این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و توسعه، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۴۹-۰

عنوان فارسی بررسی موانع انجام پژوهش از دیدگاه پرستاران و ماماهای شاغل در بیمارستان های آموزشی شیراز در سال ۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: پژوهش در حرفه پرستاری و مامایی مانند سایر شغل ها، به عنوان یک ضرورت اولیه برای پیشرفت حرفه ای شناخته شده است. اما فقط تعداد معدودی از آن ها پژوهش انجام می دهند. این تحقیق با هدف تعیین موانع انجام پژوهش از دیدگاه پرستاران و ماماهای شاغل در بیمارستان های آموزشی شیراز انجام گردیده است. روش ها: این بررسی مقطعی در سال 1388 انجام شده است و در آن نظرات تعداد 350 نفر از پرستاران و ماماهای شاغل در بیمارستان های آموزشی شیراز که با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده بودند، در مورد موانع پژوهش با پرسشنامه جمع آوری گردید. داده ها با کمک نرم افزار SPSS نسخه 16 و استفاده از آزمون آماری کای دو و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: از بین موانع شخصی، «کمبود وقت و مشغله زیاد» و « مسلط نبودن به زبان انگلیسی» به ترتیب بیشترین و کمترین امتیاز را دریافت کردند. از بین موانع سازمانی «عدم ایجاد انگیزه از طرف مسؤولان» و «محدودیت های اخلاقی در انجام پژوهش» به ترتیب بیشترین و کمترین امتیاز را گرفتند. تنها متغیر دموگراف کی که رابطه معنی داری با مشارکت در انجام تحقیق داشت، سابقه کار بود (P=0/04). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه به نظر می رسد برای حذف موانع پژوهش در پرستاران و ماماها، لازم است مشغله کاری آن ها کمتر شود، امکانات بیشتری در اختیار آن ها گذاشته شود و مقررات دست و پاگیر اداری محدود گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستاران، ماماها، موانع پژوهشی، بیمارستان های آموزشی

عنوان انگلیسی The Barriers of Research from the View Point of Nurses and Midwives working at Shiraz Teaching Hospitals, in 2009
چکیده انگلیسی مقاله 800x600 Background: In nursing and midwifery as well as other jobs, research is a primary requisite for professional development. But, only a limited number of nurses and midwives do research. This study has been conducted to determine the barriers of research in nurses and midwives working at Shiraz teaching hospitals. Methods: This cross-sectional study was carried out in 2009 and 350 nurses and midwives in Shiraz teaching hospitals were selected through stratified, random sampling. Data was collected by a questionnaire about research barriers. The collected data were analyzed using SPSS16 software and statistical tests such chi-square and Pearson’s Correlation Coefficient. Results: Among the personal barriers, “lack of time and being too busy” and “not being fluent in English” gained the highest and the lowest scores respectively. Among the Institutional barriers “not being motivated by the employer” and “ethical constraints in conducting research” gained the highest and lowest scores respectively. The only demographic variable significantly related to conducting research was job history (P=0.04). Conclusion: According to the results, in order to remove the barriers of research in nurses and midwives, they should become less busy, more facilities should be available and cumbersome administrative regulations should be alleviated.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی حسینی نسب | ali hosseini nasab


کبری علیدوستی شهرکی | kobra alidosti shahraki


عصمت نوحی | esmat noohi


محدثه کمالی | mohadeseh kamali



نشانی اینترنتی http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-44&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351206.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات