جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۳، صفحات ۲۷۳-۲۹۰

عنوان فارسی تحلیل مخاطرات عمده طبیعی زیر بخش‌های وزارت راه و شهرسازی
چکیده فارسی مقاله معمولا ﻣﺨﺎﻃﺮات ﺑﺮ اﺳﺎس ﺷﻌﺎع ﺗﺄﺛﯿﺮ، ﻣﯿﺰان ﺗﻠﻔﺎت ﺟﺎﻧﯽ و ﺧﺴﺎرت اﻗﺘﺼﺎدی و ﻣﯿﺰان ﺷﻮک­آوری ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢﺑﻨﺪی و اوﻟﻮیﺖﺑﻨﺪی ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. در این تحقیق ابتدا با زیربخش­های مختلف وزارت راه و شهرسازی مکاتبه گردید و با تهیه فرم  ﻧﻈﺮﺧﻮاﻫﯽ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﺷﺪت، اﺣﺘﻤﺎل وﻗﻮع ﻣﺨﺎﻃﺮه و سابقه رخداد، اطلاعات لازم  با تمرکز با مخاطرات طبیعی اخذ گردید. سپس با تهیه اطلاعات مکانی انواع مخاطرات عمده و انواع زیرساخت­ها و مستحدثات (با تمرکز بر حمل ونقل ) با استفاده از ﺳﻴﺴﺘﻢ­ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎت ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎیی، اﻣﻜﺎن ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎی ﻓﻀﺎﻳﻲ، ﻣﻜـﺎﻧﻲ  به عمل آمد و ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و ﭘﻬﻨﻪﺑﻨﺪی مخاطرات  ﻓﺮاﻫﻢ آمد. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻳﻦ ﺳﻴﺴﺘﻢ علاوه بر تولید ﻻﻳﻪﻫـﺎی ﻣﺨﺘﻠـﻒ اﻃﻼﻋـﺎﺗﻲ و ﻧﻘﺸـﻪ­ﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮای ﻫﺮ مخاطره و برهم نهی آن با زیرساخت­های بخش حمل ونقل­، اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه
در ﻗﺎﻟﺐ نقشه و جداول اطلاعات توصیفی در دو مقیاس کشوری و استانی قابل دسترس گردید. نتایج برای هر زیربخش به تفکیک نوع مخاطره از میان سیلاب، زلزله، فرونشست، طوفان شن  و ناپایداری شیب­ها و موارد دیگر به عنوان اولویت مخاطره­دار ارایه گردید.


نتایجبرای هر زیربخش به تفکیک نوع مخاطره از میان سیلاب، زلزله، فرونشست، طوفان شن و ناپایداری شیبها و موارد دیگر به عنوان اولویت مخاطره دار مطرح گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مخاطرات طبیعی،اولویت‌بندی،راه،شهرسازی،

عنوان انگلیسی Analysis of Major Natural Hazards in the Ministry of Roads and Urban Development
چکیده انگلیسی مقاله Usually, hazards are classified and prioritized based on the radius of impact, the rate of casualties and economic losses, and the degree of shock to society. In this study, necessary information was obtained by first corresponding with various subdivisions of the Ministry of Roads and Urban Development and by preparing a survey form based on the criteria of severity, probability of occurrence of the hazard, and history of the event, focusing on natural hazards. Then, by providing spatial information on major hazards and infrastructures and innovations (with a focus on transportation) using Geographic Information Systems (GIS), it was possible to analyze and analyze spatial, spatial, and descriptive data, and to identify and classify them. Using this system, in addition to producing various information layers and maps needed for each hazard and superimposing them on transportation sector infrastructures, the information obtained was made available in the form of maps and descriptive information tables at both national and provincial scales. The results for each sub-sector were presented as a risk priority, separated by type of hazard, including flood, earthquake, subsidence, sandstorm, slope instability, and other hazards.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مخاطرات طبیعی,اولویت‌بندی,راه,شهرسازی

نویسندگان مقاله مقصود پوریاری |
استادیار‌، مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_218374_008577368e8910bde151eaa52b1f0d24.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات