|
علوم تربیتی، جلد ۳۲، شماره ۱، صفحات ۴۷-۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
الگوی آموزش باکیفیت در کلاسهای متراکم: نظریهای داده بنیاد |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی آموزش باکیفیت در کلاسهای متراکم دانشآموزان ابتدایی شهر قزوین انجام شد. بدین منظور از رویکرد کیفی و روش نظریه مبنایی از نوع سیستماتیک استفادهشده است. جهت گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی اسناد و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند آمیخته (ترکیبی از نمونهگیری نظری، گلوله برفی و ملاک مدار) بهره گرفته شد. مشارکتکنندگان پژوهش، اساتید صاحبنظر این حوزه، مدیران و معلمان دوره اول و دوم ابتدایی، مدیران و کارشناسان مسئول دوره اول و دوم ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش استان قزوین و نواحی یک و دو، سرگروهها و راهبران آموزشی بودند. نمونهگیری و مصاحبههای نیمه ساختاریافته تا زمانی ادامه یافت که تجزیهوتحلیل و اکتشاف دادهها پس از 19 مصاحبه به اشباع نظری رسید. جهت اطمینانپذیری پژوهش از راهبردهای بررسی توسط اساتید متخصص و بررسی توسط مشارکتکنندگان استفادهشده است. درنهایت 23 مقوله اصلی شناسایی شدند. تبدیل کلاس درس به اجتماع یادگیری اخلاقی بهعنوان پدیده محوری شناخته شد. سایر مقولهها در 5 بُعد اصلی (شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها) دستهبندی شدند و روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ترسیم و ارائه شد. با توجه به یافتهها، مفهوم محوری اجتماع یادگیری اخلاقی و ظرفیت آموزش اجتماعی از طریق ارتباطات متقابل کنشگران اصلی مطرح شد که در رابطهای پویا با یکدیگر میباشند و آموزش باکیفیت مستلزم درک تأثیرات توأمان و مجزای آنها است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش باکیفیت،تراکم دانشآموزان،اندازه کلاس، |
|
عنوان انگلیسی |
High Quality Education Model in Dense Student Classrooms: A Grounded Theory Approach |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction The current research was conducted with the aim of presenting a high-quality education model in dense classes of elementary school students in Qazvin city. Method To achieve the research goal, a systematic qualitative approach and grounded theory method have been used. In order to collect data, semi-structured interviews and document review were used, and for sampling, a mixed purposeful sampling method (combination of theoretical sampling, snowball, and criterion sampling) was used. The participants of the research were expert professors of this field, managers and teachers of the first and second elementary years, managers and experts responsible for the first and second elementary years of the General Department of Education of Qazvin province and districts one and two, heads of educational groups and leaders. Sampling and semi-structured interviews continued until data analysis and exploration reached theoretical saturation after 19 interviews. In order to ensure the reliability of the research, strategies of review by expert professors and review by participants have been used. Results Finally, based on the research results, 23 main categories were identified. The transformation of the classroom into a moral learning community was recognized as a central phenomenon. Other categories were grouped into 5 main dimensions (causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, strategies and consequences) and the relationships between them were drawn and presented in the form of a paradigm model. Discussion According to the findings, the central concept of the moral learning community and the capacity of social education was raised through the mutual communication of the main actors, who are in a dynamic relationship with each other, and high-quality education requires understanding their combined and separate effects. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آموزش باکیفیت,تراکم دانشآموزان,اندازه کلاس |
|
نویسندگان مقاله |
ناهید آجورلو | دانشآموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
بهبود یاریقلی | دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
غلامرضا گل محمد نژاد بهرامی | دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://education.scu.ac.ir/article_20061_20563a5632b0cd2633e4ac90efc6a4dd.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|