|
علوم تربیتی، جلد ۳۲، شماره ۱، صفحات ۱-۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیرات چشمانداز آینده بر فراگیران: سنتزپژوهی بر اساس مدل روبرتس |
|
چکیده فارسی مقاله |
بسیاری از فعالیتهای تحصیلی در مدارس به منظور آمادهسازی دانشآموزان برای زندگی آینده و توانایی ایفای نقشهای مختلف طرحریزی میشود.در این میان توجه به چشمانداز آینده در برنامههای آموزشی دانشآموزان منجر به بهبود زمینههای آموزش میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناسایی تأثیرهای وجود چشمانداز آینده در برنامهدرسی دانشآموزان میباشد. رویکرد پژوهش حاضر، کیفی و روش آن سنتز پژوهی است. جامعه پژوهش، متشکل از 293 مقاله درباره چشمانداز آینده فراگیران، میباشد که بین سالهای 1999 تا 2019 در مجلات علمی معتبر ارائه شدهاند. نمونه پژوهش شامل 43 مقاله میباشد که به صورت هدفمند جمعآوری شدهاند و بر اساس پایش موضوعی دادهها انتخاب شدند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه (مقالات پژوهشی مورد پایش قرار گرفته)، گردآوری شدهاند. بر اساس تجزیه و تحلیل دادهها، تأثیرهای چشمانداز آینده برای فراگیران در 5 بُعد،17 عامل و 47 مقوله طبقهبندی شدند که شامل بُعد رفتاری (کاهش رفتار تنشزا، تقویت رفتار سالم و رفتار عاطفی)؛ بُعد روانشناختی (انگیزه، خودشناسی و اثرهای روانشناسی)؛ بُعد زمینهای (اقتصادی و اجتماعی)، بُعد آموزشی (پیشرفت تحصیلی، انگیزش، استقلال یادگیری، ارزیابی فعال، رضایت تحصیلی و تعمیق یادگیری) و بُعد برنامهریزی (برنامهریزی، مدیریت زمان و هدف گزینی)، طبقهبندی شدند. نتایج نشان داد ایجاد نگرش چشمانداز آینده در فراگیران خود میتواند زمینهساز تأثیرهای زیادی برای فراگیران در زمانهای حال و آینده باشد لذا باید زمینه را برای بهبود و تقویت این نگرش در فراگیران با توجه به برنامههای درسی فراهم آید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
چشمانداز آینده،فراگیران،آموزش،سنتزپژوهی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Effects of Future Perspectives on Students' Curriculam: A Synthesis Based on Roberts' Model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction Many educational activities in schools are planned in order to prepare students for the future life and the ability to play different roles. The aim of the current research is to investigate and identify the effects of students' future prospects. Method The research approach is qualitative and its method is research synthesis. The research area consists of 293 articles about the future prospects of learners, which were presented in reputable scientific journals between 1999 and 2023. The research sample includes 43 articles that were collected purposefully and were selected based on thematic data monitoring. The research data were collected from the qualitative analysis of the studied documents. Content analysis was used for the synthesis of scientific documents and documents in the field of research. The data obtained from this research were analyzed based on coding in three open, central and selected levels. Results Based on the data analysis, the effects of the future perspective for learners were classified into 5 dimensions, 17 factors and 47 categories, which include the behavioral dimension (reducing stressful behavior, strengthening healthy behavior and emotional behavior); psychological dimension (motivation, self-knowledge and psychological effects); The contextual dimension (economic and social), the educational dimension (academic progress, motivation, learning independence, active evaluation, academic satisfaction and deepening of learning) and the planning dimension (planning, time management and goal setting) were classified. Discussion The results showed that creating an attitude of the future perspective in the learners can be the basis for many effects for the learners in the present and future times, therefore, the ground should be provided to improve and strengthen this attitude in the learners according to the curricula. come Paying attention to the perspective of the future in the three areas of the curriculum, including the intended, implemented and acquired programs, provides the background for the dynamics of educational systems in relation to the changes in society. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
چشمانداز آینده,فراگیران,آموزش,سنتزپژوهی |
|
نویسندگان مقاله |
اکرم دهباشی | دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
هادی پورشافعی | دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
محسن آیتی | دانشیار مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://education.scu.ac.ir/article_20058_b1001660c0c398ac36552201135f344c.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|