|
باغ نظر، جلد ۲۲، شماره ۱۴۴، صفحات ۵-۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تأملی بر اهداف عمیق پرورش معمار در ایران معاصر، نمونه موردی: آتلیۀ ۳ معماری دانشگاه تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
بیان مسئله:آموزش معماری در ایرانِ امروز با چالشهای متعددی روبهروست که ریشه در عدم تطابق شیوههای آموزشی با تحولات دورۀ پسامدرن دارد. ساختارهای آموزشی موجود همچنان برپایه استانداردسازیهای دورۀ مدرن استوارند و این مسئله مانع رشد آموزش معماری مطابق با شرایط زمانی و مکانی جدید شده است. هدف پژوهش: این پژوهش نشان میدهد که با هدف بررسی ویژگیها و نیازهای آموزش معماری در دورۀ پسامدرن، بهدنبال پیشنهاد اهدافی نوین برای پرورش معمار در ایران معاصر است. روش پژوهش: این پژوهش ترکیبی از رویکرد بازتابی1 و توصیفی - تحلیلی است و دادهها از طریق منابع کتابخانهای، مقالات علمی و تجربیات عملی نگارنده در آموزش معماری در آتلیه 3 معماری دانشگاه تهران طی 12 نیمسال تحصیلی (1396-1402) گردآوری شدهاند. نتیجهگیری: نشان میدهد که آموزش معماری نیازمند تحول از استانداردسازی به سوی رویکردهای متکثر است. این تحول نه از طریق ساختارشکنی بلکه از طریق ساختارزدایی و ترکیب اهداف تخصصی و عمیق محقق میشود. این پژوهش در کنار اهداف تخصصی (دانش، بینش و توانش) اهدافی عمیقتر در آموزش (اقتصادی، اجتماعی و مدنی، توسعۀ تفکر، سلامت روان) را پیشنهاد میدهد و مسیری ترکیبی را راهگشا میداند. تغییر نقش مربی از انتقالدهنده دانش به تسهیلگر فرایند یادگیری، کلید تحول در آموزش معماری دورۀ پسامدرن و دستیابی به اهداف عمیق پرورش معمار است و بدین ترتیب مربی معماری دورۀ پسامدرن میتواند الهامبخش زندگی حرفهای و شخصی دانشجویان باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اهداف عمیق،آموزش معماری،استانداردسازی،خلاقیت،دورۀ پسامدرن ایران، |
|
عنوان انگلیسی |
A Contemplation on the Profound Objectives of Architectural Education in Contemporary Iran; Case Study: Architecture Studio III at the University of Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Problem statement: Architectural education in contemporary Iran faces significant challenges due to outdated teaching methods that fail to align with the demands of the postmodern era. Current educational systems remain tied to rigid, standardized approaches from the modern period, limiting their ability to adapt to new sociocultural realities. Research method: This research investigates the essential characteristics and needs of architectural education in the postmodern context, proposing innovative objectives for nurturing architects in modern Iran. The study combines reflective analysis, descriptive methods, and the author’s firsthand teaching experiences in Atelier 3 at the University of Tehran over 12 semesters (2017–2023), alongside reviews of academic literature and library resources. Conclusion: Key findings suggest that architectural education must move away from uniform standardization toward flexible, diverse teaching models. This shift requires rethinking -not dismantling- existing structures. Alongside specialized objectives (knowledge, technical skills, and insight), the study advocates for profound objectives in education -economic literacy, social responsibility, cognitive development, and mental health- proposing a blended pathway for progress. Crucially, educators must evolve from being mere knowledge providers to facilitators of collaborative, student-centered learning environments. Such a shift enables postmodern architectural educators to inspire students’ holistic professional and personal development. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
اهداف عمیق,آموزش معماری,استانداردسازی,خلاقیت,دورۀ پسامدرن ایران |
|
نویسندگان مقاله |
مهدی باباییزاده | دانشجوی دکتری معماری، دانشکدۀ معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
عیسی حجت | استاد گروه معماری، دانشکدۀ معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.bagh-sj.com/article_219688_48b4437e90a5d2f159b8e50347f2d1c4.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|