این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و توسعه، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۲۰۷-۰

عنوان فارسی مشکلات نوبت دهی مطب های خصوصی پزشکان کرمان از دیدگاه منشی ها و پزشکان و ارایه رهنمود
چکیده فارسی مقاله مقدمه: زمان انتظار برای ملاقات پزشک یکی از شاخص‌های دسترسی مردم به خدمات بهداشت و درمان است و به عنوان یکی از شاخص‌های عملکرد، قابل اندازه‌گیری است. زمان انتظار طولانی، موجب عدم ارایه خدمات مطلوب، اتلاف وقت بیماران و عدم رضایت آن‌ها می‌گردد. بنابراین رضایت بیمار از زمان انتظار نقش بسزایی در فرایند تضمین کیفیت و مدیریت کیفیت ایفا می‌کند. روش‌ها: فاز اول این پژوهش (مرحله تشخیص)، مطالعه کیفی از نوع اقدام پژوهی بود. 12 منشی و 12 پزشک به عنوان شرکت کننده در پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، گروه‌های متمرکز بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس روش‌های تجزیه و تحلیل مطالعات کیفی انجام گرفت. نتا‌یج: ضعف فرهنگی، عدم یکپارچگی سیستم نوبت‌دهی، ناآگاهی مردم و مشکلات دسترسی از مهم‌ترین مشکلات نوبت‌دهی در مطب‌های خصوصی کرمان بود. عدم حضور به موقع پزشک در مطب و باورهای غلط مردم، از دیگر مشکلات شناسایی شده بودند. به نظر می‌رسد بهترین روش نوبت‌دهی در شهر کرمان، استفاده هم‌زمان از دو شیوه اینترنتی و تلفن گویا می‌باشد. بحث و نتیجه‌گیری: با بررسی شیوه‌های مختلف نوبت‌دهی رایج در مطب‌های شهر کرمان، به نظر می‌رسد که با ابداع یک شیوه نوبت‌دهی مناسب و کارا و آموزش و آگاه‌سازی مردم و همچنین ملزم شدن تمامی مطب‌ها به استفاده از این سیستم، می‌توان بسیاری از مشکلات نوبت‌دهی را مرتفع نمود. واژگان کلیدی: نوبت‌دهی، مطب، پزشکان، ایران
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Challenges of Appointment Fixing in Private Physician Offices from the Viewpoint of Physicians and Secretaries
چکیده انگلیسی مقاله Background: Waiting time indicates the feasibility of access to medical services and can be measured as a performance indicator. Long waiting times prohibit the provision of good services, waste patients’ time, and jeopardise patient satisfaction. Therefore, patients' satisfaction from waiting time plays a significant role in quality assurance and management. Methods: In this qualitative study, 12 secretaries and 12 physicians were selected purposefully. Data was collected through focus groups and analyzed by qualitative methods. Results: Cultural weakness, lack of integrated appointment systems, public unawareness, and difficulties in access were among the problems listed for private practice in Kerman, Iran. Physicians’ delay and people’s wrong beliefs were other barrieres. The best method of appointment fixing in Kerman seems to be a combination of both the Internet and the interactive voice response. Conclusion: Developing an appropriate appointment fixing method, informing patients, and obliging all offices to use this method can alleviate the problems related to appointment times in Kerman.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Physician offices, Waiting list, Physicians, Iran

نویسندگان مقاله نوذر نخعی | nozar nakhei
استاد، گروه پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

نادیا ارومیه ای | nadia orumieh ای
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشت و درمان، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

محمدرضا امیر اسماعیلی | mohammad reza amir esmaeili
استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشت و درمان، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

محمود نکویی مقدم | mahmoud nekoei moghadam
دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشت و درمان، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

بهزاد محمدی | behzad mohammadi
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه اقتصاد بهداشت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

سعید میرزایی | saeid mirzaee
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشت و درمان، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

راحیل قربانی نیا | rahil ghorbani nia
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشت و درمان، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

مجید نخعی | nakhaee m
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه اقتصاد بهداشت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

نوذر نخعی | nouzar nakhaee
professor, neuroscience research center, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

نادیا ارومیه ای | nadia oroomiei
msc student, department of health services administration, school of health management and information technology, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

محمد رضا امیراسماعیلی | mohammad reza amiresmaili
assistant professer, department of health services administration, school of health management and information technology, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

محمود نکویی مقدم | mahmood nekooi moghadam
associate professor, department of health services administration, school of health management and information technology, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

بهزاد محمدی | behzad mohammadi
msc student, department of health economics, school of health management and information technology, tehran university of medical sciences, tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

سعید میرزایی | saeed mirzaei
msc student, department of health services administration, school of health management and information technology, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

راحیل قربانی نیا | rahil ghorbaninia
msc student, department of health services administration, school of health management and information technology, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

مجید نخعی | majid nakhaee
msc student, department of health economics, school of health management and information technology, tehran university of medical sciences, tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-25&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351228.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات