مطالعه توسعه آموزشی. |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: یکی از روش های ارتقاء کیفیت مراقبت های پرستاری حاکمیت بالینی است. از طرفی، اصلاح و پیشبرد مهارت های مدیریتی دانشجویان پرستاری جهت دستیابی به اهداف حاکمیت بالینی امری ضروری است. یکی از شیوه های آموزش اثربخش جنبه های مختلف مدیریت در سیستم های بهداشتی و درمانی، شبیه سازی است. هدف: این مطالعه با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش به شیوه شبیه سازی حاکمیت بالینی و مدیریت پرستاری در مرکز مهارت های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش : مطالعه حاضر یک مطالعه توسعه اموزشی است که بر روی 41 نفر از دانشجویان ترم هشت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. در این مطالعه از روش نمونه گیری دردسترس استفاده شد. سپس دانشجویان به صورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل(19 نفر) و مداخله (21نفر) تقسیم بندی شدند. برای هر دو گروه روز اول کارآموزی در مرکز مهارت های بالینی، توسط مدیر محترم گروه مدیریت دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد. گروه کنترل همه روزهای باقی مانده از کارآموزی را در بیمارستان حضرت مهدی طبق تقسیم بندی انجام شده از سوی امور بالینی دانشکده طی کردند. دانشجویان گروه مداخله، برنامه روز اول را مشابه با گروه کنترل طی کردند و در روز دوم کارآموزی، دانشجویان در اسکیل لب که امکانات و فرایندهای لازم برای شبیه سازی فراهم شده بود، حاضر شدند. دانشجویان در گروه های دو تا سه نفر می بایست کلیه اقداماتی که در واحد مدیریت در بیمارستان انجام می دهند را در محیط اسکیل لب انجام می دادند. روزهای آتی کارآموزی دانشجویان گروه مداخله در بخش های متفاوت بیمارستان حضرت مهدی انجام شد. در روز پایانی کارآموزی، دانشجویان هر دو گروه، درآزمون نیمه آسکی طراحی شده با سوالات هم ارز در سه ایستگاه: برنامه نویسی، استخراج خرابی های تجهیزات و ساختمان و کنترل عفونت شرکت کردند. ناظران در آزمون نیمه آسکی از چک لیست های از پیش تهیه شده جهت ارزیابی دانشجویان استفاده کردند. یافته ها : پس از انجام مداخله، بین دو گروه مداخله و کنترل از نظر میانگین نمرات کنترل عفونت (002/0P=) و استخراج خرابی های تجهیزات و ساختمان(001/0 P=)تفاوت آماری معناداری وجود داشت. اگرچه تفاوت آماری معنی داری پس از مداخله بین دو گروه از نظر میانگین نمرات ایستگاه برنامه نویسی وجود نداشته است(1/0P= ). نتیجه گیری: با به کارگیری روش شبیهسازی، دانشکدههای پرستاری میتوانند مهارتهای مدیریتی و رهبری را در دانشجویان توسعه دهند و آنان را برای نقشهای رهبری و مدیریتی آینده آماده کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شبیه سازی، حاکمیت بالینی، مدیریت، پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
Design, Implement, and Evaluate Clinical Governance and Nursing Management Education using Simulation-based methods at the Clinical Skills Center of the School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences in 2024: An Educational Development Study. |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: One of the approaches to improving the quality of nursing care is clinical governance. Simultaneously, enhancing and advancing the managerial skills of nursing students is essential to achieve the goals of clinical governance. Simulation is one of the effective teaching methods for various aspects of management in healthcare systems. Aim: This study aimed to design, implement, and evaluate clinical governance and nursing management education using simulation-based methods at the Clinical Skills Center of the School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences. Materia and Methods: This study was an educational development study conducted on 41 eighth-semester nursing students at Tehran University of Medical Sciences. Convenience sampling was used to recruit participants. The students were then randomly assigned to two groups: control group (19 students) and intervention group (21 students). On the first day of the internship, both groups attended a session at the Clinical Skills Center, conducted by the head of the Nursing Management Department. The control group completed the remainder of their internship at Hazrat Mahdi Hospital, according to the schedule established by the Clinical Affairs Office of the faculty. The intervention group followed the same first-day program as the control group. On the second day, they attended the skill lab, which was equipped with the necessary facilities and processes for simulation. Students, working in groups of two to three, were required to perform all the tasks typically carried out in the hospital management unit within the skill lab environment. The subsequent internship days for the intervention group took place in various departments of Hazrat Mahdi Hospital. On the final day of the internship, students in both groups participated in a semi-OSCE with equivalent questions at three stations: programming, identifying equipment and infrastructure malfunctions, and infection control. Observers used pre-designed checklists to evaluate student performance during the semi-OSCE. Results: After the intervention, a statistically significant difference was observed between the intervention and control groups in the mean scores for infection control (P = 0.002) and identification of equipment and facility malfunctions (P = 0.001). However, no statistically significant difference was found between the two groups in the mean scores for the programming station (P = 0.1). Conclusion: By employing simulation-based methods, nursing schools can enhance students' managerial and leadership skills, thereby preparing them for future leadership and managerial roles. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
simulation, clinical governance, management, nursing |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا روددهقان | Zahra Raoofeh Ph.D in Nursing, Associated professor, Medical Surgical Department, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran دکترای پرستاری، دانشیار، گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
ناهید دهقان نیری | Nahid Dehghan Nayeri PhD in Nursing, Professor, Nursing and Midwifery Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran دکترای پرستاری، استاد، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
امین حسینی | Amin Hosseini Ph.D in Nursing Education, Medical Surgical Department, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Science, Tehran, IranPh.D in Nursing Education دکترای آموزش پرستاری، دپارتمان داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
ستاره تاجداری | Setareh Tajdari PhD in Nursing, Assistant Professor, Medical Surgical Department, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran دکترای پرستاری، استادیار، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
رئوفه کریمی | Raoofeh Karimi MSc of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Science, Tehran Iran کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-1696-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|