جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۳، صفحات ۱-۱۸

عنوان فارسی ارایه ی راهکار عملی تثبیت خاک لایروبی خلیج فارس با سیمان و مواد نوین پلیمری معدنی
چکیده فارسی مقاله یافتن کاربردهای مفید برای خاک لایروبی شده دارای حجم فراوان دارای اهمیت راهبردی است. به عنوان کاربرد عملی و فراگیر می‌توان خاک لایروبی شده را برای ساحل‌سازی، ساخت بارانداز، راه دسترسی؛ ایجاد بوستان و ... به کار برد. این مقاله به بررسی قابلیت استفاده خاک لایروبی خلیج فارس (به دست آمده از ساخت بندر شهید رجایی ایران) اصلاح شده با سیمان و افزودنی پلیمری معدنی نوین به عنوان لایه های اساس یا زیراساس راه می پردازد. برای این منظور، آزمایش‌های مقاومت فشاری محصور نشده (تک محوری) با زمان‌های عمل‌آوری مختلف (7، 28 و 56 روز) انجام شد و نتایج نشان داد که خاک لایروبی تثبیت‌شده با سیمان و افزودنی پلیمری معدنی نسبت به موارد تثبیت شده با سیمان از مقاومت تک محوری بهتری برخوردار هستند. با توجه به ویژگی‌های برتر که خاک لایروبی تثبیت‌شده با سیمان و افزودنی پلیمری معدنی نوین، خاک‌های لایروبی می‌توانند به عنوان منبع قرضه برای احداث راه‌های دسترسی در بنادر استفاده شوند. افزون بر آزمایشهای تک محوری، نتایج آزمون مقاومت کششی غیر مستقیم نیز عملکرد برتر خاک لایروبی تثبیت‌شده با سیمان و افزودنی پلیمری معدنی را نشان داد. سرانجام، بررسی نتایج ضریب برجهندگی زیراساس و اساس ساخته شده از خاک لایروبی تثبیت‌شده با سیمان و افزودنی پلیمری معدنی و خاک لایروبی تثبیت‌شده با سیمان و مقایسهی اقتصادی میان روش‌های سنتی و استفاده از قشر تثبیت شده در ساخت روسازی راه؛ نشان داد که تثبیت با سیمان و ماده‌ی نوین پلیمری معدنی گزینه بهتری برای استفاده در لایه های اساس یا زیر اساس است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تثبیت،خاک لایروبی،سیمان،ماده نوین پلیمری معدنی،مقایسه فنی و اقتصادی،

عنوان انگلیسی A Practical Solution for Using Persian Gulf Dredged Soils Stabilized with Cement and a New Mineral Polymer
چکیده انگلیسی مقاله Finding beneficial applications for abundant dredged soil has strategic importance. Dredged soil can be used for a variety of purposes, including shoreline protection, Apron construction, access roads, park development, and more. This paper investigates the feasibility of using dredged soil from the Persian Gulf (obtained from the construction of Shahid Rajaee Port in Iran) modified with cement and a mineral polymer additive (N) as road subbase or base layers. For this purpose, unconfined compressive strength (UCS) tests were conducted with different curing times (7, 28, and 56 days). The results showed that dredged soil stabilized with cement and a mineral polymer additive has better UCS than those stabilized with cement only. Due to the superior properties of dredged soil stabilized with cement and a mineral polymer additive, dredged soil can be used as a borrow source for the construction of access roads in ports. In addition to UCS tests, the results of indirect tensile strength (ITS) tests also showed the superior performance of dredged soil stabilized with cement and a mineral polymer additive. Finally, examination of the results of the resilient modulus of subbases and bases made of dredged soil stabilized with cement and a mineral polymer additive and dredged soil stabilized with cement only, and an economic comparison between traditional methods and the use of stabilized layers in road construction, showed that stabilization with cement and a mineral polymer additive is a better option for use in subgrade or base layers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تثبیت,خاک لایروبی,سیمان,ماده نوین پلیمری معدنی,مقایسه فنی و اقتصادی

نویسندگان مقاله مسعود صادق‌پور منفرد |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، پژوهشکده ساختمان و مسکن، تهران، ایران

ایرج رحمانی |
استادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران

عطا آقایی آرایی |
دانشیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_218380_90d89ca479a3d11a9e8b898c5bd1ffd7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات