این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 21 مهر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۴۳، شماره ۸۰۶، صفحات ۱۵۹-۱۶۶
عنوان فارسی
بررسی ارتباط هوش اجتماعی و هوش معنوی با سلامت روان در دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده فارسی مقاله
مقاله پژوهشی
مقدمه:
پرورش هوش اجتماعی و معنوی دانشجویان اتاق عمل و بیهوشی برای آمادگی در محیطهای پراسترس و حفظ سلامت روانی ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط هوش اجتماعی و هوش معنوی با سلامت روان در دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی همدان، سال 1402 انجام شد.
روشها:
این پژوهش یک مطالعه مقطعی است که 355 نفر از دانشجویان اتاق عمل و هوشبری به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای دموگرافیک، هوش معنوی عبداللهزاده، هوش اجتماعی ترومسو و سلامت روان گلدبرگ جمعآوری شد. تحلیل دادهها با روشهای آماری انجام شد.
یافتهها:
اکثر شرکتکنندگان دختر (53 درصد)، مجرد (92/7 درصد)، بیکار (85/9 درصد) و در ترم هشتم (41/4 درصد) بودند. بین نمرهی سلامت روان و نمرهی هوش معنوی ارتباط غیرمستقیم معنیداری وجود داشت (0/02 = P، 118/0- = r). به این معنا که کسب نمرهی پایین از پرسشنامه GHQ-28 نشاندهندهی سطح سلامت روان بالاتر است. بین نمرهی سلامت روان و نمره هوش اجتماعی ارتباط غیرمستقیم و غیرمعنیداری مشاهده شد (0/53 = P، 0/03 - = r). همچنین، بین هوش معنوی و هوش اجتماعی، ارتباط مستقیم و معنیداری وجود داشت (0/001 > P، 0/236 = r). تحلیل رگرسیون نشان داد که با افزایش یک واحد در نمرهی هوش معنوی، نمرهی سلامت روان، 4 درصد بهبود مییابد (0/09 = P).
نتیجهگیری:
در مطالعهی حاضر دانشجویانی که نمرهی هوش معنوی بالاتری کسب نمودند، از سطح سلامت روان بهتری برخوردار بودند. البته، با توجه به ارتباط هوش معنوی و هوش اجتماعی، افزایش هوش معنوی ممکن است به افزایش هوش اجتماعی نیز منجر شود. این یافتهها به مدیران دانشگاه و برنامهریزان آموزشی کمک میکند تا طرحهای آموزشی برای تقویت هوش معنوی دانشجویان طراحی کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش،معنویت،سلامت روان،دانشجویان،اتاق عمل،هوشبری،
عنوان انگلیسی
Exploring the Correlation between Social Intelligence and Spiritual Intelligence with Mental Health in Operating Room and Anesthesiology Students at Hamadan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
Cultivating social and spiritual intelligence among operating room and anesthesiology students is essential for preparing them to thrive in high-stress environments and maintain their mental health. This study aimed to investigate the relationship between social and spiritual intelligence and mental health among students at Hamadan University of Medical Sciences in 2023.
Methods:
This cross-sectional study selected 355 operating room and anesthesiology students via convenience sampling. Data were collected using demographic questionnaires, the Abdollahi Spiritual Intelligence Questionnaire, the Tromsø Social Intelligence Scale, and the Goldberg Mental Health Questionnaire. Statistical methods were used for data analysis.
Findings:
The majority of participants were female (53%), single (92.7%), unemployed (85.9%), and in their eighth semester (41.4%). A significant inverse correlation was observed between mental health scores and spiritual intelligence scores (P = 0.02, r = -0.118), indicating that a lower score on the GHQ-28 questionnaire represents a higher level of mental health. Additionally, there was a negative and non-significant relationship between mental health and social intelligence scores (P = 0.53, r = -0.03). Furthermore, a strong, positive association was found between spiritual and social intelligence (P < 0.001, r = 0.236). Regression analysis indicated that each one-point increase in spiritual intelligence corresponded to a 4% improvement in mental health scores, (P = 0.09).
Conclusion:
This study found that students with higher spiritual intelligence showed better mental health. Given the link between spiritual and social intelligence, improving spiritual intelligence may also enhance social intelligence. These findings can help university administrators and educational planners to develop targeted programs to strengthen students' spiritual intelligence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هوش,معنویت,سلامت روان,دانشجویان,اتاق عمل,هوشبری
نویسندگان مقاله
مریم مدی نشاط |
استادیار، مرکز تحقیقات بیماریهای مزمن (مراقبت در منزل)، پژوهشکدهی سرطان، و گروه پرستاری، دانشکدهی علوم پزشکی ملایر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سهیلا زمانی پایدار |
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
رضا محمدی |
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jims.mui.ac.ir/article_32893_ea53027c94131fc2f85cdc7a855adebd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات