|
اخلاق و تاریخ پزشکی، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۱-۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی سطح پاسخگویی به نیازهای غیرطبی بیماران بستری در بیمارستانهای آموزشیدرمانی شهرستان گرگان در سال ۱۴۰۱ |
|
چکیده فارسی مقاله |
پاسخگویی به نیازهای غیرطبی بیماران، بیانگر خواست بیماران و خانوادهها برای مشارکت فعالانهتر در تصمیمها و برنامههای درمانی است. هدف این مطالعه، تعیین سطح پاسخگویی به نیازهای غیرطبی بیماران بستری بود. این مطالعه، مقطعی و به روش توصیفیتحلیلی انجام شد. تعداد 392 بیمار بستری از مراکز آموزشیدرمانی شهیدصیاد شیرازی و پنج آذر گرگان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان در مطالعه شرکت کردند. روش نمونهگیری، تصادفی نظاممند بود. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی روا و پایاشدهی پاسخگویی سازمان جهانی بهداشت بود. میانگین سنی (±انحراف معیار) بیماران برابر با (92/16 ±17/45) سال بود. 1/55 درصد از بیماران مرد و مابقی زن بودند. میانگین نمرهی کلی اهمیت پاسخگویی (±انحراف معیار) برابر با (45/4 ± 37/33) محاسبه شد که در سطحی بالاتر از متوسط قرار داشت. اغلب بیماران (بیشتر از 65 درصد)، همهی ابعاد پاسخگویی را خیلی مهم یا بیاندازه مهم ارزیابی کردند. مهمترین بُعد از دیدگاه بیماران، مناسببودن کیفیت محیط اطراف (9/95درصد) و کماهمیتترین بُعد، محرمانه نگهداشتن اطلاعات فردی (7/34درصد) بود. میانگین نمرهی کلی عملکرد پاسخگویی (±انحراف معیار) برابر با (0.7 ± 8) 54/54 محاسبه شد و در سطحی بالاتر از متوسط ارزیابی گردید. نمرهی کلی اهمیت و عملکرد پاسخگویی در بیمارستانهای آموزشی شهیدصیاد شیرازی و پنج آذر گرگان در سطحی بالاتر از متوسط قرار داشت. ضروری است، به ابعادی که از نظر بیماران مهم تلقی شدند و از نظر عملکرد پاسخگویی ضعیف بودند، اولویت داده شود و مراکز آموزشیدرمانی در پاسخگویی به بیماران در خصوص جنبههای غیربالینی توجه بیشتری نشان دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پاسخگویی نظام سلامت، جنبهی غیرپزشکی مراقبت، مراقبتهای بستری |
|
عنوان انگلیسی |
Assessing Responsiveness to Non-Medical Needs of Inpatients in Educational-Therapeutic Hospitals in Gorgan, 2022 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Addressing patients’ non-medical needs reflects the desires of patients and their families to engage more actively in decision-making and treatment processes. The present study aimed to assess the level of responsiveness to the non-medical needs of hospitalized patients. This was a cross-sectional study conducted using a descriptive-analytical approach. A total of 392 patients hospitalized in Shahid Sayad Shirazi and 5 Azar educational-therapeutic hospitals, affiliated with Golestan University of Medical Sciences in Gorgan, were included in the study. Participants were selected through systematic random sampling. Data were collected using the validated and reliable responsiveness questionnaire developed by the World Health Organization (WHO). The mean (±SD) age of participants was (45.17 ±16.92) years, with 55.1% being male. The mean (±SD) overall score for the importance of responsiveness was (33.37 ±4.45), which was above the average. The majority of patients (over 65%) rated all dimensions of responsiveness as very important or extremely important. The most important dimension from the patients' perspective was the quality of the surrounding environment (95.9%), while the least important was the confidentiality of personal information (34.7%). The mean (±SD) overall score for responsiveness performance was 54.54 (0.70 ± 8), which was above the average. The overall score of the responsiveness performance and importance in Sayad Shirazi and 5 Azar educational hospitals was above average. Dimensions deemed important by patients but with weaker performance should be prioritized, and educational and therapeutic centers should pay more attention to patients’ non-clinical expectations. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Health System Responsiveness, Inpatient Care, Non-Medical Aspects of Care |
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا حیدری | Alireza Heidari Assistant professor, Health Management and Social Development Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعهی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
سید حامد آتشی | Seyed Hamed Atashi General Physician, Health Management and Social Development Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran پزشک عمومی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعهی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
فریده کوچک | Farideh Kouchak Assistant professor, Health Management and Social Development Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعهی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
زهرا خطیرنامنی | Zahra Khatirnamani Ph.D Student in Biostatistics, Health Management and Social Development Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran دانشجوی دکتری تخصصی آمار زیستی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعهی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1815-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اخلاق بالینی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|