|
علوم تربیتی، جلد ۳۲، شماره ۱، صفحات ۱۸۵-۲۰۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مدل توسعه فیزیکی مدارس متوسطه دوم شاخه نظری ناحیه یک اهواز |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از این مطالعه ارائه مدل توسعه فیزیکی مدارس متوسطه دوم شاخه نظری ناحیه یک اهواز، با رویکرد چشمانداز 1414 آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش حاضر بهصورت آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. بخش کیفی پژوهش با روش نظریه داده بنیاد از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 16 نفر از خبرگان حوزه آموزشوپرورش و مدیران نوسازی از طریق نمونهگیری هدفمند انجام شد. در بخش کیفی بعد از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مدل پژوهش شامل 6 مقوله اصلی، 37 مقوله فرعی مقوله و 220 مفهوم اولیه ارائه گردید. بخش کمی تحقیق با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی، مدیران آموزش پرورش و مدارس، مدیران نوسازی و معلمان در اهواز میباشند. با روش نمونهگیری بهصورت تصادفی و بر اساس رابطه کوکران 384 نفر بهعنوان حجم نمونه برای مشارکت در بخش کمی تعیین شدند. برای جمعآوری دادهها در بخش کمی از پرسشنامه برآمده از مدل تحقیق شامل 37 گویه در قالب طیف 5 گانه لیکرت استفاده گردید. نتایج بخش کمی نشان داد که مقولههای اصلی شناساییشده بر توسعه فیزیکی مدارس متوسطه دوم شاخه نظری ناحیه یک اهواز، با رویکرد چشمانداز 1414 آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران تأثیر داشتند؛ لذا مدل ارائهشده در این پژوهش میتواند مدل مناسبی جهت شناخت و آگاهی مدیران در زمینه مقولههای تأثیرگذار بر توسعه فیزیکی مدارس باشد؛ بنابراین به مدیران آموزشوپرورش و نیز مدیران مدارس متوسطه دوم شاخه نظری ناحیه یک اهواز پیشنهاد میشود از مدل این پژوهش برای توسعه فیزیکی مدارس از طریق بهبود روابط میان مدرسه و دانشآموزان کمک بگیرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توسعه فیزیکی مدارس،چشمانداز 1414 آموزشوپرورش ج.ا.ا،رویکرد آمیخته، |
|
عنوان انگلیسی |
A Model for the Physical Development of Secondary Schools in the Theoretical Branch of District One, Ahvaz |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction This research aims to design a model for the physical development of high schools within District One in Ahvaz, aligned with the Islamic Republic of Iran's educational viewpoint by 2035. Method The study employed a mixed-methods approach, integrating both qualitative and quantitative research. The qualitative component utilized the Grounded Theory methodology, involving semi-structured in-depth interviews with 16 experts in education and renovation management, selected through purposive sampling. Results In the qualitative phase, the research model was developed through three stages of coding: open, axial, and selective. This model comprises six primary categories, 37 sub-categories, and 220 foundational concepts. The quantitative phase aimed to validate the qualitative findings using structural equation modeling and the Partial Least Squares (PLS) approach, facilitated by Smart PLS software. The statistical population for this phase included educational and school administrators, renovation managers, assistants, teachers, and relevant psychologists in Ahvaz. A sample size of 384 participants was determined using random sampling based on Cochran's formula. Data collection for the quantitative phase was conducted using a researcher-developed questionnaire consisting of 37 items measured on a 5-point Likert scale. The reliability of the questionnaire was assessed using Cronbach's alpha coefficient and composite reliability, while validity was evaluated through construct validity methods (both convergent and divergent), with results confirming both reliability and validity. Discussion The findings from the quantitative analysis indicated that the identified main categories significantly influence the physical development of secondary schools in the theoretical branch of District One in Ahvaz, by the Perspective 2032 of Islamic Republic of Iran Egucation System. Consequently, the results suggest that the model proposed in this research can serve as a valuable resource for enhancing the knowledge and awareness of managers regarding the factors affecting the physical development of schools. It is recommended that educational and training managers, as well as secondary school administrators in the theoretical branch of District One in Ahvaz, utilize the model presented in this study to foster physical development in schools by enhancing the relationship between schools and students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
توسعه فیزیکی مدارس,چشمانداز 1414 آموزشوپرورش ج.ا.ا,رویکرد آمیخته |
|
نویسندگان مقاله |
ایرج کلانتر هرمزی نژاد | دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
غلامحسین برکت | دانشیار، گروه مدیریت آمورشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
منوچهر جوانمردی | استادیار، گروه جفرافیای، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://education.scu.ac.ir/article_20070_562a29c4f38bd79a273b0dbcc0c7dbc3.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|