باغ نظر، جلد ۲۲، شماره ۱۴۴، صفحات ۷۳-۸۴

عنوان فارسی شناسایی مصادیق‌ بازتاب کنش سیاسی در آثار تجسمی هنرمندان‌ معاصر گیلان براساس دیدگاه گافمن
چکیده فارسی مقاله بیان مسئله: با توجه به تحولات اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی رخ‌داده در سال‌های اخیر و ظهور هنر اجتماعی، در واقع هنر معاصر نوعی از کنش‌های اجتماعی وسیاسی جامعه محسوب می‌شود. این پژوهش به شناخت و تحلیل منتخبی از آثار هنرمندان گیلانی که به نوعی مصداق بازتاب رویکردهای‌سیاسی هستند، می‌پردازد و درصدد پاسخ به این پرسش‌ است که براساس دیدگاه گافمن، رویکردهای سیاسی بازتاب‌یافته در آثار هنرمندان معاصر گیلانی کدام‌اند؟ 
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، شناسایی نمونه‌هایی از بازتاب رویکرد سیاسی به‌عنوان یکی از کنش‌های اجتماعی در آثار هنرمندان گیلانی است. ضرورت انجام پژوهش در آن است که مطالعۀ کنش هنرمندان معاصر بومی می‌تواند دربارۀ چگونگی تعامل و کنش آنها با جامعۀ خویش دانش لازم را تولید کند. 
روش پژوهش: روش پژوهش از منظر هدف بنیادی و از نظر ماهیت به‌روش تحلیل محتوای‌کیفی انجام شده و زیرمجموعۀ پژوهش‌های کیفی است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش ترکیب روش کتابخانه‌ای و میدانی است. در راستای شناسایی مصادیق الگوهای سیاسی گافمن در مجموع حدود 266 اثر از بین کل آثار 13 هنرمند منتخب که رویکردسیاسی داشتند، شناسایی و در این پژوهش بررسی شده است. 
نتیجه‌گیری: نتیجۀ بررســی‌ها نشان می‌دهد که هنرمند معاصرگیلانی از دیرباز تاکنون در بسیاری از آثار نقش کنشگر سیاسی را بازی کرده تا دغدغه‌های خود و مخاطبانش را به‌عنوان واکنش به شرایط سیاسی دورۀ خود به تصویر کشد. در بین آثار هنری منتخب علاوه‌بر بازتاب مضامین سیاسی و تجارب فردی و جمعی مختلف، قهرمان‌پروری و نمایش شخصیت‌های ملی همچون میرزاکوچک‌خان ‌جنگلی دیده می‌شود. اکثر هنرمندان معاصر گیلانی مورد مطالعه به‌مثابۀ هنرمند- شهروند فعالیت داشته تا به‌عنوان کنشگر‌متقابل، شرایط سیاسی دوران‌های تاریخی گیلان را بازتاب دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رویکرد سیاسی،هنرمندانِ معاصر گیلان،نظریه بازتاب،اروینگ گافمن،جامعه‌شناسی‌ هنر،

عنوان انگلیسی Identifying Instances of the Reflection of Political Action in the Visual Works of Contemporary Artists of Gilan Based on Goffman’s Perspective
چکیده انگلیسی مقاله Problem statement: Considering the recent social, cultural, and political developments and the emergence of socially engaged art, contemporary art can be seen as a form of social and political action within society. This research aims to recognize and analyze selected works by artists from Gilan that in some way reflect political approaches, seeking to answer the question: Based on Goffman’s perspective, what political approaches are reflected in the works of contemporary Gilanian artists?
Research objective: The goal of this study is to identify examples of the reflection of political approaches as a form of social action in the works of artists from Gilan. The significance of this research lies in the fact that studying the actions of contemporary local artists can generate knowledge about how they interact and engage with their society.
Research method: This research is fundamental in terms of its objective and qualitative in nature, using qualitative content analysis as the main method. Data was collected through a combination of library and field research. To identify instances of Goffman’s political patterns, approximately 266 artworks were selected and examined from among the total works of 13 artists whose work demonstrated political tendencies.
Conclusion: Findings indicate that contemporary artists from Gilan have long played the role of political actors through their works, expressing their own and their audience’s concerns as a reaction to the political conditions of their time. Among the selected works, in addition to reflections on political themes and various individual and collective experiences, elements such as hero-making and the depiction of national figures like Mirza Kuchak Khan Jangali are observed. Most of the contemporary Gilan artists studied have acted as artist-citizens, reflecting the political circumstances of Gilan’s historical periods through reciprocal engagement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رویکرد سیاسی,هنرمندانِ معاصر گیلان,نظریة بازتاب,اروینگ گافمن,جامعه‌شناسی‌ هنر

نویسندگان مقاله زهرا خوش نقش |
کارشناس‌ارشد پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

محسن مراثی |
استادیار پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.bagh-sj.com/article_220341_266c0a4291354338f52ee0d07ae8e937.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات