|
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۱-۲۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ارائه مدل توانمندسازهای شکلگیری اکوسیستم دانش بنیان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: شرکتهای دانشبنیان علیرغم اهمیت بالایی که در اقتصاد دارند، با مشکلات بسیار زیادی در قیاس با شرکتهای بزرگ روبهرو هستند. بهعنوان مثال، نسبت به شرکتهای بزرگ احتمال کمتری دارند که بتوانند وامهای بانکی دریافت کنند. در عوض، آنها برای راهاندازی و رشد اولیه شرکتهای خود به منابع مالی داخلی یا پول نقد دوستان و خانواده متکی هستند. اکوسیستم دانشبنیان شبکهای پویا از افراد، شرکتها، سازمانها، و دولتهاست که با هدف تولید و تبادل دانش و فناوری برای نوآوری و رشد اقتصادی همکاری میکنند. این اکوسیستم بر پایه تحقیق، توسعه و استفاده از دانش به عنوان موتور اصلی ارزشآفرینی استوار است. اهمیت آن در تقویت نوآوری، ایجاد شغلهای پایدار، افزایش بهرهوری و تسریع رشد اقتصاد دانشمحور است. همچنین، به توسعه پایدار و توانمندی رقابتی کشورها کمک شایانی میکند. شکلگیری اکوسیستمهای کسبوکار یک رویکرد بسیار موثر بر رشد همزمان شرکتهای نوپا به شمار میرود؛ بااینحال تاکنون تحقیقات زیادی پیرامون عوامل موثر بر اکوسیستمهای دانشبنیان انجام نشده است. ازاینرو مطالعه حاضر با هدف ارائه مدل توانمندسازهای شکلگیری اکوسیستم دانشبنیان انجام شده است. روش: این پژوهش از لحاظ جهتگیری از نوع کاربردی بوده که با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. نمونه آماری شامل 25 نفر از خبرگان مدیریت بازرگانی شامل اساتید دانشگاه و مدیران شرکتهای دانشبنیان بوده است که به روش هدفمند غیرتصادفی با تکنیک گلوله برفی انجام شد. ابزار اصلی گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه مقایسات زوجی بوده است. جهت تعیین روایی و پایایی مصاحبهها از دو روش بازآزمون و توافق دو کدگذار استفاده شده است. همچنین، برای کدگذاری از روش کدگذاری اترید استرلینگ (2001) استفاده شد. تحلیل دادههای کیفی با استفاده از نرمافزار مکس کیودا انجام شده است. در بخش کمی از فرایند تحلیل سلسله مراتبی جهت اولویتبندی عوامل توانمندساز استفاده شده است. یافتهها: بر اساس نتایج بدست آمده عوامل مالی (شامل شاخص های بوت استرپینگ، تامین مالی جمعی وسرمایهگذاران فرشته)، حمایت دولتی (شامل شاخص های سیاستهای کلان، حمایتهای مالی، ترویج ارتباطات صنعت و دانشگاه و حمایتهای فنی)، عوامل محیطی(شامل شاخص های عوامل سیاسی، عوامل اجتماعی و محیط کسبوکار)، همکاری بین شرکتها (شامل شاخص های نوآوری باز، همکاری توام با رقابت و شبکهسازی) و عوامل قانونی (شامل شاخص های کیفیت قوانین، قوانین نظارتی، قوانین دانشبنیان و قوانین حمایتی) بعنوان توانمندسازهای شکلگیری اکوسیستم دانشبنیان شناسایی شدند. جهت ارزیابی روایی توانمندسازهای شکلگیری اکوسیستم دانشبنیان از روایی محتوایی استفاده شده است. از آنجا که مقدار ضریب لاوشه برای همه شاخصها از 37/0 بزرگتر بدست آمده است بنابراین تمامی شاخصها به درستی انتخاب شده اند. همچنین رتبهبندی این توانمندسازها نشان داد که معیار تامین مالی با وزن نرمال شده 339/0 از بیشترین اولویت برخوردار است و معیار همکاری بین شرکتها، عوامل قانونی، عوامل محیطی و حمایتهای دولتی به ترتیب در اولویتهای بعدی قرار دارند. در نهایت نتایج حاصل از رتبه بندی شاخص ها نشان داد که شاخص بوت استرپینگ در اولویت نخست قرار دارد و شاخص های همکاری توام با رقابت، نوآوری باز، سرمایهگذاران فرشته و تامین مالی جمعی به ترتیب در اولویتهای دوم تا پنجم قرار دارد. نتیجهگیری: شرکتهای دانشبنیان در بدو شروع از خدمات مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری استفاده کنند؛ چرا که چنین نهادهایی تسهیلات مالی (هر چند اندک) را با نرخ بهره پایین در اختیار شرکتها قرار میدهند. همچنین لازم است تیم مدیریتی استارتآپ فعالیت گستردهای برای پیدا کردن سرمایهگذاران فرشته انجام دهد تا مشکلات مالی شرکت را برطرف کنند. پارکهای فناوری و مراکز حامی کارآفرینی فرصتهای بیشتری برای تعامل بین شرکتهای دانشبنیان را فراهم آورند. همچنین شرکت فعال در نمایشگاههای تخصصی و تجاری میتواند زمینه مناسبی برای همکاری بین این شرکتها فراهم آورد. همچنین سالانه تعداد زیادی کارگاهها آموزشی راجع به حقوق تجارت توسط نهادهایی چون پارک علم و فناوری برگزار میشود که شرکت در چنین جلساتی میتواند باعث بهبود بینش مدیران راجع به شرایط قانونی و حقوقی حاکم بر محیط کسبوکار شود. همچنین پیشنهاد میشود که شرکتهای دانشبنیان از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری برای دریافت بازخورد از مشتریان استفاده کنند تا بتوانند تغییرات لازم در محصولات شرکت متناسب با خواستههای مشتریان را ایجاد کنند و همچنین آگاهی بخشی بیشتری راجع به تسهیلات دولتی شرکتهای دانشبنیان صورت گیرد تا مدیران چنین شرکتهایی بتوانند استفاده بهتری از تسهیلات و فرصتهای دولتی داشته باشند. در مجموع، پژوهش حاضر گامی نوین در فهم عوامل کلیدی توسعه نوآوری و تقویت زیرساختهای دانشمحور برداشته است. یافتههای این تحقیق میتوانند به سیاستگذاران، مدیران و فعالان حوزه فناوری کمک کنند تا زمینهساز رشد پایدار و رقابتپذیری در اقتصاد دانشبنیان شوند. این مدل نهتنها سهم دانش را در توسعه اکوسیستمهای نوآورانه افزایش میدهد، بلکه راهکارهایی عملی برای بهبود همکاریهای بینبخشی و تقویت عناصر کلیدی این اکوسیستم ارائه میکند. اهمیت تحقیق در شکلدهی به استراتژیهای آیندهنگر برای توسعه اقتصادی و اجتماعی استوار بر دانش تعریف میشود. کلیدواژهها: اکوسیستم کسبوکار، دانشبنیان، توانمندسازها، تامین مالی، حمایت دولتی |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اکوسیستم کسبوکار،دانش بنیان،توانمندسازها،تامین مالی،حمایت دولتی، |
|
عنوان انگلیسی |
Presenting the model of enablers for the formation of knowledge-based ecosystem |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Knowledge-based companies, despite their high importance in the economy, face many problems compared to large companies. For example, they are less likely to be able to get bank loans than large companies. Instead, they rely on internal funding or cash from friends and family to start and grow their companies early. The formation of business ecosystems is considered a very effective approach to the simultaneous growth of start-up companies; However, so far, not much research has been done on the factors affecting knowledge-based ecosystems. Therefore, the present study was conducted with the aim of providing a model of enablers for the formation of a knowledge-based ecosystem.
Method: In terms of orientation, this research is of an applied type, which was carried out with a mixed (qualitative-quantitative) approach. The statistical sample included 25 business management experts, including university professors and managers of knowledge-based companies, which was carried out in a targeted non-random way using the snowball technique. The main tool for data collection in the qualitative part was a semi-structured in-depth interview and in the quantitative part, a paired comparison questionnaire. In order to determine the validity and reliability of the interviews, two methods of retesting and the agreement of two coders were used. Also, for coding, the Etrid Sterling (2001) coding method was used. Qualitative data analysis was done using Max Kyuda software. Hierarchical analysis process has been used in a small part to prioritize enabling factors.
Results: Based on the obtained results, financial factors, government support, environmental factors, cooperation between companies and legal factors were identified as enablers of knowledge-based ecosystem formation. Also, the ranking of these enablers showed that the criterion of financing with a normalized weight of 0.339 has the highest priority, and the criterion of cooperation between companies, legal factors, environmental factors, and government support are in the next priorities, respectively.
Conclusion: Knowledge-based companies should use the services of growth centers and science and technology parks at the beginning; Because such institutions provide companies with financial facilities (however small) with low interest rates. It is also necessary for the startup's management team to do extensive work to find angel investors to solve the company's financial problems. Technology parks and entrepreneurship support centers provide more opportunities for interaction between knowledge-based companies. Also, the active company in specialized and commercial exhibitions can provide a good basis for cooperation between these companies. Also, every year, a large number of training workshops on business law are held by institutions such as science and technology park, and participation in such meetings can improve managers' insight into the legal and legal conditions governing the business environment. It is also suggested that knowledge-based companies use the customer relationship management system to receive feedback from customers so that they can make the necessary changes in the company's products in accordance with the customers' demands, and also to raise more awareness about government facilities for knowledge-based companies so that the managers of such companies To be able to make better use of government facilities and opportunities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
اکوسیستم کسبوکار,دانش بنیان,توانمندسازها,تامین مالی,حمایت دولتی |
|
نویسندگان مقاله |
یاسر فیضی | گروه مدیریت بازرگانی، واحد امارات، دانشگاهآزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی
حمید سعیدی | گروه مدیریت بازرگانی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
فریز طاهری کیا | گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
فرشته لطفی زاده | گروه مدیریت بازرگانی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jed.ut.ac.ir/article_101176_0e97c682ec41db6f2f4a7133be3d24ac.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|