باغ نظر، جلد ۲۲، شماره ۱۴۴، صفحات ۴۹-۶۰

عنوان فارسی تحلیل چیدمان‌های شیرین عابدینی‌راد در گفتمان فضا از محیط تا زمینه
چکیده فارسی مقاله بیان مسئله: تحولات اخیر در هنر چیدمان، مفهوم فضا را از یک بستر صرفاً نمایشگر به عنصری پویا و تعاملی تغییر داده است. در این میان، آثار شیرین عابدینی‌راد با استفاده از آینه و بازتاب، رویکردی نوین در بازتعریف فضا ارائه می‌دهند. بااین‌حال، نحوۀ تأثیر این عناصر بر درک فضا و مشارکت مخاطب کمتر بررسی شده است. این پژوهش با هدف پرکردن این خلأ پژوهشی، به بررسی نقش آینه و بازتاب در چیدمان‌های شیرین عابدینی‌راد پرداخته و تأثیر آن را بر دگرگونی مفهوم فضا، تعامل مخاطب و شکل‌گیری معنا تحلیل می‌کند.
هدف پژوهش: بررسی نقش آینه و بازتاب در چیدمان‌های شیرین عابدینی‌راد و تحلیل تأثیر آن بر دگرگونی مفهوم فضا، تعامل مخاطب و شکل‌گیری معنا است. این بررسی با تکیه بر نظریه‌های هنری کاپرو، لیخت، سلانت و جانستون و در نظر گرفتن بستر اجتماعی و نقدهای نهادی انجام می‌شود.
روش پژوهش: توصیفی-تحلیلی بوده و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای، مشاهدۀ مستقیم و تحلیل آثار منتخب عابدینی‌راد انجام‌شده است. در این تحقیق، از نظریه‌های هنری کاپرو، لیخت، سلانت و جانستون به‌عنوان چارچوب نظری برای بررسی تعامل میان فضا، نور و آینه بهره گرفته شده و تحلیل نقدهای نهادی و بستر اجتماعی هنر نیز در نظر گرفته شده است.
نتیجه‌گیری: پژوهش نشان می‌دهد که استفاده از آینه در این چیدمان‌ها، نه‌تنها مرزهای فیزیکی و ادراکی فضا را دگرگون ساخته، بلکه مخاطب را از یک نظاره‌گر منفعل به عنصری فعال در فرایند درک و تفسیر اثر تبدیل کرده است. براساس نظریات کاپرو دربارۀ مشارکت مخاطب و دیدگاه لیخت درخصوص پویایی فضا، می‌توان نتیجه گرفت که آثار عابدینی‌راد، فضا را از یک بستر ایستا به محیطی سیال و چندلایه تبدیل می‌کنند. این ویژگی، علاوه‌بر ایجاد تجربه‌ای تعاملی، بستری برای نقد ساختارهای اجتماعی و نهادی نیز فراهم می‌آورد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هنر چیدمان،گفتمان فضا،آینه،مخاطب،شیرین عابدینی‌راد،

عنوان انگلیسی Analysis of Shirin Abedinirad’s Installations in the Discourse of Space: From Environment to Context
چکیده انگلیسی مقاله Problem Statement: Recent developments in installation art have transformed the concept of space from a mere display backdrop into a dynamic and interactive element. Within this context, Shirin Abedinirad’s works, through the use of mirrors and reflections, propose an innovative approach to redefining space. However, the way these elements influence spatial perception and audience participation has remained underexplored. This study aims to address this research gap by investigating the role of mirrors and reflections in Shirin Abedinirad’s installations and analyzing their impact on the transformation of spatial concepts, audience interaction, and the construction of meaning.
Research Objective: The objective of this research is to examine the role of mirrors and reflections in Shirin Abedinirad’s installations and to analyze their effects on redefining spatial concepts, audience engagement, and the formation of meaning. This investigation is grounded in the artistic theories of Kaprow, Licht, Celant, and Johnston, while also considering institutional critiques and the social context of art.
Research Method: This study adopts a descriptive-analytical approach, drawing upon literature, direct observation, and analysis of selected works by Abedinirad. The theoretical framework draws on the artistic theories of Kaprow, Licht, Celant, and Johnston to explore the interplay between space, light, and mirrors. Additionally, institutional critiques and the social context of art are incorporated into the analysis.
Conclusion: The findings reveal that the use of mirrors in these installations not only reconfigures the physical and perceptual boundaries of space but also transforms the audience from passive observers into active participants in the process of interpreting the artwork. Drawing on Kaprow’s theories of audience participation and Licht’s perspectives on spatial dynamism, it is concluded that Abedinirad’s works convert space from a static backdrop into a fluid, multi-layered environment. This characteristic fosters an interactive experience while simultaneously providing a platform for critiquing social and institutional structures.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هنر چیدمان,گفتمان فضا,آینه,مخاطب,شیرین عابدینی‌راد

نویسندگان مقاله راضیه مختاری |
استادیار،گروه ارتباط تصویری، دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.

مجید اسدی فارسانی |
استادیار، گروه ارتباط تصویری، دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.bagh-sj.com/article_219909_a48d6af67a091989e5880e29e8103429.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات