این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و توسعه، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۲۳۵-۰

عنوان فارسی ارزیابی عوامل استرس‌زا در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران از طریق بررسی واحد تغییر زندگی(LCU)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشجویان علوم پزشکی در معرض عوامل استرس زای زیادی در طول مدت آموزش خود قرار دارند که موجب به خطر افتادن سلامتی آن‌ها خواهد شد. لذا این مقاله با هدف اندازه گیری عوامل استرس زا از طریق واحد تغییر زندگی (LCU) در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین شده است. روش‌ها: این مطالعه به صورت توصیفی - تحلیلی و از نوع مقطعی بود که بر روی تعداد 189 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه خود ساخته پژوهشگر بود که بر مبنای 54 واحد تغییر زندگی و همچنین اطلاعات دموگرافیک و نشانه‌های بالینی ناشی از استرس در یک سال گذشته تدوین گردید و پایایی و روایی آن تأیید شد. جمع آوری و توصیف داده‌ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 18 و تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از آزمون‌های t-test و ANOVA انجام شد. نتا‌یج: بیشترین عامل استرس‌زا در میان دانشجویان را عوامل درون فردی تشکیل می‌داد. بین مقطع تحصیلی )003/0(P=، سال ورود دانشجویان به دانشگاه )004/0(P= و جنسیت دانشجویان )001/0(P= با بروز عوامل استرس زا رابطه معنی‌داری دیده شد. بحث و نتیجه‌گیری: وجود عوامل استرس‌زا در میان دانشجویان به ویژه رشته‌های پزشکی و پرستاری یک مشکل جدی است که باید به آن توجه خاص داشت. بهره گیری از مراکز مشاوره دانشجویی، تقویت خود اتکایی و اعتماد به نفس می‌تواند از بار استرس در میان دانشجویان بکاهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس، دانشجویان علوم پزشکی، واحد تغییر زندگی

عنوان انگلیسی Assessment of Stressors among the students of Tehran University of Medical Sciences through Life Change Unit (LCU)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Students of Medical sciences are exposed to various stressors threatening their health. This research was done to measure stressors by the Life Change Unit (LCU) among students of Tehran University of Medical Sciences. Methods: This cross – sectional descriptive, analytical study was performed on 189 students in Tehran University of Medical Sciences. The research tool was a self-made questionnaire consisting 54 items related to life change and also demographic information and stress symptoms during the last year. Data analysis was performed through SPSS 18 and using t-test and ANOVA. Results: The most stressing factors were intrapersonal stressors. There was a significant correlation between LCU stressors and the respondents’ educational program (P=0.003), year of entrance (P=0.004) and gender (P=0.001). Conclusion: TUMS students, mostly, medical and nursing students, were seriously exposed to stressors. Benefiting from student advisory centers and improving the students’ self confidence to decrease the stress of students are recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stress, Medical Sciences Students, Life Change Unit

نویسندگان مقاله سید جواد قاضی میر سعید | seyed javad ghazi mir saeed


سمیه کوییک | somayeh kouyik


زینت جعفر قلی | zinat jafar gholi


حسین درگاهی | dargahi h



نشانی اینترنتی http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-116&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351133.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات