این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و توسعه، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۲۴۵-۰

عنوان فارسی بررسی وضعیت آموزش سلامت در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نعمت سلامتی، یکی از نعمت‌های بی‌کران الهی است که به انسان عنایت شده است. انسان برای سالم نگه داشتن خود باید تلاش نماید، به خصوص در عصر کنونی که زندگی ماشینی رایج شده است. بنابراین لازم به نظر می‌رسد آموزش‌هایی در این رابطه داده شود تا افراد سالمی در جامعه حضور داشته باشند. از این‌رو، هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی بر مبنای مؤلفه‌های آموزش سلامت بود. روش‌ها: روش مورد استفاده در تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون بود و واحد تحلیل نیز صفحات (متن، پرسش‌ها، تمرین‌ها و تصاویر) بودند که در مجموع، 3467 صفحه را شامل می‌شد. سه مؤلفه بهداشت پوست، ورزش و تحرک بدنی، تغذیه و آب آشامیدنی بررسی شد. نمونه آماری این پژوهش، هفت عنوان شامل فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیه‌های آسمانی، هدیه‌های ‌آسمانی (کتاب کار)، قرآن و تعلیمات اجتماعی در سال تحصیلی 89-1388 بود. نتا‌یج: تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که به مؤلفه ورزش و تحرک بدنی بیش از سایر مؤلفه‌ها توجه شده است و کمترین میزان توجه، مربوط به تغذیه و آب آشامیدنی می‌باشد. ضمن این که هر یک از شاخص‌های مؤلفه‌های پیش‌گفت، به صورت متوازن مورد توجه قرار نگرفته بودند و کتب درسی، مؤلفه‌های آموزش سلامت را به یک نسبت تحت پوشش قرار نداده‌ بودند. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران نیاز به توجه بیشتر به آموزش سلامت در تمامی ابعاد احساس می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش سلامت، تحلیل محتوا، کتاب‌های درسی، دوره ابتدایی

عنوان انگلیسی The Status of Health Education in Iranian Elementary School Books
چکیده انگلیسی مقاله Background: Health is one of the blessings gifted to humans by God. Humans have to take care of their well-being, especially in the current era when machine life has become predominant. Therefore, having a healthy society requires the provision of health education. The aim of this study was to perform a content analysis of the elementary school books of Iran according to health education components. Methods: This study used Shannon entropy as a method of content analysis. Units of analysis were 3467 pages containing text, questions, practices, and figures. Three components of skin hygiene, exercise and physical activity, and nutrition and water were evaluated. The samples under study were seven titles including Farsi (reading), Farsi (writing), science, religious studies, religious studies (workbook), Quran, and social education in the academic year of 2009-10. Results: Exercise and physical education had received more attention. In contrast, the least attention was paid to nutrition and water. The components had not been considered equally and the books did not cover all components of health education. Conclusion: Our findings showed the necessity of increasing all components of health education in Iranian elementary school textbooks.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health education, Content analysis, Elementary school books

نویسندگان مقاله میمنت عابدینی بلترک | meimanat abedini baltork
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مهین اسدنیا | mahin asadnia
کارشناس مسؤول بهداشت مدارس شهرستان رودسر، مرکز بهداشت شهرستان رودسر، رودسر، ایران

رمضان عقیلی | ramezan aghili
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

میمنت عابدینی بلترک | meimanat abedini baltork
phd student, department of education, school of psychology and education, university of isfahan, isfahan, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مهین اسدنیا | mahin asadnia
officer of school hygiene, roodsar health center, roodsar, gilan, iran


رمضان عقیلی | ramezan aghili
phd student, department of education, school of psychology and education, shahid beheshti university, tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-30&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351216.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات