|
دانش حسابداری، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۵۱-۸۲
|
|
|
عنوان فارسی |
ادغام فناوریهای جاری و نوظهور در آموزش حسابداری: تحلیل محتوای گزارشات نهادهای حرفهای حسابداری |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: طی چند سال گذشته، فراخوانهای متعددی از سوی حرفه حسابداری برای افزایش ادغام فناوریها در برنامه درسی حسابداری وجود داشته است. در پاسخ به این فراخوانها، هدف این پژوهش ارائه بینشی مرتبط با فناوریهای جاری و نوظهور به دانشجویان و استادان حسابداری است تا بتوانند تأثیر این فناوریها را بر حرفه و آموزش حسابداری ارزیابی کرده و برای آن آماده شوند. روش: این پژوهش با استفاده از پروتکل PRISMA به مروری بر ادبیات حرفهای و تحلیل محتوای 55 گزارش از نهادهای اصلی حسابداری حرفهای شناخته شده بینالمللی در بازه زمانی 2012 تا 2021 پرداخته است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد اهمیت ادغام فناوریهای جاری و نوظهور در برنامههای آموزشی حسابداری و آزمونهای رسمی حسابداری معتبر جهان و نگرانی از آینده شغلی فارغ التحصیلان حسابداری تحت تأثیر این فناوریها از سوی 13 نهاد حرفهای برجسته حسابداری، 4 شرکت بزرگ حسابداری (Big4) و نهادهای مرتبط با اعتباربخشی حسابداری بویژه در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در این میان فناوریهایی چون کلان داده و تجزیه و تحلیل داده (3/24%)، هوش مصنوعی (%8/11) و بلاکچین (%9/5) و امنیت سایبری (9/5%) به ترتیب دارای بیشترین فراوانی در میان گزارشهای نهادهای حسابداری هستند. نتیجهگیری: تحلیل محتوای گزارشهای ارگانهای حسابداری نشان میدهد شکاف مهارتی بین آنچه دانشگاه تدریس میکند و آنچه که حرفه نیاز دارد یکی از دغدغههای مؤسسات حسابداری حرفهای است. نگرانی در مورد آینده شغلی فارغ التحصیلان حسابداری و بازنگری در برنامه درسی حسابداری برای پاسخگویی به نیازهای بازار امروز از موضوعات مهم این گزارشها است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش حسابداری،فناوریهای جاری و نوظهور،نهادهای حرفهای حسابداری،تحلیل محتوا، |
|
عنوان انگلیسی |
The Integration of Current and Emerging Technologies in Accounting Education: Content Analysis of Reports of Accounting Professional Bodies |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Over the past few years, there have been numerous calls from the accounting profession to increase technology integration into the accounting curriculum. In response to these calls, the purpose of this research is to provide insight related to current and emerging technologies to accounting students and professors so that they can evaluate the impact of these technologies on the accounting profession and education and prepare for it. Method: Using the PRISMA protocol, this research has reviewed professional literature and content analysis of 55 reports from internationally recognized central professional accounting bodies between 2012 and 2021. Results: The findings of the research show the importance of integrating current and emerging technologies in accounting education programs and official accounting exams and the concern about the career future of accounting graduates under the influence of these technologies from 13 prominent professional accounting bodies, Big4 and institutions related to accounting accreditation, especially in recent years, have received attention. Technologies such as big data and data analytics (24.3%), artificial intelligence (11.8%), blockchain (5.9%) and cyber security (5.9%), respectively have the highest frequency among the reports of accounting professional bodies. Conclusion: content analysis of the reports from accounting bodies indicates that the skill gap between what the universities teach and what the profession needs is one of the concerns of professional accounting bodies. Concerns about the career future of accounting graduates and the revision of the accounting curriculum to meet today's market demands are significant topics highlighted in these reports. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آموزش حسابداری,فناوریهای جاری و نوظهور,نهادهای حرفهای حسابداری,تحلیل محتوا |
|
نویسندگان مقاله |
احمد شکیبامهر | گروه اقتصاد، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
سعید نصیری | گروه اقتصاد، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
سعیده سرکمریان | گروه اقتصاد، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
علیرضا جرجرزاده | گروه اقتصاد، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jak.uk.ac.ir/article_4330_976309e478f4890298447032a618681a.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|