این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و توسعه، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۶۵-۰

عنوان فارسی بررسی ارتباط بین بازی‌های رایانه‌ای، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رشد سریع بازی­های رایانه­ای باعث اشغال بخش عمده­ای از اوقات فراغت کودکان و نوجوانان گردیده ­است. استفاده بیش از حد و نامناسب از این بازی­ها می­تواند یک تهدید جسمی، روانی و اجتماعی برای آنان به شمار آید. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بازی­های رایانه­ای با پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در دانش­آموزان شهر کرمان صورت گرفت. روش‌ها: در این مطالعه مقطعی 292 دانش­آموز پایه سوم راهنمایی شهر کرمان با روش نمونه­گیری چند مرحله­ای انتخاب شدند. ابزار گـردآوری داده­ها پـرسشنامه مـحقق­ ساخته، همراه با پرسشنامه Buss و Perry بود. نتایج با کمک آزمـون­های t-test، مجذورکای و ANOVA در نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند. نتا‌یج: میانگین نمره پرخاشگری 25/18±71/77 بود. آنالیز آماری بین پیشرفت تحصیلی و پرخاشگری (036/0=P) در کاربران بازی رایانه­ای، رابطه معنادار نشان داد و دانش­آموزان ضعیف میانگین نمره پرخاشگری بالاتری داشتند. پرخاشگری با انجام بازی رایانه­ای (004/0=P)، مدت استفاده (001/0>P) و نوع بازی (003/0=P) رابطه معنادار نشان داد. نتایج نشان داد، افرادی ­که بیشتر از یک ساعت در روز به بازی می­پرداختند و افرادی­که بازی رایانه­ای خشن و جنگی انجام می­دادند، میانگین نمره پرخاشگری بیشتری داشتند. اما پیشرفت تحصیلی با انجام بازی رایانه­ای، نوع بازی و مدت زمان انجام بازی رابطه­ معنی­داری نداشت. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه حـاضر، لزوم تدوین راهبردها و سیاست­گذاری در جهت استفاده بهینه از فن­آوری در امر آموزش دانش­آموزان به عنوان رسانه­ کمک آموزشی نوین ضروری است. همچنین اتخاذ تدابیری جهت تولید بازی­هایی با رویکرد آموزشی در جهت پرورش خلاقیت و مهارت حل مسئله پیشنهاد می­گردد. واژگان کلیدی: بازی­های رایانه­ای، پرخاشگری، پیشرفت تحصیلی، دانش­آموزان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship of Playing Computer Games with Aggression and Academic Achievement: a study on Kerman students
چکیده انگلیسی مقاله Background: The rapid growth of computer games, has taken a major part of teenagers leisure time. The improper and overuse of these games, can be considered as physical, mental and social threats. The goal of this study was to determine the relationship between playing computer games and students’ aggression and academic progress. Methods: In this cross- sectional study, 292 students in grade 3 of Kerman middle schools were selected through multistage sampling method. Data were gathered using a researcher-made questionnaire as well as Buss & Perry Questionnaires. Data analysis was done through SPSS20 and using t-test, chi-square and ANOVA. Results: Mean aggression score was 77.71±18.25. Statistical analysis showed a significant relationship between academic progress and aggression in users of computer games. Weak students had a higher mean aggression score. Agression showed significant relationshipwith playing computer games (P=0.004), duration of playing (P< 0.001) and the type of game (P=0.003). Users who had played more than one hour during a day and aggressive and military games showed higher mean aggression score, but there was no significant relationship between academic progress and variables of playing computer games, the type and duration of playing. Conclusion: According to the results of this study, planning strategies and policies for the purpose of optimum use of technology as a modern co-educational media seems to be required. Also using measures for designing educational games that can increase the creativity and the ability of problem solving is suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Computer game, Aggression, Academic achievement, Students

نویسندگان مقاله هدایت تیرگر | hedayat tirgar


فاطمه بلالی میبدی | fatemeh balali meybodi


مهدی حسنی | m hassani



نشانی اینترنتی http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-99&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351150.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات