اندیشه دینی، جلد ۱۶، شماره ۵۸، صفحات ۱۴۵-۱۶۰

عنوان فارسی مرگ اختیاری از دیدگاه ابن‌سینا و سید حیدر آملی
چکیده فارسی مقاله مسأله‌ی مرگ اختیاری و قیامت انفسی و کیفیت تحقق آن از جمله مسائلی است که مورد توجه عرفا و حکما بوده است. مرگ اختیاری، که به معنای قطع علاقه و تعلق از ماسوی‌الله و توجه تام به خداوند متعال است، دارای مراتب و درجات و نیز نتایج و ثمراتی است که در این نوشته تحلیل می‌شود. رویکرد ابن‌سینا و سید حیدر آملی، که به دو مکتب مختلف فکری تعلق دارند، از این جهت دارای اهمیت است که با مقایسه‌ی دو رویکرد مذکور و بیان وجوه اشتراک و افتراق آن‌ها، تفسیر روشن‌تری از مرگ اختیاری به دست می‌آید. ابن‌سینا با تجزیه و تحلیل قوای نفس ناطقه و اتحاد با عقل فعال، مراتبی از تجرید یا مرگ اختیاری را مستدل کرده است. اما سید حیدر آملی با طرح مسأله‌ی فنا و اقسام و درجات آن، درجات مختلف مرگ اختیاری را تببین کرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی a
چکیده انگلیسی مقاله a
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله a

نویسندگان مقاله محمدباقر عباسی | mohammad bagher
استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

محسن مردانی |
کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://jrt.shirazu.ac.ir/article_3723_2a771818a5e76631e14ac992829921c3.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/622/article-622-352419.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات