رفتار حرکتی، جلد ۱۶، شماره ۵۸، صفحات ۷۹-۹۴

عنوان فارسی تاثیر تلفیق یک دوره برنامه منتخب حرکتی با روش آموزش چندحسی فرنالد بر وضعیت دست‌خط دانش‌آموزان نارسانویس دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله اختلال در نوشتن از مهم‌ترین ناتوانایی‌های یادگیری است که ممکن است بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان موثر باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر اضافه شدن یک برنامه حرکتی منتخب به روش آموزش چند حسی فرنالد بر وضعیت دست‌خط دانش‌آموزان نارسانویس دوره ابتدایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان نارسانویس دارای هوش بهنجار مقطع ابتدایی منطقه 15 شهر تهران بود. تعداد 45 دانش آموز با میانگین سنی 8.4 سال به صورت در دسترس انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه تجربی آموزش با روش فرنالد و روش ترکیبی و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. مداخلات در هر یک از گروه‌های تجربی به مدت 5 هفته 3 جلسه‌ای و هر جلسه 45 دقیقه اجرا شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات از چک لیست نارسانویسی و آزمون هوش کتل استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آنالیز واریانس آمیختهاستفاده شد. نتایج نشان داد در هر یک از گروه‌های تجربی امتیازات نارسانویسی در پس‌آزمون به طور معنی‌داری کمتر از پیش‌آزمون بود. پس از مداخله امتیازات نارسانویسی گروه‌های تجربی نسبت به گروه کنترل به طور معنی‌داری کاهش یافت. همچنین روش آموزشی ترکیبی منجر به کاهش بیشتر امتیازات نارسانویسی نسبت به روش آموزشی فرنالد شد. نتایج نشان داد غنی کردن محیط آموزش با فعالیت‌های حرکتی می‌تواند بر نحوه نوشتن دانش‌آموران تاثیرگذار باشد لذا پیشنهاد می‌گردد از روش‌های ترکیبی برای بهبود دست خط دانش‌آموزان نارسا نویس استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نارسانویسی،فرنالد،روش ترکیبی،مهارت‌های حرکتی،

عنوان انگلیسی The Effect of Combining a Selected Movement Program Course with Fernald's Multisensory Training Method on the Handwriting Status of Elementary School Students with Dysgraphia
چکیده انگلیسی مقاله Writing disorder is one of the most important learning disabilities that may affect students' academic performance. The purpose of the present study was to investigate the effect of adding a selected movement program to Fernald's multisensory training method on the handwriting status of elementary students with dysgraphia. The research method was a semi-experimental pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all students with dysgraphia and normal intelligence in the elementary level of district 15 of Tehran city. A number of 45 students with an average age of 8.4 years were selected by available sampling method and were randomly selected into two groups of Fernald and combined method and a control group. Interventions were implemented in each of the experimental groups for 5 weeks with 3 sessions and each session was 45 minutes. A check list of dysgraphia and Kettle's Intelligence Test were used. In order to analyze the data, mixed analysis of variance test was used. The results showed that in each of the experimental groups, dysgraphia scores in the post-test were significantly lower than the pre-test. After the intervention, the dysgraphia scores of the experimental groups decreased significantly compared to the control group. Also, the combined educational method led to a greater decrease in dysgraphia scores than Fernald's educational method. The results showed that enriching the educational environment with movement activities can affect the way students write, so these methods can be used in schools to improve the handwriting of poor students
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نارسانویسی,فرنالد,روش ترکیبی,مهارت‌های حرکتی

نویسندگان مقاله علیرضا بهرامی |
دانشگاه اراک، دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزش

اکرم رفیعی نیسیانی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، دانشکده علوم انسانی

علی اکبر ملکی راد |
دانشگاه پیام نور تهران ایران

محمد سلیمانی راد |
دانشگاه اراک


نشانی اینترنتی https://mbj.ssrc.ac.ir/article_4509_d6fa2183e27d1c77845028be7c23ade6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات