این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
بهداشت و توسعه
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۶۵-۰
عنوان فارسی
بررسی ارتباط بین بازیهای رایانهای، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: رشد سریع بازیهای رایانهای باعث اشغال بخش عمدهای از اوقات فراغت کودکان و نوجوانان گردیده است. استفاده بیش از حد و نامناسب از این بازیها میتواند یک تهدید جسمی، روانی و اجتماعی برای آنان به شمار آید. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بازیهای رایانهای با پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان شهر کرمان صورت گرفت. روشها: در این مطالعه مقطعی 292 دانشآموز پایه سوم راهنمایی شهر کرمان با روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گـردآوری دادهها پـرسشنامه مـحقق ساخته، همراه با پرسشنامه Buss و Perry بود. نتایج با کمک آزمـونهای t-test، مجذورکای و ANOVA در نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: میانگین نمره پرخاشگری 25/18±71/77 بود. آنالیز آماری بین پیشرفت تحصیلی و پرخاشگری (036/0=P) در کاربران بازی رایانهای، رابطه معنادار نشان داد و دانشآموزان ضعیف میانگین نمره پرخاشگری بالاتری داشتند. پرخاشگری با انجام بازی رایانهای (004/0=P)، مدت استفاده (001/0>P) و نوع بازی (003/0=P) رابطه معنادار نشان داد. نتایج نشان داد، افرادی که بیشتر از یک ساعت در روز به بازی میپرداختند و افرادیکه بازی رایانهای خشن و جنگی انجام میدادند، میانگین نمره پرخاشگری بیشتری داشتند. اما پیشرفت تحصیلی با انجام بازی رایانهای، نوع بازی و مدت زمان انجام بازی رابطه معنیداری نداشت. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حـاضر، لزوم تدوین راهبردها و سیاستگذاری در جهت استفاده بهینه از فنآوری در امر آموزش دانشآموزان به عنوان رسانه کمک آموزشی نوین ضروری است. همچنین اتخاذ تدابیری جهت تولید بازیهایی با رویکرد آموزشی در جهت پرورش خلاقیت و مهارت حل مسئله پیشنهاد میگردد. واژگان کلیدی: بازیهای رایانهای، پرخاشگری، پیشرفت تحصیلی، دانشآموزان
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship of Playing Computer Games with Aggression and Academic Achievement: a study on Kerman students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The rapid growth of computer games, has taken a major part of teenagers leisure time. The improper and overuse of these games, can be considered as physical, mental and social threats. The goal of this study was to determine the relationship between playing computer games and students’ aggression and academic progress. Methods: In this cross- sectional study, 292 students in grade 3 of Kerman middle schools were selected through multistage sampling method. Data were gathered using a researcher-made questionnaire as well as Buss & Perry Questionnaires. Data analysis was done through SPSS20 and using t-test, chi-square and ANOVA. Results: Mean aggression score was 77.71±18.25. Statistical analysis showed a significant relationship between academic progress and aggression in users of computer games. Weak students had a higher mean aggression score. Agression showed significant relationshipwith playing computer games (P=0.004), duration of playing (P< 0.001) and the type of game (P=0.003). Users who had played more than one hour during a day and aggressive and military games showed higher mean aggression score, but there was no significant relationship between academic progress and variables of playing computer games, the type and duration of playing. Conclusion: According to the results of this study, planning strategies and policies for the purpose of optimum use of technology as a modern co-educational media seems to be required. Also using measures for designing educational games that can increase the creativity and the ability of problem solving is suggested.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Computer game, Aggression, Academic achievement, Students
نویسندگان مقاله
هدایت تیرگر | hedayat tirgar
فاطمه بلالی میبدی | fatemeh balali meybodi
مهدی حسنی | m hassani
نشانی اینترنتی
http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-99&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351150.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات