تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۲۵، شماره ۷۹، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر تصویر مقصد و کیفیت خدمات بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری مورد مطالعه: شهر تبریز
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تصویر مقصد و کیفیت خدمات بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری مورد مطالعه: شهر تبریز نگارش شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری را گردشگران ورودی به شهر تبریز تشکیل می­دادند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود 384 نفر برآورد گردید. به منظور جمع اوری اطلاعات میدانی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن به تایید کارشناسان رسید. همچنین برای بررسی پایایی از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج حاصل از این آزمون­ها تایید کننده پایایی پرسشنامه مورد استفاده بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها و اطلاعات این پژوهش از نرم افزارهای spss و لیزرل استفاده شد نتایج حاصل از بررسی فرضیه­های پژوهش نشان داد که تصویر مقصد و کیفیت خدمات بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری تاثیر مثبت و معناداری دارد. به گونه­ای که با استناد به ضریب مسیر بدست آمده برای این دو متغیر مستقل میزان تاثیر متغیر تصویر مقصد بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری بیشتر از کیفیت خدمات بود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصویرمقصد، کیفیت خدمات، رقابت پذیری مقاصد گردشگری، تبریز

عنوان انگلیسی Investigating the Impact of Destination Image and Quality of Services on the Competitiveness of Tourism Purposes: Tabriz City
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the effect of destination image and service quality on the competitiveness of tourism destinations studied: Tabriz city was written. This research is applied in terms of purpose and analytical in terms of descriptive method. The statistical population consisted of incoming tourists to the city of Tabriz, the sample size of which was estimated to be 384 using the Cochran's formula for an unlimited population. In order to collect field information, a researcher-made questionnaire was used, the validity of which was confirmed by experts. Cronbach's alpha method and combined reliability were also used to evaluate the reliability, and the results of these tests confirmed the reliability of the questionnaire used. In order to analyze the data and information of this research, SPSS and LISREL software were used. The results of the research hypotheses showed that the destination image and service quality have a positive and significant effect on the competitiveness of tourism destinations. According to the path coefficient obtained for these two independent variables, the effect of the destination image variable on the competitiveness of tourism destinations was higher than the quality of services.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Purpose image, service quality, competitiveness of tourist destinations, Tabriz

نویسندگان مقاله فریدون بابایی اقدم | Fereydoon . Babaei Aghdam
: Associate Professor of Geography and Urban Planning, University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

رحیم حیدری چیانه | Rahim Rahim Heydari Chianeh
Associate Professor of Geography and Urban Planning, University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

قاسم رحیمی فرد | Qassem Rahimifard
Master of Geography and Urban Planning, University of Tabriz, Tabriz, Iran
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز، تبریز،ایران


نشانی اینترنتی http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4191-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده برنامه ریزی توریسم
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات