این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و توسعه، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۳۸-۰

عنوان فارسی بررسی ارتباط باورهای مذهبی و سلامت روان دانش آموزان متوسطه شهر درگز در سال تحصیلی ۹۰-۸۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اعتقادات مذهبی به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در زندگی انسان مطرح بوده و می توانند بر سلامت روانی او تأثیر گذار باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سلامت روان و باورهای مذهبی دانش آموزان پایه سوم دبیرستان شهر درگز (استان خراسان رضوی) در سال تحصیلی 90-89 انجام شده است. روش ها: مطالعه حاضر از نوع مقطعی می باشد. در این پژوهش تعداد 157 نفر از دانش آموزان دبیرستانی با نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند. سپس از دانش آموزان خواسته شد که پرسشنامه مورد استفاده در مطالعه شامل پرسشنامه معبد (مقیاس عمل به باورهای دینی) و پرسشنامه 28 سؤالی سلامت عمومی را تکمیل کنند. نتایج: نتایج این تحقیق نشان دادکه بین دینداری و سلامت عمومی، علائم جسمانی، کارکردهای اجتماعی و اضطراب (به عنوان متغیرهای کیفی) ارتباط معنی داری وجود داشت. ولی بین افسردگی و دینداری ارتباط معنی دار وجود نداشت (P=0/27). نتایج تحلیل همبستگی (با متغیر های کمی) نشان داد که بین دینداری و سلامت عمومی (P=0/03 , r=-0/175) و همچنین بین دینداری و علائم جسمانی (P=0/01 , r=-0/182) همبستگی معنی دار وجود داشت، ولی در رابطه با سایر خرده آزمون ها، همبستگی معنی داری با دینداری مشاهده نشد. بحث و نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که دینداری و پایبندی به اصول مذهبی می تواند از عوامل مثبت تأثیرگذار بر جنبه های مختلف روانی و جسمانی دانش آموزان باشد. واژگان کلیدی: نگرش مذهبی، سلامت عمومی، دانش آموز
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Religious Belief and Mental Health: a study on high school students in Dargaz, Iran, 2010-2011
چکیده انگلیسی مقاله Background: Religious belief is one of the most important factors in people’s life that can affect their mental health. The aim of this study was to investigate the relationship between religious belief and mental health among high school students in Dargaz city, Khorasan Razavi province, Iran, 2010-2011. Methods: This cross-sectional study was performed on 157 high school students selected by using two-stage cluster sampling. Then, all students were asked to complete the Mabad questionnaire (a scale for measurement of obeying religious laws) as well as the 28- item General Health Questionnaire. Results: The results of this study indicated significant relationships between religiousness and qualitative variables of general health, physical symptoms, social functioning and anxiety but there was not any significant relationship between religiousness and depression (P=0.27). Correlation analysis showed a significant correlation between religiousness and general health (r= - 0.175, P=0.03) and physical symptoms (r= - 0.182, P=0.01), but there was no significant correlation between religiousness and other subscales. Conclusion: Our findings showed that religiousness and adherence to religious principles could be one of the factors positively affecting mental and physical health of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Religious attitudes, General health, Student

نویسندگان مقاله ابوذر فیروزی | abouzar firoozi


معصومه امینی | masoumeh amini


زهرا اصغری | z asghary


بیژن مقیمی دهکردی | moghimi dehkordi b



نشانی اینترنتی http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-46&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351205.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات