رفتار حرکتی، جلد ۱۶، شماره ۵۶، صفحات ۱۷-۳۲

عنوان فارسی بررسی نقش استراتژی‌های آموزشی یادگیری حرکتی در بهبود خلاقیت تیمی فوتبالیست‌های مبتدی
چکیده فارسی مقاله خلاقیت یکی از مهم‌ترین متغیرهایی است که موفقیت ورزشی یک فرد را تضمین می‌کند و برای ادامه فعالیت بدنی در افراد مبتدی مهم است. این مطالعه با هدف بررسی نقش استراتژی‌های آموزشی یادگیری حرکتی بر خلاقیت تیمی فوتبالیست‌های مبتدی انجام شد. شرکت‌کنندگان این مطالعه 66 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه‌های تهران بودند (49/27 ± 68/2 سال) که داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. همه آن‌ها مبتدی بودند که با نظر متخصص این موضوع تأیید شد. شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی در گروه‌های آموزش خطی، غیرخطی و افتراقی جای ‌داده شدند و به‌مدت سه ماه هر هفته دو جلسه تمرین کردند. هر گروه توسط مربی خاص خودش تمرین داده شد. پس از مداخلات هر گروه یک بازی انجام داد و خلاقیت شرکت‌کنندگان با تحلیل فیلم و نظر دو متخصص بررسی شد. نتایج با توجه به نادربودن اعمال شناسایی‌شده به‌صورت توصیفی گزارش ‌شده است. یافته‌ها نشان داد خلاقیت گروهی که به روش غیرخطی تمرین کردند، بیشتر از دو گروه دیگر بود و همچنین خلاقیت گروه افتراقی بیشتر از گروه خطی بود. این نتایج با استناد به دیدگاه پویایی بوم‌شناختی، استفاده از دستکاری قیود را برای ارتقای خلاقیت تیمی به‌دلیل اکتشافی‌بودن و کمک به حل چالش‌های حرکتی مفید می‌داند و برای مربیان، معلمان و مدرسان تربیت‌بدنی توصیه می‌شود؛ البته استفاده از این ‌روش به تخصص و خلاقیت مربی نیز نیاز دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خلاقیت تیمی،روش خطی،روش غیرخطی،یادگیری افتراقی،فوتبال،

عنوان انگلیسی Investigating the role of motor learning strategies on improving team creativity in beginner soccer’s
چکیده انگلیسی مقاله Creativity is one of the most important variables that guarantees a person's athletic success, It is also important for continued physical activity in beginners. The purpose of this study was the role of motor learning teaching strategies on team creativity of beginner soccer’s. The participants in this study were 66 male students from Tehran universities who participated in this study voluntarily. All of them were beginners, which was confirmed by an expert opinion. Participants were randomly assigned to linear, nonlinear, and differential teaching groups and practiced two sessions each week for three months. Each group was trained by their own instructor. After the interventions, each group played a game and the participants' creativity was examined by analyzing the film and with the opinions of two experts. The results have been reported descriptively due to the rarity of the identified actions. The findings show that the team creativity in the group that practiced with non-linear pedagogy was greater than the other two groups, and the team creativity in group which practiced in the differential group was greater than the linear group. Based on the ecological dynamics perspective, these results suggest the use of environmental manipulation and task to enhance team creativity due to exploration and help solve movement challenges, and are recommended for educators, teachers, and physical education instructors. Of course, using this method requires the expertise and creativity of the instructor.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خلاقیت تیمی,روش خطی,روش غیرخطی,یادگیری افتراقی,فوتبال

نویسندگان مقاله بهزاد محمدی اورنگی |
گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران

رسول یاعلی |
رفتار حرکتی، تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی تهران

عباس بهرام |
عضو هیات علمی-گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی

محمدتقی اقدسی |
عضو هیات علمی گروه رفتار حرکتی دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی https://mbj.ssrc.ac.ir/article_3474_4e6201f49b9a613b38baa7331b3d3c17.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات