این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و توسعه، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۱۶۷-۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش بر پایداری عملکرد خودآزمایی پستان در رابطین بهداشتی شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان است. خودآزمایی پستان باعث تشخیص سرطان در مراحل اولیه می‌شود. هدف از مطالعه حاضر، تعیین تأثیر آموزش بر نحوه عملکرد خودآزمایی پستان در رابطین بهداشتی شهرستان کرمان بود. روش‌ها: این مطالعه از نوع تجربی قبل و بعد بود. نمونه شامل کلیه 35 رابط مرکز شهید باقدرت جوپاری شهر کرمان بود که با رضایت خود وارد پژوهش شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها چک لیست بود، به طوری که نحوه عملکرد رابطین در آموزش خودآزمایی پستان قبل و بعد از مرحله اول، دوم و سوم آموزش مشاهده شد و در چک لیست ثبت گردید. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون Dunnett و آنالیز Related samples ANOVA تجزیه و تحلیل شد. نتا‌یج: نمره عملکرد قبل و بعد در سه مقطع مقایسه گردید. نمرات آموزش عملکرد قبل از آموزش در مقایسه با نمرات در هر سه مقطع اختلاف معنی‌دار نشان داد (001/0 < P) و نمرات رو به افزایش بود. آموزش بر نمره عملکرد رابطین تأثیر مثبتی داشت. نمره عملکرد رابطین دو سال پس از آموزش گرچه کاهش داشت، اما هنوز هم با قبل از آموزش تفاوت معنی‌داری داشت. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش بر نحوه عملکرد رابطین بهداشت در خصوص آموزش انجام خودآزمایی پستان تأثیر مثبت و تا 2 سال اثر پایداری داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عملکرد، رابطین بهداشت، آموزش، خودآزمایی پستان.

عنوان انگلیسی Effect of Education on the Sustainability of Breast Self-Examination among Health Care Volunteers in Kerman, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: Breast cancer is the most prevalent cancer among females. Breast self-examination leads to early diagnosis and better prognosis of breast cancer. The aim of this study was to determine the effect of education on the sustainability of breast self-examination practice among health care volunteers in Kerman, Iran. Methods: This experimental study included all female health care volunteers of Baghodrat Health Center, Kerman, Iran (n = 35). A checklist was used to monitor their practice of breast self-examination before and after the first, second, and third stages of education. Dunnett’s test and related samples analysis of variance (ANOVA) were used to analyze the collected data. Results: Scores of practicing breast self-examination were significantly different before and after education (P < 0.001). In other words, education was beneficial and increased the scores. After two years, the scores were still significantly higher than before education. Conclusion: Education has a significantly positive and sustained effect on the practice of breast self-examination.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بتول معتمدی | batool motamedi
دانشجوی دکتری مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

فرحناز یزدانپناه | farahnaz yazdanpanah
مرکز بهداشت شهید باقدرت جوپاری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

فاطمه ایرانمنش | fatemeh iranmanesh
مرکز بهداشت شهید باقدرت جوپاری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

بتول تیرگری | batool tirgari
دانشجوی دکتری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

بتول معتمدی | batool motamedi
lecturer, department of midwifery, school of nursing and midwifery, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

فرحناز یزدان پناه | farahnaz yazdanpanah
baghodrat health center, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

فاطمه ایرانمنش | fatemeh iranmanesh
baghodrat health center, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

بتول تیرگری | batool tirgary
lecturer, department of nursing, school of nursing and midwifery, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-23&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351224.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات