توسعه کارآفرینی، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۸۹-۱۱۸

عنوان فارسی تأثیر سقف شیشه‌ای بر شاخص کارآفرینی زنان در ایران (رهیافت توابع کاپیولا)
چکیده فارسی مقاله در کشورهای در حال توسعه، نقش زنان در ارتقاء خانواده‌ها و همچنین حضور آنها در فعالیت‌های اقتصادی به عنوان یکی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. بنابراین یکی از عوامل موفقیت زنان در اقتصاد از طریق فعالیت‌های کارآفرینی است. زنان به دلایلی مثل بیکاری، کاهش دستمزد و نارضایتی شغلی وارد فعالیت‌های کارآفرینانه می‌شوند (سکینت و همکاران ، 2020). در ادبیات اقتصادی عدم موفقیت و ارتقاء زنان را به وجود پدیده‌ای معروف به نام سقف شیشه‌ای نسبت می‌دهند ( استوپلمن ، 2019). امروزه مبارزه زنان برای به دست آوردن و قرار گرفتن در پست‌های مدیریتی ارشد سازمان‌ها ادامه دارد. اگر چه شاهد پیشرفت قابل توجهی از حضور زنان در سطوح بالای مدیریت سازمانها و تغییرات و سیاستگذاری‌ها در استخدام و بکارگیری نیروی کار زنان با هدف برابری جنسیتی بوده‌ایم، با این حال حضور زنان در سطوح مدیریت ارشد به طور قطع و یقین از مردان کمتر بوده است. موانع تجربه شده توسط زنان برای دست‌یابی به مناصب بالای مدیریتی به یک پدیده جهانی تبدیل شده است که از این پدیده با نام سقف شیشه‌ای شناخته شده است (شارما و کائور ، 2019). کیای و سینگ ( 2013) از مفهوم سقف شیشه‌ای به عنوان یک مانع نامحسوس و محکم و سقفی که مانع از پیشرفت زنان در سطوح مدیرتی می‌شود. از دیدگاه کولاده و کهنده ( 2013) و جکسون ( 2014) سقف شیشه‌ای مفهومی است که نشان دهنده عدم توانایی زنان در فرصت‌های شغلی و راه‌اندازی کسب و کارهای خود هستند. بخصوص زمانی که زنان مجبور به پیشرفت در شغل و حرفه خود هستند. از این رو این پدیده به عنوان یک شیشه تعریف می‌شود زیرا به عنوان یک مانع آشکار و سقف به عنوان یک مانع در پیشرفت صعودی تعریف می‌شود (رحمان و الوریفی ، 2024). از دیدگاه باززو (2017)، آیدیس ( 2018)، استوپلمن (2019)، سقف شیشه‌ای شامل موانع فرهنگی، اجتماعی، سازمانی و شخصی است، که از سطوح بالای مدیرتی زنان جلوگیری می‌کند( صلاح‌الدین و محمود ، 2021). این پدیده منجر می‌شود که توانمندی فکری و تخصصی و قابلیت‌های مدیریتی زنان به نحوه مناسب به کار گرفته نشود. بنابراین اکثر زنان کارهای کوچک را انتخاب می‌کنند (پوگالیا و سیتیندامار ، 2022). وضعیت اشتغال زنان در ایران مشابه کشورهای در حال توسعه، در وضعیت مطلوبی نیست، همواره زنان فرصت‌های شغلی کمتری دارند و غالباً در بخش غیررسمی با اندک دستمزد مشغول به کار می‌باشند. بنابراین هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر پدیده سقف شیشه‌ای بر شاخص کارآفرینی زنان در ایران طی دوره 2023-2008 می‌باشد.ل و حرفه خود هستند. از این رو این پدیده به عنوان یک شیشه تعریف می‌شود زیرا به عنوان یک مانع آشکار و سقف به عنوان یک مانع در پیشرفت صعودی تعریف می‌شود (رحمان و الوریفی ، 2024). از دیدگاه باززو (2017)، آیدیس ( 2018)، استوپلمن (2019)، سقف شیشه‌ای شامل موانع فرهنگی، اجتماعی، سازمانی و شخصی است، که از سطوح بالای مدیرتی زنان جلوگیری می‌کند( صلاح‌الدین و محمود ، 2021). این پدیده منجر می‌شود که توانمندی فکری و تخصصی و قابلیت‌های مدیریتی زنان به نحوه مناسب به کار گرفته نشود. بنابراین اکثر زنان کارهای کوچک را انتخاب می‌کنند (پوگالیا و سیتیندامار ، 2022). وضعیت اشتغال زنان در ایران مشابه کشورهای در حال توسعه، در وضعیت مطلوبی نیست، همواره زنان فرصت‌های شغلی کمتری دارند و غالباً در بخش غیررسمی با اندک دستمزد مشغول به کار می‌باشند. بنابراین هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر پدیده سقف شیشه‌ای بر شاخص کارآفرینی زنان در ایران طی دوره 2023-2008 می‌باشد.پدیده به عنوان یک شیشه تعریف می‌شود زیرا به عنوان یک مانع آشکار و سقف به عنوان یک مانع در پیشرفت صعودی تعریف می‌شود (رحمان و الوریفی ، 2024). از دیدگاه باززو (2017)، آیدیس ( 2018)، استوپلمن (2019)، سقف شیشه‌ای شامل موانع فرهنگی، اجتماعی، سازمانی و شخصی است، که از سطوح بالای مدیرتی زنان جلوگیری می‌کند( صلاح‌الدین و محمود ، 2021). این پدیده منجر می‌شود که توانمندی فکری و تخصصی و قابلیت‌های مدیریتی زنان به نحوه مناسب به کار گرفته نشود. بنابراین اکثر زنان کارهای کوچک را انتخاب می‌کنند (پوگالیا و سیتیندامار ، 2022). وضعیت اشتغال زنان در ایران مشابه کشورهای در حال توسعه، در وضعیت مطلوبی نیست، همواره زنان فرصت‌های شغلی کمتری دارند و غالباً در بخش غیررسمی با اندک دستمزد مشغول به کار می‌باشند. بنابراین هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر پدیده سقف شیشه‌ای بر شاخص کارآفرینی زنان در ایران طی دوره 2023-2008 می‌باشد.ک مانع در پیشرفت صعودی تعریف می‌شود (ران غالباً در بخش غیررسمی با اندک دستمزد مشغول به کار می‌باشند. بنابراین هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر پدیده سقف شیشه‌
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سقف شیشه‌ای،کارآفرینی زنان،ایران،تابع کاپیولا،

عنوان انگلیسی The effect of glass ceiling on women's entrepreneurship index in Iranian society (Capiola functions approach)
چکیده انگلیسی مقاله Currently, policymakers in the economic field acknowledge the significance of women's contribution towards achieving societal objectives. The glass ceiling phenomenon refers to an array of negative mindsets that hinder women's involvement in managerial tasks. Thus, this study aims to explore how the glass ceiling impacts the women's entrepreneurship index in Iranian society from 2008 to 2023 through the use of Capiola functions. The findings indicate that there is an asymmetric relationship between the research variables, with Capiola Town offering the most accurate explanation based on maximum likelihood values, Akaike information criterion, minimum mean squared error, and Nash balance in comparison to the entrepreneurship index, women in parliament, and participation rate. This finding indicates that the entrepreneurship index, the number of women in parliament, and the participation rate all have a series of positive components. According to the results obtained, a rise in the number of women in parliament and women's participation rate will result in a boost in women's entrepreneurship. Moreover, closing the gender wage gap and promoting more women to positions in parliament and on corporate boards also results in a rise in female entrepreneurship. formation criterion, minimum mean squared error, and Nash balance in comparison to the entrepreneurship index, women in parliament, and participation rate. This finding indicates that the entrepreneurship index, the number of women in parliament, and the participation rate all have a series of positive components. According to the results obtained, a rise in the number of women in parliament and women's participation rate will result in a boost in women's entrepreneurship. Moreover, closing the gender wage gap and promoting more women to positions in parliament and on corporate boards also results in a rise in female entrepreneurship. riterion, minimum mean squared error, and Nash balance in comparison to the entrepreneurship index, women in parliament, and participation rate. This finding indicates that the entrepreneurship index, the number of women in parliament, and the participation rate all have a series of positive components. According to the results obtained, a rise in the number of women in parliament and women's participation rate will result in a boost in women's entrepreneurship. Moreover, closing the gender wage gap and promoting more women to positions in parliament and on corporate boards also results in a rise in female entrepreneurship.

results obtained, a rise in the number of women in parliament and women's participation rate will result in a boost in women's entrepreneurship. Moreover, closing the gender wage gap and promoting more women to positions in parliament and on corporate boards also results in a rise in female entrepreneurship. results obtained, a rise in the number of women in parliament and women's participation rate will result in a boost in women's entrepreneurship. Moreover, closing the gender wage gap and promoting more women to positions in parliament and on corporate boards also results in a rise in female entrepreneurship.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سقف شیشه‌ای,کارآفرینی زنان,ایران,تابع کاپیولا

نویسندگان مقاله سعید کیانپور |
گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

امیرعلی فرهنگ |
گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

رضا شمس اللهی |
گروه علوم اقتصادی دانشگاه آیت ا...بروجردی ،بروجرد، ایران


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_101870_eae4a77515df6a742b2b6ad344d44e96.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات